  • 1. Data: 2010-02-08 15:47:55
    Temat: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
    Od: Michał <m...@o...pl>

    Witam

    Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:

    Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?

    Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
    bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa
    niż dół)?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-02-08 16:37:46
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Michał pisze:
    > Witam
    >
    > Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:
    >
    > Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?

    Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)

    > Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
    > bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa
    > niż dół)?

    Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.

  • 3. Data: 2010-02-08 16:54:08
    Od: Michał <m...@o...pl>

    > Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)

    Nie, chodzi mi o rzeczywisty opór. Wiadomo że potem jeszcze * v2

    > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.

    Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te
    dane samochodów są takie idiotyczne.
    Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-02-09 08:54:34
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane
    > samochodów są takie idiotyczne.
    > Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.

    A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu
    jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 5. Data: 2010-02-09 09:52:11
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Wojtekk pisze:

    > Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od
    > oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".

    A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?

  • 6. Data: 2010-02-09 15:00:03
    Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>

    Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w wiadomości

    > A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?

    Ze wzoru na siłę oporu:

    F= 0,048 * Cx * S * v^2
    gdzie:
    F - Siła oporu
    0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.
    Cx - współczynnik oporu
    S - powierzchnia rzutu na płaszczyznę
    v - prędkość

    Jeżeli trochę przekształcimy wzór to otrzymamy:

    F= Cx * (0,048 * S * v^2)

    Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi nieco
    ponad 1, tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest
    mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

    Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 7. Data: 2010-02-09 15:09:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:
    >Ze wzoru na siłę oporu:
    >F= 0,048 * Cx * S * v^2
    >gdzie:
    >F - Siła oporu
    >0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.

    Skad ten wspolczynnik ?
    Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.

> [...]
    >mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
    >Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

    Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
    szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
    wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
    tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

    J.

  • 8. Data: 2010-02-09 15:56:49
    Od: "Reda rt" <p...@o...eu>

    > Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
    > szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

    A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
    dużej
    odległości z wzorcem miary 'przy kole' jakby były wątpliwości potem jak
    to przeliczyć - i do komputera, na siatkę + jakiś posty program komputerowy,
    który zrobi obrys i to pole powierzchni wewnątrz wyliczy, choćby liczbą
    pikseli
    potrzebnych do wypełnienia.

  • 9. Data: 2010-02-09 16:30:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote:

    >A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
    >dużej odległości

    Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

> [...]
    >który zrobi obrys i to pole powierzchni wewnątrz wyliczy, choćby liczbą

    Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo
    :-)

    J.

  • 10. Data: 2010-02-09 17:55:08
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>