  • 1. Data: 2022-05-29 03:04:23
    Temat: Re: Ostrzenie noża
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-28, trybun <M...@j...cb> wrote:
> [...]
    skórzanym pasie. Żeby nóż był ostry jak brzytwa też powinien mieć polerowane ostrze.
    Z eksperymentów z nożami jakiś czas temu kupiłem tasak. Od tamtego czasu używam
    jeszcze jednego noża oprócz tasaka. Tasakiem marnie się chleb masłem smaruje.

    > No fakt.. Muszę  kupić skórzany pas i spróbować. Pamiętam jeszcze że
    > brzytwę szło podostrzyć na tzw marmurku. Tylko czy coś takiego jeszcze
    > jest dostępne, no i gdzie tego szukać? U mnie zasadniczo reszta noży to
    > zwykle barachło, ale nad TYM z wiadomości warto by popracować.

    No to może spróbuj papier ścierny odpowiedniej granulacji? Papier ścierny to
    nie tylko granulacja typu piasek, a też bardzo subtelna, dająca prawie
    lustrzane wykończenie. Coś P800 i powyżej mogłoby się pewnie nadać.

    Przekierowuję na pl.sci.inzynieria, tam Ci powinni konkretniej doradzić,
    może też w kwestii skóry i marmurku.

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2022-05-29 16:45:32
    Od: robot <r...@o...pl>

    Ale nie zwykła tarcza polerska, tylko twarda być musi.
    Z MDF-u najlepiej.

    Coś takiego: https://youtu.be/jDKaFB5kX0M

    Jeżeli chodzi o pas skórzany, to też z użyciem pasty polerskiej,
    a pas przyklejony do deseczki: https://youtu.be/oSRSiOMCMME

    pozdro

  • 3. Data: 2022-05-29 18:18:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 29 May 2022 at 16:45:37 UTC+2, robot wrote:

> [...]
    > Z MDF-u najlepiej.
    >
    > Coś takiego: https://youtu.be/jDKaFB5kX0M
    >
    > Jeżeli chodzi o pas skórzany, to też z użyciem pasty polerskiej,

    sąsiad ostrzy noże na lastriku, na schodach na korytarzu

    Staje poniżej stopnia i ostrzy, albo z jednego segmentu schodów ostrzy na wyższym
    segmencie, przez poręcz

    W domu tego się nie zrobi

    Mozna napluc na schody przed ostrzeniem albo dac troszke wody

    Ale potem wytrzeć, aby nie było slisko

    Żadna szlifierka, pasek, tylko ostrzenie noży na schodach, na klatce schodowej
    tam są różne gradacje betonu, lastrica

  • 4. Data: 2022-05-30 09:34:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 29 May 2022 01:04:23 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > lustrzane wykończenie. Coś P800 i powyżej mogłoby się pewnie nadać.
    >
    > Przekierowuję na pl.sci.inzynieria, tam Ci powinni konkretniej doradzić,

    Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc
    noza.

    Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz.
    "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski.
    Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?

    A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",
    z takiego białego materialu ...

    J.

  • 5. Data: 2022-05-30 11:59:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 May 2022 09:34:43 +0200, J.F napisał(a):

    > (...)
    > Ze wstydem sie przyłącze do pytania - tez prawie nie umiem naostrzyc
    > noza.
    >
    > Szlifierka stolowa - za duzo bierze, zawija krawedz.

    Szlifierka zawija krawędź???
    Zby zawinęła krawędź, to musiała by być na tyle duża siła przyłożenia, aby
    wpierw przegrzać tę krawędź. To jest mało możliwe.
    Musiałbyć ewentualnie do twardej stali używać twardego kamienia. Ale zwykłe
    noże raczej nie są z twardej stali.

    > "kamienie" rozne ... nie wiem o co chodzi, efekt jakis kiepski.
    > Przyrzad trzeba sobie zrobic, do pilnowania kąta?

    W szkole na praktykach ostrzyło się trudniejsze rzeczy: noże tokarskie i
    wiertła, zarówno do stali jak i do drewna. Czasem frezy palcowe, tarczowe
    itp. To wszystko z ręki, bez przyrządów. A tam kąty są znacznie ważniejsze,
    niż w domowym nożu.
    Zresztą do tej pory zdarza mi się poprawiać fabryczny szlif w nowych
    wiertłach, które ktoś kupił w jakiejś Castoramie czy innym dziwnym sklepie.
    Dość często też ostrzę u kogoś wiertła używane. Bez przyrządów.

