  • 11. Data: 2014-02-08 16:35:24
    Temat: Re: Czy da się policzyć zew. temp. wymiennika
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 16:19:58 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > pow=

    > t=

    > Nie mam jak, bo nie mam wolnej termopary, zanim ja dostanę chciałem
    >
    > ja sobie z grubsza oszacować. Jakie są szczegóły instalacji opisałem
    >
    > w poście obok.
    >

    > --
    >
    > Marek

    Zgaduję że od jakiegoś dłuższego czasu tak tam się robi. To i nawet jak byś przez
    tydzień organizował termoparę to i tak to nic nie zmieni.

  • 12. Data: 2014-02-08 16:40:47
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 16:16:54 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    >
    > powietrzna między gorącym pojemnikiem a wężownicą. Nie ma żadnego
    >
    > wymuszonego przepływu tego powietrza. W środku pojemnika jest
    >
    > termopara, więc znana jest temp. wew. pojemnika i powiedzmy podobna
    >
    > będzie na jego siciance. Nie ma termopary w tej przestrzeni
    >
    > powietrznej, a jestem ciekaw jaką temp. jest otoczona ta wężownica
    >
    > (jaka jest temp. powietrza wew studni). Myślałem, że znając parametry
    >
    > przeplywającej wody przez tą wężownicę da się wyliczyć/oszacować
    >
    > temp. otaczającego ja powietrza, chociaż tak z grubsza bo domyślam
    >
    > się, że jest na pewno niższa niż pojemnika.

    Będzie podobna do temperatury drutu. Ciekawi mnie po co jest Ci potrzebna taka nikomu
    niepotrzebna informacja.

  • 13. Data: 2014-02-08 17:14:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 8 lutego 2014 16:16:54 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Ok to opiszę jak cały proces wygląda. Ta wężownica jest w kształcie

    No to sprawa się komplikuje. Bo przy takiej temperaturze tego zbiornika, to większość
    wymiany ciepła jest przez promieniowanie, a nie przez konwekcję. Więc po pierwsze,
    nawet jeśli średnią temperaturę powietrza wyliczysz, to i tak psu na buty taka
    informacja, a po drugie, to nie będzie prosty rachunek. Masz tam dość silny przepływ:
    przy ściance tego zbiornika gorące powietrze idzie do góry, a przy ściance studni, po
    tej wężownicy, ochłodzone spływa w dół. Spodziewałbym się bardzo dużej różnicy między
    najwyższą a najniższą temperaturą. Jak to ktoś da radę porachować bez CFD to szacun.

    PS po jaką cholerę zaburzasz proces wyżarzania? Ta wężownica powoduje że warunki
    obróbki cieplnej masz inne przy ściance zbiornika niż w jego centrum. To tak jakbyś
    na dachu samochodu zamontował wiatrak do wytwarzania darmowego prądu do zasilania
    radia :-)

  • 14. Data: 2014-02-08 18:19:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 08 Feb 2014 16:16:54 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > temp. otaczającego ja powietrza, chociaż tak z grubsza bo domyślam
    > się, że jest na pewno niższa niż pojemnika.

    Temperatura moze byc mocno rozna. Przy pojemniku chocby i 500C, przy
    sciance wezownicy np 60C. Na dole pewnie mniej, na gorze wiecej.

    W dodatku duzo tam promieniowana, to termometr pokaze temperature
    rownowagi, a nie powietrza.
    Ten pojemnik to z czego i jak gruby ?

    J.

  • 15. Data: 2014-02-09 10:04:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 8 Feb 2014 08:14:54 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > PS po jaką cholerę zaburzasz proces wyżarzania? Ta wężownica powo=

    Dlaczego uważasz, że wolniejsze studzenie retorty w odzysku jest
    gorsze niż na powietrzu i zimnym wietrze? To jest wyżarzanie drutu
    wiązałkowego, laboratorium do tego nie trzeba ;). Większość studzi
    retorty na powietrzu podgrzewając atmosferę. W tym przypadku opłaca
    się tym ogrzać chałupę. Czy retorta studzona na powietrzu czy w
    odzysku to nie ma to znaczącego wpływu na jakość drutu wiązałkowego.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2014-02-09 10:38:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Czyli proces obróbki cieplnej zasadniczo zachodzi wcześniej w piecu, a potem w tej
    studni to już studzenie? No to niegłupie.

  • 17. Data: 2014-02-09 12:29:55
    Temat: Odzysk ciepła z retorty (było o obliczeniu temp. w wymmienniku)
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 9 Feb 2014 01:38:35 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Czyli proces obróbki cieplnej zasadniczo zachodzi wcześniej w
    piecu, a =
    > potem w tej studni to już studzenie? No to niegłupie.

    Pozwolę sobie zrobić nowy temat na bardziej pasujący do dyskusji.
    Oczywiście, procesem wyżarzania w piecu steruje komputer. Odzysk
    ciepła to inny "piec" w drugą stronę działający ;)
    Jak by nikt nie miał na przeciw, to chętnie bym podyskutował w
    temacie odzysku tego ciepła i dobrania odpowiedniego zbiornika
    buforowego. W tej chwili jest ocieplony zbiornik 4 tys l (taka mini
    cysterna), wypelniony do połowy. Woda w zbiorniku krąży w dwóch
    obwodach: odbieranie ciepla z retorty i ogrzewanie domu przez
    wymiennik. Pierwszy obwod ma regulowaną ręcznie predkosc przeplywu by
    niedoprowadzac do zagotowania wody w wężownicy gorącą na początku
    retortą. Drugi obwód na razie ma stały przepływ. Oczywiście cały
    system jest w trakcie testów aby uzyskać jak najlepsze wyniki
    ogrzania domu (czyt. piec w domu na olej opalowy włączał się jak
    najrzadziej).
    Zimna woda (zasilanie retorty) pobierana jest z dołu zbiornika,
    powrót gorącej wlewany jest z góry po przeciwnej stronie zbiornika
    (zbiornik ma kształt walca, przeciwne strony to te po dłuższym
    wymiarze).
    Pierwsze wyniki są takie, że bardzo trudno podnieść temperaturę w
    zbiorniku, np. początkowo zbiornik ma 50°C przez godzinę obwód
    retorty "zasila" zbiornik wodą o temp. ok 70°C z średnią prędkością
    przepływu ok 5m3/h. Przez ten czas temp. w zbiorniku podnosi się
    tylko o 1°. Obwód domu dużo ciepła nie pobiera, jest tylko 1° różnicy
    temperatur zasilania/powrót domu. Wg wzoru na ilość energii wymaganej
    na podgrzanie określonej liczby litrów wody o 1° w godzinę wychodzi
    efektywna moc grzania zbiornika ok 22kW, to trochę słabo. Oczywiście
    szybsze podgrzanie uzyska się zmniejszając ilość wody w zbiorniku ale
    jednoczesnie tracąc właściwości buforowe, przy 2tys l (połowa
    zbiornika) podgrzanego do 60° można grzać efektywnie dom przez 12
    godz gdy nas zew . jest temp 0-7° a zanim temp. w zbiorniku spadnie
    nas tyle, że piec zacznie już się wlączać.
    Tutaj pojawia się pierwsze pytanie, ktos mi zasugerował, że nie
    powinno się ogrzewać wodę w zbiorniku nienapełnionym "do końca".
    Wodą, która się skrapla na ścianach zbiornika szybciej sie studzi
    przez co ogrzewanie takiej wody jest mniej wydajne, czy to prawda
    (zbiornik jest ocieplony)?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2014-02-09 13:48:07
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 11:29:55 UTC użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > Wodą, która się skrapla na ścianach zbiornika szybciej sie studzi
    > przez co ogrzewanie takiej wody jest mniej wydajne, czy to prawda

    Nie, to jest bzdura. Oczywiście kwestia jak dobrze jest ten zbiornik zaizolowany, bo
    zawsze wymiana ciepła przez przemianę fazową jest wielokrotnie bardziej intensywna od
    zwykłego przewodzenia. Ale woda jak paruje i odbierze ciepło parowania, to potem odda
    to samo ciepło skraplania.

    Ja bym ten zbiornik postawił ponowo i jeśli to możliwe, wspawał w środku kilka
    perforowanych przegród, z małą ilością otworów, żeby zminimalizować ruch wody wenątrz
    zbiornika, po pierwsze od pomp (strumienie wlotowe), po drugie od konwekcji. Chodzi o
    to żebyś do wężownicy w tej studni pompował wodę jak najzimniejszą, a do domu-jak
    najcieplejszą. Projektowałem kiedyś takie zbiorniki:
    http://www.myaic.com/pl/products/rex-series.html zwóć uwagę na tą perforowaną blachę
    u góry. Albo daj przynajmniej taki grzybek wewnątrz na wylocie króćca wlotowego, żeby
    woda wlatująca do zbiornika rozbryzgiwała się na boki i jak najmniej mieszała całość.
    Jak będziesz miał wodę w pionowym zbiorniku rozdzieloną na strefy gorącą, średnią i
    zimną, to sprawność całości może radykalnie podskoczyć.
    Konrad

  • 19. Data: 2014-02-09 14:03:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    A, no i jeszcze jedno: pomyśl o wspawaniu wężownicy do tego zbiornika, bo tak to się
    zawsze będzie mieszało i skuteczność całego tego strefowania będzie słaba.

    Konrad

  • 20. Data: 2014-02-09 15:22:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 9 Feb 2014 05:03:08 -0800 (PST), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > A, no i jeszcze jedno: pomyśl o wspawaniu wężownicy do tego
    zbiornika=
    > , bo tak to się zawsze będzie mieszało i skuteczność całego teg=
    > o strefowania będzie słaba.

    Dziękuję za sugestie, zaskoczyło mnie, że wlot wody goręcej nie może
    mieszać wody, wydawalo mi się że właśnie im bardziej zmieszam tym
    prędzej się ogrzeje...

    --
    Marek