  • 1. Data: 2010-04-26 12:37:14
    Temat: Centralka all-in-one.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Witam.

    Dostałem w firmie bojowe zadanie, rezygnujemy z Centrex-a w tpsa w
    liczbie ponad 10szt., a zamiast tego mamy przejść na własną centralkę z
    VoIP-em.
    No i teraz pytanie jaka centralka spełni poniższe wymagania:
    - od 2 do 4 linii zewnętrznych,
    - minimum 8 linii wewnętrznych,
    - przynajmniej 4 konta SIP,
    - jakieś nieskomplikowane i elastyczne zarządzanie centralą i planem
    wybierania numerów.
    Dodatkowym plusem była by wbudowana bramka GSM z dwoma wyjściami, chyba,
    że można to załatwić jakąś zewnętrzną bramką, ale nie jest to wymóg
    konieczny.
    Cena, oczywiście jak najniższa z możliwych, ale myślałem żeby się
    zmieścić w 3000-4000 netto, jak ładnie wszystko umotywuję, to zarząd
    pewnie klepnie i kwotę dużo powyżej 5000.
    Może ktoś, kto ma lepsze rozeznanie w tego typu centralkach, może
    polecić jakiś konkretny i sprawdzony model?

    Pozdrawiam.
    nadir

  • 2. Data: 2010-04-26 13:33:12
    Temat: Re: Centralka all-in-one.
    Od: a...@p...pl

    On Mon, 26 Apr 2010 14:37:14 +0200, nadir <n...@h...org> wrote:

> [...]
    >Może ktoś, kto ma lepsze rozeznanie w tego typu centralkach, może
    >polecić jakiś konkretny i sprawdzony model?

    a napisz cos wiecej na temat specyfiki firmy i jej dzownienia, czego
    potrzebuje i co byscie chcieli osiagnac?? Abys przypadkiem nie wylal
    dziecka z kapiela!?

    --
    ThinkXtra

  • 3. Data: 2010-04-26 14:36:07
    Od: nadir <n...@h...org>

    > a napisz cos wiecej na temat specyfiki firmy i jej dzownienia, czego
    > potrzebuje i co byscie chcieli osiagnac?? Abys przypadkiem nie wylal
    > dziecka z kapiela!?

    Główna siedziba firmy posiada 8 pomieszczeń, stąd minimum 8 linii wew.,
    ale samych pracowników jest około 12 i dobrze by było gdyby każdy miał
    swój oddzielny aparat telefoniczny, choć nie jest to warunek krytyczny.
    Poza główną siedzibą są jeszcze 2 biura w tej samej miejscowości i to
    wszystko jest wpięte Centrex-a, reszta biur i oddziałów rozmieszczona po
    całym kraju, poza Centrex-em
    Na dzień dzisiejszy sprawa wygląda tak:
    Kupa różnych planów taryfowych i abonamentowych z różnymi rabatami,
    około 30% połączeń jest wewnątrz firmy, za połączenia poza Centrex
    oczywiście płatne. 40% to połączenia do podmiotów zewnętrznych, 20%
    połączenia międzynarodowe, 10% komórki(firma posiada też służbowe
    telefony komórkowe w Plusie i pracownicy starają się z nich wykonywać
    połączenia do innych "komórkowców"). Jednoczesnych połączeń wychodzących
    z kwatery głównej nie ma i nie będzie więcej jak 3-4, w oddziałach
    zewnętrznych jedno, góra dwa jednoczesne połączenia.
    Dodatkowo kilka telefonów VoIP z prepaidem we Freeconet w głównej
    siedzibie firmy, jak ktoś chce to sobie z nich korzysta, jak nie, to nie.
    Kiedyś firma posiadała jakąś centralkę, ale dała się namówić na Centrex,
    między innymi dlatego, że sprzedawca z tpsa obiecywał, iż placówki z
    innych miast też w przyszłości będę mogły być do niego wpięte.
    Dodatkowo jest jeszcze jakaś umowa z Netią, z przed kilku lat, na
    korzystanie z ich prefixu, z tego też ludzie sobie korzystają jak im się
    podoba.

    Co chcę osiągnąć?
    Ponieważ w każdej placówce jest internet, albo DSL, albo NEO z tpsa,
    plan jest taki:
    Główna siedziba przechodzi z Centrex-a, na własną centralkę i
    obligatoryjnie na VoIP, jako backup na wypadek awarii internetu
    pozostaną 2-3 linie analogowe. Placówki odległe też przechodzą na
    VoIP-a, poprzez jakieś routery/bramki, analogi jako backup.
    Oczywiście operator VoIP-a będzie jeden dla wszystkich lokalizacji, nie
    koniecznie Freeconet.

    Ładnie to sobie obmyśliłem?;)
    Może mój plan ma jakieś wady, o których jeszcze nie wiem?

  • 4. Data: 2010-04-27 19:01:52
    Od: "r." <n...@n...com>

    > Ponieważ w każdej placówce jest internet, albo DSL, albo NEO z tpsa,
    > plan jest taki:

    ... i wtedy możesz się zdziwić kiedy pracownicy z prezesem na czele będą
    cię chcieli zabić, jeśli pani Ziuta będzie wysyłała maila z 10MB
    załącznikiem co 15 minut.

    Na DSLu a w szczególności na NEO muszą być zastosowane dobre mechanizmy
    QoS (np. router z tomato, kolejki hsfc itp.)

    pozdrawiam
    r.

  • 5. Data: 2010-04-28 03:51:50
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Nie napisałeś, jakimi prędkościami Internetu dysponujesz... i na ile
    NEO jest stabilna.

    Niezależnie,
    - router, np. m0n0wall (http://m0n0.ch/wall/) - mam u siebie, świetnie
    się sprawuje, wymagany nie koniecznie najnowszy (sprawa sterowników
    kart sieciowych) komputer, wszystko konfigurujesz z panelu, i masz
    mozliwość QoS.
    - centralka: także programowa Asterisk oparta na linuxie. Postawiłem
    nie znając w ogóle linuxa i wszystko się udało. Nieograniczone
    mozliwości, wszelkiego rodzaju routing, robisz co chcesz.
    - albo inwestujesz w drogie karty z liniami miejskimi / wew do
    Asteriska, albo jeśli linie miejskie mają być backupowe, wystarczy
    bramka, która takowe obsłuży. Jeśli masz jedną, np. SPA3102. Co do
    wewnętrznych, to np. PAP2 - masz na każdą bramkę po dwie linie
    wewnętrzne. Tak mam u siebie (podobna konfiguracja co u ciebie) i
    działa jak trzeba.
    - co do bramki GSM, nie wiem, na ile to się jeszcze opłaca patrząc na
    ceny połączeń. Może jeśli macie sieć firmową bezpłatną, to wtedy...
    Jest taka bramka firmy portech MV-370 (jeden port), MV-372 (dwa
    porty), MV-374 (cztery) itd. Jednoportowa kosztuje ok. 900 zł brutto.
    Działa dobrze, ma sygnalizację, tzn. nie jest to bramka analogowa, co
    ma znaczenie wielkie.

    Tyle ode mnie,
    Michał

  • 6. Data: 2010-04-28 04:04:01
    Od: mic49 <m...@i...pl>

    Dodam,

    Przy 12 pracownikach - potrzebujesz 6 bramek SPA2T, to jest 6x140 zł =
    840 zł brutto;

    Nie wiem, jak są realizowane połączenia DO firmy, najpewniej przez
    łącze kablowe, a więc bramka, która ma jedną, dwie linie miejskie.
    Jedną ma SPA3102, kosztuje ok. 240 zł brutto (ma też jedną
    wewnętrzną). Są też bramki, które mają kilka linii miejskich - koledzy
    najpewniej coś doradzą tu na grupie. Ja używałem tych, o których
    piszę. Zakładam, że 2 x SPA3102, czyli 480 zł brutto.

    Dodam, że możliwy jest także fax over IP, tzn. przychodzący przez
    linie miejską fax jest już wewnątrz firmy przekazywany do Asteriska za
    pomocą w/w bramki i przychodzi mailem na skrzynki - jak się to
    zaprogramuje. Zmierzam więc własnie do Asteriska - oprogramowanie
    darmowe, kwestia komputera - ja zakupiłem rok temu za 650 zł taki mały
    z wbudowanym prockiem. Wystarcza...