    > A teraz jeszcze wyzwanie specjalne - mam kilka nozy "ceramicznych",
    > z takiego białego materialu ...

    Tutaj nie wiem. Typowe materiały korundowe to raczej nie.
    Z zasad ogólnych to bym stawiał raczej na pył diamentowy i raczej niższe
    obroty. Ziarnistość to chyba co najmniej 800 - oczywiście zależnie od
    stopnia zużycia noża.
    Ważny jest i materiał ściernicy, i posuw, i prędkość tarczy, i nacisk, i
    chłodzenie. Ja bym poczytał i zrobił testy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2022-05-30 12:05:20
    Od: trybun <M...@j...cb>

> [...]
    > lustrzane wykończenie. Coś P800 i powyżej mogłoby się pewnie nadać.
    >
    > Przekierowuję na pl.sci.inzynieria, tam Ci powinni konkretniej doradzić,

    Super, o coś takiego właśnie mi chodzi.  Papier P800?

    Niestety, używany serwer newsów chyba nie obsługuje tej grupy bo nie
    widzę jej na liście dodania do czytnika.

  • 7. Data: 2022-05-30 12:10:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 11:59:35 +0200, Adam wrote:

    > Szlifierka zawija krawędź???
    > Zby zawinęła krawędź, to musiała by być na tyle duża siła przyłożenia, aby
    > wpierw przegrzać tę krawędź. To jest mało możliwe.

    Sila mala, ale obroty duze, to moze i przegrzewa.
    Sie szlifuje, to iskry lecą, tak ma przeciez byc :-)

    > Musiałbyć ewentualnie do twardej stali używać twardego kamienia. Ale zwykłe
    > noże raczej nie są z twardej stali.

    Kamien jest jaki jest. Jeden chropowaty, a drugi "gładki" :-)

    A nóz tez jest jaki jest - stal odpowiednia, dosc twarda, sprezysta.

    > W szkole na praktykach ostrzyło się trudniejsze rzeczy: noże tokarskie i
    > wiertła, zarówno do stali jak i do drewna.

    Eee tam trudniejsze. Przykladasz i sie naostrzy.
    Najwyzej kąt bedzie inny niz sobie inzynier zalozył, ale chwile
    skrawac bedzie.

    A nóz kuchenny ma kąt przekroju bardzo mały. A samo ostrze jeszcze
    inny.
    Zle przyłożysz, to zeszlifujesz nie to co trzeba, albo jeszcze
    stępisz.

    > Czasem frezy palcowe, tarczowe
    > itp. To wszystko z ręki, bez przyrządów. A tam kąty są znacznie ważniejsze,
    > niż w domowym nożu.

    Za frezy to doceniam, bo tam powinny byc wymiary poszczególnych ostrzy
    zgodne.

> [...]
    > Ważny jest i materiał ściernicy, i posuw, i prędkość tarczy, i nacisk, i
    > chłodzenie. Ja bym poczytał i zrobił testy.

    Ale jaki posuw - noz ma ksztalt nieregularny.

    J.

  • 8. Data: 2022-05-30 14:12:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-30, trybun <M...@j...cb> wrote:

> [...]
    >
    > Niestety, używany serwer newsów chyba nie obsługuje tej grupy bo nie
    > widzę jej na liście dodania do czytnika.

    Musisz mieć obsługę, bo widzę Twój post na pl.sci.inzynieria.

    P800 to jest taki wciąż dość szorstki papier, będziesz raczej widział rysy.

    Zerknij np. tutaj:
    https://allegro.pl/oferta/papier-scierny-wodny-wodoo
    dporny-p800-klingspor-9069655541?fromVariant=9069644
    207

    Kup np. P800, P1200, P2500, P5000 i P7000. Majatku nie kosztują. Sam
    uzywam takiego typowego do noży, co wygląda jak pilnik i jest de facto
    pilnikiem. Mnie zadowala, ale ja chyba nie jestem tu jakoś wybredny.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2022-05-30 14:13:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 May 2022 12:10:14 +0200, J.F napisał(a):

    > Sila mala, ale obroty duze, to moze i przegrzewa.

    Ważne nie tyle obroty, co prędkość liniowa.

