  • 51. Data: 2022-06-08 11:45:33
    Temat: Re: Chiny zbudowały duży sterowiec. Statek pobił rekord świata w wysokości
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 07.06.2022 o 14:18, WM pisze:
    > ożna porównywać klatki filmu, jak to robi mysz optyczna.

    Ale to nie radar.

    > Gorzej z identyfikacją, bo jeszcze nikt nie pomyślał o tablicach
    > rejestracyjnych na dachach samochodów.

    Patrol na ziemi załatwi sprawę.

    > Jednak system sterowca połączony z kamerami na skrzyżowaniach załatwia
    > sprawę.

    Możliwości jest masa. Ale mnie raczej chodziło o obserwacje, czy ktoś
    kogoś nie bije przykładowo, a nie o ruch drogowy.

    --
    Robert Tomasik

  • 52. Data: 2022-06-08 12:06:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Wydaje mi się, że nie powinno się nic,

    Hel potrafi uciekać nawet przez metalowe ścianki, dlatego jest używany
    do badania szczelności.

    Kiedyś sprawdzałem szczelność rurki ze stali nierdzewnej i z badanego
    kawałka, jedynie mała część była odpowiednia do budowy urządzenia
    próżniowego.

    WM

  • 53. Data: 2022-06-08 12:19:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Hel potrafi uciekać nawet przez metalowe ścianki, dlatego jest
    >używany do badania szczelności.

    To by mialo znikomy sens, bo skoro lity metal przecieka, to jak tu
    mierzyc szczelnosc. :-)

    >Kiedyś sprawdzałem szczelność rurki ze stali nierdzewnej i z badanego
    >kawałka, jedynie mała część była odpowiednia do budowy urządzenia
    >próżniowego.

    Ale owszem - hel potrafi przenikac przez metale, na szczescie słabo,
    przez gume, przez plastiki rozne.
    Wiec straty będą.

    J.

  • 54. Data: 2022-06-08 12:38:27
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 8 June 2022 at 12:19:05 UTC+2, J.F. wrote:
> [...]
    > mierzyc szczelnosc. :-)
    > Ale owszem - hel potrafi przenikac przez metale, na szczescie słabo,

    Bo najwięcej helu jest na Helu,
    (przysłowie bosmańskie)

    nie mylić hel z hell

  • 55. Data: 2022-06-08 12:58:49
    Od: a a <m...@g...com>

> [...]
    > mierzyc szczelnosc. :-)
    > Ale owszem - hel potrafi przenikac przez metale, na szczescie słabo,

    tutaj wyliczenia rozszerzalności cieplnej helu pod wplywem słońca

    Helium density at 18 degC and 1 bara:

    0.1645 kg/m3
    0.01027 lbm/ ft3
    0.001373 lbm/gal(US liq)
    0.3192x10-3 sl/ ft3

    Helium specific weight at 18 degC and 1 bara:

    1.613 N/m3
    0.01027 lbf/ ft3

    Error within +/- 0.5 %

    ===

    Helium density at 10 degC and 1 bara:

    0.1691 kg/m3
    0.01056 lbm/ ft3
    0.001411 lbm/gal(US liq)
    0.3281x10-3 sl/ ft3

    Helium specific weight at 10 degC and 1 bara:

    1.658 N/m3
    0.01056 lbf/ ft3

    Error within +/- 0.5 %

    ===

    Helium density at 5 degC and 1 bara:

    0.1721 kg/m3
    0.01074 lbm/ ft3
    0.001436 lbm/gal(US liq)
    0.3339x10-3 sl/ ft3

    Helium specific weight at 5 degC and 1 bara:

    1.688 N/m3
    0.01074 lbf/ ft3

    Error within +/- 0.5 %

    ===

    Helium density at 25 degC and 1 bara:

    0.1607 kg/m3
    0.01004 lbm/ ft3
    0.001341 lbm/gal(US liq)
    0.3119x10-3 sl/ ft3

    Helium specific weight at 25 degC and 1 bara:

    1.576 N/m3
    0.01004 lbf/ ft3

    Error within +/- 0.5 %

    ===
    Czyli, ogrzewając hel od 5 st. C do 25 st. C

    gęstość się zmienia:
    od 0.1721 kg/m3
    do 0.1607 kg/m3

    o 1,07
    czyli objętośc wzrasta o 7%

    pojemność 9 tys. m3.

    co daje przyrost objętości o 630 m3
    a odwrotnie ( schłodzenie)
    zmniejszenie objętości o 600 m3 ( 10m x 10 m x 6 m)

    Przy niskim ciśnieniu reakcja na zmianę temperatury jest najmniejsza, prawie liniowa

    https://www.engineeringtoolbox.com/docs/documents/20
    90/Helium%20density%20pressure%20C.png

    stąd te 7% od 5 st.C do 25 st. C

    Ale w Afryce powinno to zadziałać

    Wypuszczamy serowca w południe, gdy hel nagrzany do 25 st. C
    i czekamy do wieczora, nocy, gdy temperatura gazu się zmniejszy i serowiec zacznie
    sam opadać

  • 56. Data: 2022-06-10 01:02:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-06-08, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Wydaje mi się, że nie powinno się nic,

    Taki balonik z warstwą metalową czy też metalizowaną trzyma jakieś 2-5
    dni.

    --
    Marcin