    Co do routera / firewalla, to można wykorzystać dowolny komputer, jaki
    pewnie gdzieś w magazynie jest, ważne, aby dołożyć drugą kartę
    sieciową. Z demobilu dajmy na to - 300 zł.

    Najpewniej potrzebny będzie też switch - 100 zł

    No i bramki GSM - jedna ok. 900 zł.

    Co do jednoczesnych połaczeń, to można ich wykonywać setki
    jednoczesnie, a jedynym "hamulcowym" jest prędkość internetu.

    Mamy więc 2600 zł brutto. Do tego zawsze coś za 400 zł się znajdzie,
    że trzeba dokupić, a więc w 3000 zł się mieścimy (razem z bramką GSM -
    tu najdroższym elementem).

    Michał

  • 7. Data: 2010-04-28 07:42:08
    Od: a...@p...pl

    Centrex - dobra rzecz.

    w pewnym banku jest duzo linii w centrexie (8 filii i centrala) - abo
    za linie analogowa 18 zl za isdn 36 zl. - polaczenie wew. centrexu
    free.

    Generalnie centrexu juz nie ma (nie mozna dobrac linii) ale to co jest
    to jest. Jest nowa wersja centrexu w TP co sie zwie - grupa biznesowa
    i moze obejmowac caly kraj. Placi sie abonament (normalny) + abo za
    grupe (stosunkowo niewiele).

    --
    ThinkXtra

  • 8. Data: 2010-04-28 13:42:52
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2010-04-27 21:01, r. pisze:

    > ... i wtedy możesz się zdziwić kiedy pracownicy z prezesem na czele będą
    > cię chcieli zabić, jeśli pani Ziuta będzie wysyłała maila z 10MB
    > załącznikiem co 15 minut.

    Pani Ziuta wysyła 10-cio megabajtowego maila raz na miesiąc, maili z/do
    firmy przychodzi kupa, ale są to głównie wiadomości tekstowe, więc tu
    nie ma problemu.

    > Na DSLu a w szczególności na NEO muszą być zastosowane dobre mechanizmy
    > QoS (np. router z tomato, kolejki hsfc itp.)

    W siedzibie głównej Linksys z tomato działa od paru lat i załatwia
    sprawę QoS, w pozostałych lokalizacjach będą lub już są routery z QoS.
    QoS jako taki mnie nie martwi, gorzej jest jakością samej Neostrady w
    niektórych lokalizacjach, ale na to już wpływu nie mam, dlatego wszędzie
    pozostanie zwykła lina analogowa, tam gdzie VoIP zawiedzie.

  • 9. Data: 2010-04-28 13:54:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    Różnie wygląda stabilność neostrad w różnych lokalizacjach, ale
    generalnie i tak wszędzie przechodzimy na DSL-e, w tej chwili 1000/256
    lub 2000/256. W głównej siedzibie firmy jest DSL4000/512, ale będziemy
    zwiększać upload do 1Mbit/s.
    W oddziałach mam zamiar montować routery w wbudowanymi bramkami lub do
    istniejących dołożyć bramki zewnętrze.
    Ale w centrali firmy chcę uniknąć zabawy z kilkoma bramkami i dla tego
    pasowało by mi rozwiązanie wszystko w jednym, tym bardziej, że docelowo
    ja tego i tak nie będę obsługiwał.

  • 10. Data: 2010-04-28 14:22:27
    Od: nadir <n...@h...org>

    Użytkownik a...@p...pl napisał:
    > Centrex - dobra rzecz.

    Pewnie, że dobra, ale w tym konkretnym wypadku większość połączeń
    centrexowych odbywa się w obrębie jednej kondygnacji, jednego budynku.
    Własna centralka by załatwiła tą sprawę.

> [...]
    > to jest. Jest nowa wersja centrexu w TP co sie zwie - grupa biznesowa
    > i moze obejmowac caly kraj. Placi sie abonament (normalny) + abo za

    No właśnie do centerxu nie można dopisać już żadnej linii, a z innych
    miejscowości w ogóle nie można było.
    Interesowałem się tą grupą biznesową, ale podobno nie można tego łączyć
    z obecnym centrexem.