    > Sie szlifuje, to iskry lecą, tak ma przeciez byc :-)

    Przyszła mi jeszcze do głowy jedna myśl - przypomniałem sobie kogoś, kto
    ostrzył móż "do góry nogami" - czyli tarcza atakowała od strony
    płaszczyzny, a wychodziła od strony ostrza. Dziwił się, że nie może
    skutecznie naostrzyć noża. Może Ty też tak robisz?

    > Kamien jest jaki jest. Jeden chropowaty, a drugi "gładki" :-)

    Mówisz o gradacji. Ale ważne jeszcze spoiwo. Standardowo kamienie miały
    kolory, m.in. białe, niebieskie, szare, czerwone, czarne. Oznaczało to
    twardość spoiwa. Ogólna zasada: do twardej stali miękkie spowo, do miękkiej
    stali twarde.

    > A nóz tez jest jaki jest - stal odpowiednia, dosc twarda, sprezysta.

    No, w kuchennym to raczej nie masz stali 440. Chyba, że rzeczywiście
    kupiłeś coś porządnego.

    > Eee tam trudniejsze. Przykladasz i sie naostrzy.
    > Najwyzej kąt bedzie inny niz sobie inzynier zalozył, ale chwile
    > skrawac bedzie.

    Już wystarczająco dużo widziałem wierteł z ujemnym kątem. Albo w drugą
    stronę: zbyt duży kąt przyłożenia i po pierwszym otworze znów tępe.

> [...]
    > stępisz.

    > Za frezy to doceniam, bo tam powinny byc wymiary poszczególnych ostrzy

    Szlifuje się kąt natarcia, a nie kąt przyłożenia. Ciężko się pomylić.
    Natomiast trudniej szlifuje się noże do heblarki bądź grubościówki - tam
    już ostrze ma kilkadziesiąt centymetrów a tolerancja powinna być ok. 0,1
    mm. Ostrze musi być prowadzone w przyrządzie.

    > Ale jaki posuw - noz ma ksztalt nieregularny.

    Ostrze ząbkowane?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2022-05-30 15:15:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 14:13:54 +0200, Adam wrote:

    > Ważne nie tyle obroty, co prędkość liniowa.

    Jak to szlifierka, ma w miare dobrane, choc to model "supermarket".

> [...]
    > płaszczyzny, a wychodziła od strony ostrza. Dziwił się, że nie może
    > skutecznie naostrzyć noża. Może Ty też tak robisz?

    Zaraz zaraz, czy dobrze rozumiem?
    Brzeg tarczy sie porusza w dół, zeby iskry nie lecialy w gore,
    to nóż mam przyłożyc ostrzem w góre?
    Bo ja w dól.

    ten ma zwykly kamien, ale ostrzy faktycznie "ostrzem do przodu"
    https://youtu.be/lBXRkMZfIXk?t=102

> [...]
    > twardość spoiwa. Ogólna zasada: do twardej stali miękkie spowo, do miękkiej

    Jakbym kupowal od początku, to moze bym wiedział :-)
    A tak, to jest szlifierka i ma jakies tarcze :-)

    > No, w kuchennym to raczej nie masz stali 440. Chyba, że rzeczywiście
    > kupiłeś coś porządnego.

    > Już wystarczająco dużo widziałem wierteł z ujemnym kątem.

    A kto to ostrzyl? :-)

    > Albo w drugą
    > stronę: zbyt duży kąt przyłożenia i po pierwszym otworze znów tępe.

    Ale jeden wyjdzie dobry.

    Tak czy inaczej masz tu sporą tolerancje.
    A w kuchni?

    > Szlifuje się kąt natarcia, a nie kąt przyłożenia. Ciężko się pomylić.

    No ale skoro kąt przyłozenia nie jest 90 stopni,
    to jak zeszliwujesz powierchnie natarcia, to sie zmieni promien
    krawedzi. tzn odleglosc od osi obrotu do krawedzi.
    I juz frez bedzie nierowno bral.

> [...]
    > już ostrze ma kilkadziesiąt centymetrów a tolerancja powinna być ok. 0,1
    > mm. Ostrze musi być prowadzone w przyrządzie.

    Nie, wystarczy ze jest zaokraglony.
    I juz musisz prowadzic recznie.

    Cos takiego sprobować ?
    https://youtu.be/tahaaHxhbsA?t=120

    I zobacz - w obie strony szlifuje.

    P.S. jeszcze jeden spec
    https://youtu.be/J9XPELRRXT0?t=80

    kąt nawet nie na oko, a kierunek ... ja juz zglupialem ...

    J.