  • 1. Data: 2017-09-30 21:22:53
    Temat: Ciekawostka historyczna
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Dobry Wieczór

    Taka sytuacja:

    Wyjąłem kiedyś z telefonu polowego takie ogniwo:

    http://flowsystem.pl/volta/ogniwo.jpg

    Co to za twór, czy do czegoś jeszcze bylo toto wykorzystywane. Ogniwo
    pochodzi z roku 1968 (mam takie drugie na którym rok jest widoczny).
    Wymiary 55x55x130

    google nic nie mówią na hasło S3L30

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2017-09-30 22:01:27
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Ogniwo cynkowo powietrzne.

  • 3. Data: 2017-09-30 22:49:34
    Temat: Re: Ciekawostka historyczna
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-09-30 o 21:22, jacek pozniak pisze:

> [...]
    >
    > Co to za twór, czy do czegoś jeszcze bylo toto wykorzystywane. Ogniwo
    > pochodzi z roku 1968 (mam takie drugie na którym rok jest widoczny).

    Przypomina ogniwo AS4, nawet parametry trochę podobne:
    AS4 50 Ah

    Bateria:
    cynkowo-powietrzna (0% Hg, 0% Cd)

    Napięcie nominalne:
    1,4 V

    Napięcie końcowe:
    0,85 V

    Temperaturowy zakres pracy:
    -5 st C ÷ 45 st C

    Okres przechowywania:
    12 miesięcy

    Materiał bloku:
    polipropylen

    Waga:
    0,36 ? 0,1 kg

    Długość:
    56 ? 1 mm

    Szerokość:
    56 ? 1 mm

    Wysokość:
    111 ? 1 mm

    MJ

  • 4. Data: 2017-10-02 10:56:40
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 30.09.2017 o 21:22, jacek pozniak pisze:
> [...]
    >
    > Co to za twór, czy do czegoś jeszcze bylo toto wykorzystywane. Ogniwo
    > pochodzi z roku 1968 (mam takie drugie na którym rok jest widoczny).

    Dodatkowa ciekawostka, że podali użyteczne parametry, a mało użyteczne
    informacje w 10m językach.

  • 5. Data: 2017-10-02 11:19:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jacek pozniak" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Wyjąłem kiedyś z telefonu polowego takie ogniwo:
    >http://flowsystem.pl/volta/ogniwo.jpg

    >Co to za twór, czy do czegoś jeszcze bylo toto wykorzystywane.

    eee ... moze po prostu do telefonu polowego ? :-)
    Zarzenie radiostacji tez pewnie moglo pociagnac :-)

    Telefon MB-66 ?

    >Ogniwo
    >pochodzi z roku 1968 (mam takie drugie na którym rok jest widoczny).
    >Wymiary 55x55x130

    To z tej fabryki
    https://dolny-slask.org.pl/548793,Wroclaw,Zaklady_Wy
    tworcze_Ogniw_i_Baterii_VOLTA_dawne.html

    Przy czym ja tam z dawnych czasow pamietam raczej jakies male baraki,
    ten budynek owszem stal, ale czy tam fabryka sie miescila ...
    Po fabryce sladu nie ma, a zlikwidowali chyba w latach 90-tych.
    Po tym budynku tez juz chyba sladu nie ma.

    A swoja droga ... wojsko sie pobylo starych telefonow polowych, czy
    teraz kto inny im baterie robi ?
    Wojsko poszlo do przodu, teraz widzialem spawarke do swiatlowodow w
    wozie lacznosci, ale telefony to moze zostaly :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-10-02 11:28:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Ogniwo cynkowo powietrzne.

    Ta "rurka" tak by sugerowala, ale:
    -rurka odpowietrzajaca a nie napowietrzajaca,
    -napiecie 1.5V ... wspolczesne maja 1.4
    -"Suche" ... moze jednak Leclanche ?

    J.

  • 7. Data: 2017-10-02 17:17:52
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-10-02 o 11:19, J.F. pisze:

    > A swoja droga ... wojsko sie pobylo starych telefonow polowych, czy
    > teraz kto inny im baterie robi ?

    W dobie obecnej dynamiki wojny, mieliby ciągnąć druta na środek pola
    walki? Teraz mają natowskie radio 300MHz, a w zanadrzu jakieś telefony
    satelitarne w oparciu o nieudokumentowane publicznie funkcje satelitów GPS.

  • 8. Data: 2017-10-02 18:55:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-10-02 o 11:28, J.F. pisze:

    > Ta "rurka" tak by sugerowala, ale:
    > -rurka odpowietrzajaca a nie napowietrzajaca,

    Napisane jest "wentylacyjna".

    > -napiecie 1.5V ... wspolczesne maja 1.4

    Pewnie zależy jak się mierzy. :)

    MJ

  • 9. Data: 2017-10-02 19:04:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2017-10-02 o 11:28, J.F. pisze:
    > Ta "rurka" tak by sugerowala, ale:
    >Napisane jest "wentylacyjna".

    A faktycznie.

    >Pewnie zależy jak się mierzy. :)

    Pewnie tak.

    Opor wewnetrzny wysoki ... a nie, przepraszam, to opor przy ktorym
    specyfikowano pojemnosc.

    No i nie wiem - cynkowo powietrzne, czy "suche" wiec Leclanche :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-10-02 21:43:47
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    > eee ... moze po prostu do telefonu polowego ? :-)
    No, ale zwykle nie robi się ogniw pod jedno zastosowanie.
    > Zarzenie radiostacji tez pewnie moglo pociagnac :-)
    >
    > Telefon MB-66 ?
    Tak,

    Jakiś czas temu harcerzom naprawiałem, miał słuchawkę, induktor na korbkę, i
    baterię; wstawiłem baterię płaską.
    Mógł pracować na linii 2 żyłowej jak i na jednożyłowej(chyba) wykorzystując
    ziemię.
    Harcerze wykorzystują je do łączności z Bramą obozu.
    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl