  • 1. Data: 2010-02-04 08:00:06
    Temat: Autoalarm - goła syrena?
    Od: pwz <p...@o...eu>

    Witam!

    Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
    autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
    jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

    A teraz je nieco rozwinę:

    Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
    to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
    montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm,
    który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych
    innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest
    to podyktowane "prawem unijnym" (swoją drogą to osobny temat z tego typu
    tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać
    paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie
    wiem.

    W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym
    (http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:

    Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
    Zjednoczonych (EKG ONZ) -- Jednolite przepisy dotyczące homologacji
    systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów
    alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)

    , a tam definicja:
    "System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
    typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym
    wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te
    mogą zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu

    oraz dalej:
    5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer,
    który spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.

    i jeszcze:
    14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
    zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu,
    zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do
    pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić
    dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.

    Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
    pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących
    bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że
    jest co najmniej jakieś rozporządzenie na ten temat, ale nie potrafię go
    znaleźć po haśle "(auto)alarm"...

    Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby:
    albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
    tłumaczeń obśmiać.
    Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
    konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
    dokładnie określający co może/nie może robić alarm...

    Pomożecie?
    pwz

  • 2. Data: 2010-02-04 08:58:05
    Temat: Re: Autoalarm - goła syrena?
    Od: "WIHEDCNF" <x...@x...pl>

    Użytkownik "pwz"

    > Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
    > autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
    > jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

    Z tego co ja się dowiedziałem, oryginalne alarmy montowane w ASO nie mogą
    np. wydawać sygnałów dzwiękowych podczas uzbrajania i wyłączenia alarmu -
    przynajmniej takie dostałem info w ASO i również jest to ponoć podyktowane
    unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne. Co do innych funkcji
    alarmu - jakich jeszcze funkcji oczekujesz poza wyciem syreny? Immobilajzer?
    Ale to przecież ma każde auto niezależnie.

  • 3. Data: 2010-02-04 09:07:19
    Od: "bratPit[pr]" <k...@o...pl>

    > Mam krótkie pytanie do BiSwK: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
    > autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
    > jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

    z tego co słyszałem to ma nie skrzeczeć przy uzbrajaniu/rozbrajaniu i nie
    może być antynapadu, który unieruchamia pojazd już będący w ruchu, natomiast
    może mieć normalne odcięcie zapłonu/pompy etc,
    brat

  • 4. Data: 2010-02-04 09:11:26
    Od: "P_ablo" <o...@o...pl>

    Użytkownik "pwz" <p...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
    > konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
    > dokładnie określający co może/nie może robić alarm...

    Chodzi tu o cos innego. System alarmowy nie moze wylaczyc _podczas jazdy_
    zadnego podsystemu w samochodzie ze wzgledow bezpieczenstwa. Drzewiej bywaly
    immo ktore po kilkudziesieciu s wylaczaly np pompe paliwa i te systemy sa w
    tej chwili niedozwolone.
    Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na uruchomienie
    pojazdu.

    --
    Picasso

  • 5. Data: 2010-02-04 09:52:41
    Temat: Re: Autoalarm - go?a syrena?
    Od: pwz <p...@o...eu>

    W dniu 2010-02-04 09:11, P_ablo pisze:
> [...]
    > tej chwili niedozwolone.
    > Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na uruchomienie

    OK, rozumiem sens. Tylko że BARDZO mi zależy na dotarciu do aktu
    prawnego, w którym są zawarte przepisy na ten temat. Nie mówię, że tak
    jest albo nie jest, ale po prostu chcę to sprawdzić u źródła. Bo póki co
    każdy mówi coś o przepisie, ale nie potrafi podać, o który przepis/akt
    chodzi...
    pwz

  • 6. Data: 2010-02-04 11:03:50
    Od: PJ <p...@g...com>

[...]

    prawie prawda, standartowo skonfigurowane alarmy w ASO moga tak
    dzialac i wcale nie wydaje mi sie to logiczne, bo po jaki xxx mam stac
    i patrzyc czy zamki zaskoczyly jak moge dostac sygnal swiatlami lub
    klaksonem/syrena ?

    ps Niemcy juz sie skumali ze to durnota, na jakims marketowym parkingu
    zrobili test, koles z jakas krotkofalowka za 50 euro z 10m blokowal
    sygnal z pilota, ludzie odchodzili a auta zostawaly z nieuzbrojonym
    alarmem, po prostu genialne :-)

    P.

