  • 1. Data: 2010-05-17 16:06:28
    Temat: Cyfrówka i wielkość matrycy, rozdzielczość a gęstosć PPI
    Od: Falisty <f...@w...pl>

    Witam.

    Czym jest spowodowane, że jedna cyfrówka tworzy (przy takich samych
    rozdzielczościach) fokti w 96 PPI, inna 180 PPI a jeszcze inna w 314
    PPI. Np.podglądając właściwości, fotka (około 4000x3000) posiada rozmiar
    w calach:
    314 PPI 12,64 x 9,48 (Olympus)
    180 PPI 22,22 x 16,67 (Canon)
    96 PPI 41,67 x 31,25 (Samsung)
    72 PPI ma Fuji....

    Czym jest to spowodowane, że jeden aparat robi tak a inny inaczej i
    którymi informacjami lepiej się kierować przy wyborze aparatu (oprócz
    wielkości fizycznej matrycy)? Czy ma to przełożenie na jakość i czy
    lepiej więcej czy mniej PPI?
    --
    Pozdrawiam, Krzysiek
    Ps.Adres bez podkreślnika

  • 2. Data: 2010-05-17 16:09:38
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Falisty" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > którymi informacjami lepiej się kierować przy wyborze aparatu (oprócz
    > wielkości fizycznej matrycy)? Czy ma to przełożenie na jakość i czy lepiej

    Kaprysem programisty. Brak znaczenia praktycznego.

  • 3. Data: 2010-05-17 18:21:17
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 17.05.2010 Falisty <f...@w...pl> napisał/a:
    > wielkości fizycznej matrycy)? Czy ma to przełożenie na jakość i czy
    > lepiej więcej czy mniej PPI?

    Nie ma znaczenia, to tylko informacja o fizycznej wielkości pixla w pliku,
    możesz go zmieniać jak chcesz - bez przeskalowywania obrazka, bez
    wpływu na bity obrazka. Miało by znaczenie gdyby pixele miały kształt
    np prostokątny, wtedy musiałbyś je zmieniać i użytkować aby uzyskać
    prawidłowy obraz na innym kształcie pixla, ale nie znam aparatu który
    miałby prostokątne pixele.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 4. Data: 2010-05-17 19:04:21
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    E tam, nie prawda. Kiedyś liczyłem, że mój stary Pentax K110D (6MPX)
    robi zdjęcia w rozdzielczości 3000ppi - taka jest gęstość upakowania
    pikseli na matrycy APS-C o rozdzielczości 6Mpx. Obraz jest rejestrowany
    na kawałku krzemu o rozmiarach 24x16mm. Jeśli chcesz to powiększyć do
    sensownych rozmiarów, czyli np. 240x160mm, to otrzymasz obraz o 300dpi.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 5. Data: 2010-05-17 20:17:23
    Od: Falisty <f...@w...pl>

    W dniu 2010-05-17 18:06, Falisty pisze:
> [...]
    > którymi informacjami lepiej się kierować przy wyborze aparatu (oprócz
    > wielkości fizycznej matrycy)? Czy ma to przełożenie na jakość i czy
    Dzięki Panowie za szybkie odpowiedzi. Nigdzie o tym nie mogłem znaleźć,
    wszędzie tylko o matrycach, rozdzielczościach itp.
    Dobrze wiedzieć.
    Ps. Drążę temat, gdyż zawsze mnie ciekawiło, że Olympus (jakiego bym nie
    miał, nie wspominając o E-510) robi bardzo ładne i czyste foty w
    stosunku do konkurencji. Jestem właśnie na etapie zakupu dodatkowego
    aparatu (poza E-510) do kieszonkowego używania. "Macałem" Olympusa Mju
    9000, Canona SX200IS, Samsunga WB550 i Fuji F200 EXR i już nie wiem co
    wybrać.... Olek fajny - ale dużo osób narzeka na szumy (zawsze Olek miał
    pod tym względem dobre parametry), Canon niby OK, Samsung dobrze jeży w
    dłoni i fajne foty robi (chociaż podbija kolory) i chyba nie są za
    dobrzy w aparatach - troszkę się boję - dla mnie nowość w aparatach,
    Fuji... kiedyś te małe sporo szumiały ale hybrydy mieli OK (S9500).
    Każdy z nich ma właśnie różne PPI.

    Już sam nie wiem - aparacik ma być w przedziale 799-899 PLN.....

    --
    Pozdrawiam, Krzysiek
    Ps.Adres bez podkreślnika

  • 6. Data: 2010-05-17 20:20:44
    Od: "Marlboro" <n...@n...com>

    > Ps. Drążę temat, gdyż zawsze mnie ciekawiło, że Olympus (jakiego bym nie
    > miał, nie wspominając o E-510) robi bardzo ładne i czyste foty w stosunku
    > do konkurencji.

    Przy niskim ISO plastyka obrazu Olympusów jest porównywalna z Canonowskimi
    Full Frame'mami... :)

  • 7. Data: 2010-05-17 20:33:54
    Od: "Stan.Matyska" <k...@y...com>

    On May 17, 10:20 pm, "Marlboro" <

    > Przy niskim ISO plastyka obrazu Olympusów jest porównywalna z Canonowskimi
    > Full Frame'mami... :)

    Mozna prosic o jakies wzory wymiary, dla porownania.
    StaM

  • 8. Data: 2010-05-17 20:52:22
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > Dzięki Panowie za szybkie odpowiedzi. Nigdzie o tym nie mogłem znaleźć,
    > wszędzie tylko o matrycach, rozdzielczościach itp.
    > Dobrze wiedzieć.

    Zaraz zaraz, wielkość fizyczna elementu świadłoczułego _ma_ znaczenie,
    wielkość pixla zapisana w pliku wynikowym aparatu _nie_ma_znaczenia_
    (bo można obraz dowolnie powiększać manipulując wielkością pixla bez
    skalowania).

    Wracając do tego co ma znaczenie, czyli wielkości fizycznej matrycy to
    im większa matryca - przy tej samej rozdzielczości to lepiej, nawet przy
    mniejszej rozdzielczości - też lepiej.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 9. Data: 2010-05-18 11:44:26
    Od: Dariusz Zygmunt <i...@a...net>

    W dniu 5/17/2010 10:17 PM, Falisty pisze:

    > ... Jestem właśnie na etapie zakupu dodatkowego
    > aparatu (poza E-510) do kieszonkowego używania...
    >
    > Już sam nie wiem - aparacik ma być w przedziale 799-899 PLN.....

    Wybierz dobry, jasny obiektyw z niewielkim zoomem, niewygórowaną
    rozdzielczość i wygodną obsługę, reszta jest mało istotna.

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt