-
1. Data: 2010-02-08 15:47:55
Temat: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Michał <m...@o...pl>
Witam
Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:
Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?
Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa
niż dół)?
Pozdrawiam
-
2. Data: 2010-02-08 16:37:46
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Michał pisze:
> Witam
>
> Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:
>
> Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?
Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)
> Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
> bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra węższa
> niż dół)?
Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
3. Data: 2010-02-08 16:54:08
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Michał <m...@o...pl>
>>
>> Cx * Szerokość * Wysokość = opór powietrza?
>
> Opór niezależny od prędkości? Fajna sprawa :)
>
Nie, chodzi mi o rzeczywisty opór. Wiadomo że potem jeszcze * v2
>> Czy może Cx wyznaczany jest dla powierzchni czołowej właściwej (czyli
>> bez dziur jakie powstają np pod autem, w górnej części - bo góra
>> węższa niż dół)?
>
> Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
>
Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te
dane samochodów są takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.
Pozdrawiam
-
4. Data: 2010-02-09 08:54:34
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>
Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
news:hkpc39$np4$1@news.onet.pl...
> >
> > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
> >
>
> Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane
> samochodów są takie idiotyczne.
> Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.
A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu
jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".
Pozdrawiam
Wojtek
-
5. Data: 2010-02-09 09:52:11
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
Wojtekk pisze:
>
> Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:hkpc39$np4$1@news.onet.pl...
>
>> >
>> > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
>> >
>>
>> Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć...
>> te dane samochodów są takie idiotyczne.
>> Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.
>
> A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od
> oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".
A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
6. Data: 2010-02-09 15:00:03
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: "Wojtekk" <u...@w...pl>
Użytkownik "Jakub Witkowski" <j...@d...z.sygnatury> napisał w wiadomości
news:hkr7nr$1o68$1@news2.ipartners.pl...
> Wojtekk pisze:
>>
>> Użytkownik "Michał" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
>> news:hkpc39$np4$1@news.onet.pl...
>>
>>> >
>>> > Generalnie - dla pola rzutu bryły na płaszczyznę w kierunku ruchu.
>>> >
>>>
>>> Jesteś pewien? Czyli nie tak łatwo z czystych danych to wyciągnąć... te dane
>>> samochodów są takie idiotyczne.
>>> Tak samo mogliby podawać całkę mocy a nikt nie poda.
>>
>> A tak dokładniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od
>> oporu jaki stawiałby jego "rzut na płaszczyznę".
>
> A mógłbyś wskazać źródło tej informacji?
>
Ze wzoru na siłę oporu:
F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Siła oporu
0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.
Cx - współczynnik oporu
S - powierzchnia rzutu na płaszczyznę
v - prędkość
Jeżeli trochę przekształcimy wzór to otrzymamy:
F= Cx * (0,048 * S * v^2)
Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi nieco
ponad 1, tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest
mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx.
Pozdrawiam
Wojtek
-
7. Data: 2010-02-09 15:09:24
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:
>Ze wzoru na siłę oporu:
>F= 0,048 * Cx * S * v^2
>gdzie:
>F - Siła oporu
>0,048 - wyliczony współczynnik uwzgledniający typową gęstość powietrza.
Skad ten wspolczynnik ?
Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.
>Cx - współczynnik oporu
>S - powierzchnia rzutu na płaszczyznę
>v - prędkość
>
>
>Współczynnik oporu dla płaskiej płyty (kwadratowej lub okrągłej) wynosi nieco
>ponad 1, tak więc można użyć uproszczenia, że Cx określa ile razy opór jest
>mniejszy od oporu płaszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
>Jest to oczywiście przybliżenie, ale ułatwia ono zrozumienie znaczenia Cx.
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.
J.
-
8. Data: 2010-02-09 15:56:49
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: "Reda rt" <p...@o...eu>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:msq2n5p1re704agvtsjstu0th3k299tnhs@4ax.com...
> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
dużej
odległości z wzorcem miary 'przy kole' jakby były wątpliwości potem jak
to przeliczyć - i do komputera, na siatkę + jakiś posty program komputerowy,
który zrobi obrys i to pole powierzchni wewnątrz wyliczy, choćby liczbą
pikseli
potrzebnych do wypełnienia.
-
9. Data: 2010-02-09 16:30:48
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: J.F. <j...@p...onet.pl>
On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote:
>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
>> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
>
>A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
>dużej odległości
Z bardzo duzej, i z dobrym tele.
>z wzorcem miary 'przy kole' jakby były wątpliwości potem jak
>to przeliczyć - i do komputera, na siatkę + jakiś posty program komputerowy,
>który zrobi obrys i to pole powierzchni wewnątrz wyliczy, choćby liczbą
>pikseli potrzebnych do wypełnienia.
Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo
:-)
J.
-
10. Data: 2010-02-09 17:55:08
Temat: Re: Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?
Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>
Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
news:rqv2n59tfj9v2lj8upcucgcuncv3v970eg@4ax.com...
> On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote:
>>Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
>>> Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
>>> szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
>>
>>A to jest jakiś istotny problem ? Chyba wystarczy zrobić fotkę z w miarę
>>dużej odległości
>
> Z bardzo duzej, i z dobrym tele.
naprawde uważasz, ze to taki problem?
No bez jaj ...
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE
Dwa ogony Irma i Myszka