  • 7. Data: 2010-02-04 11:39:55
    Od: Paweł Olaszek <o...@g...com>

    PJ pisze:
> [...]
    > podyktowane
    > unijnymi przepisami - wydaje mi się to logiczne.

    Ciekawa rzecz- mnie sprzedawcy Skody w Łodzi i Iveco w Poznaniu
    tłumaczyli, że od 2008r alarm nie może mieć funkcji automatycznego
    domykania szyb (aby uniknąć np. sytuacji, gdy rodzic odejdzie, auto
    będzie domykało szyby a do środka głowę wsadzi dziecko), takie też
    sprzedali. Ciekawostka polega na tym, że po przeczytaniu instrukcji
    można było bezproblemowo odblokować funkcję domykania w obu markach.

    --
    pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2010-02-04 13:13:38
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Z tego co ja wiem, są jakieś przepisy (nie wiem jakie) zabraniające tego by
    można było automatycznie lub zdalnie zatrzymać pojazd będący w ruchu bo może
    to spowodować śmiertelny wypadek lub katastrofę drogową. Tu ludzkie życie
    (życie przestępców także) stawia się ponad martwe mienie. Technicznie
    przecież nie jest to żaden problem: samochód mógłby być unieruchomiony
    autmatycznie lub "ręcznie" np za pomocą telefonu niezależnie gdzie by się
    znajdował.
    To jest podobne założenie do tego że alarm w przypadku nieuprawnionego
    użycia nie może przestrzelić siedzenia, porazić prądem osoby we wnętrzu
    samochodu lub wypełnić wnętrza pojazdu trującym gazem. Nie może nawet
    uwięzić złodzieja we wnętrzu. Technicznie przecież mógłby to zrobić bez
    najmniejszego przoblemu.

    Natomiast nie ma żadnych przeciwskazań do tego aby dowolną techniką
    uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Z kolei w intereseie producentów pojazdów
    i ubezpieczycieli jest jednak by auta były w jakimś odsetku kradzione. To
    zwiększa sprzedaż samochodów i ubezpieczeń. Proste alarmy montowane przez
    producentów to z kolei niski koszt produkcji.
    --
    Jakare

  • 9. Data: 2010-02-04 14:26:16
    Od: "kamil" <k...@s...com>

    "P_ablo" <o...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > systemy sa w tej chwili niedozwolone.
    > Jak najbardziej immo/alarm moze (a nawet musi) nie pozwolic na

    Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic nie
    stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 10. Data: 2010-02-04 23:02:53
    Od: Marcin Stankiewicz <e...@...sigu.invalid>

    Dnia Thu, 4 Feb 2010 13:26:16 -0000, kamil na pl.misc.samochody napisał(a):

    > Tylko dlaczego dotyczy to jedynie alarmow montowanych fabrycznie i nic
    > nie stoi na przeszkodzie zalozenia wlasnego z tymi funkcjami?

    Ano stoi - teoretycznie takie ustrojstwo nie dostanie homologacji i
    teoretycznie nie powinno być stosowane. Ale - prawo sobie, życie sobie.

    Jak w zeszłym roku montowałem takie "cuś" do swojego auta, to pan monter
    powiedział mi, że jak chcę mieć opcję unieruchamiania samochodu w ruchu,
    to może mi to założyć, ale nie w zakładzie tylko prywatnie i nie najnowszą
    wersję tego "cusia" tylko starszą.

    "Jeśli jest w ogóle jakiś sekret sukcesu leży on w umiejętności przyjęcia
    punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy,
    jak i własnej. Henry Ford"