  • 1. Data: 2014-02-09 16:36:17
    Temat: Egzergia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Cieplo o wyzszej temperaturze, to nie to samo co cieplo o nizszej temperaturze.

    Mamy zrodlo ciepla o mocy Qo= 100W i temperaturze Th=773K.
    Chcemy przy jego pomocy utrzymywac zrodlo ciepla Qw o temperaturze Tw=323K.
    Gdy doprowadzimy cieplo bezposrednio, to Qo >= Qw .

    Da sie jednak tak zadzialac, zeby Qw>Qo.
    Jezeli dysponujemy dowolnym cieplem z otoczenia o temperaturze To=276K,
    mozemy uzyc ciepla Qo o temperaturze Th, do napedu
    silnika o sprawnosci Carnota uzyskujac moc L1=Qh*(1-Th/To)=64W .
    Nastepnie mozemy zastosowac ta moc L1 do napedu pompy cieplnej
    uzyskujac cieplo Qw=L1/(1-Tw/To)=442W o temperaturze Tw.
    Ponad czterokrotny zysk na cieple!

    Pozostaje sprawdzic, czy koszt dodatkowej instalacji i ewentualne straty
    beda wystarczajaco oplacalne.

    Udowodnilismy, ze cieplo o wyzszej temperaturze,
    to nie to samo co cieplo o nizszej temperaturze.
    Do takich porownan wymyslono pojecie egzergii.

    Unia jeszcze nie wprowadzila oplat od egzergii, ale jeszcze wszystko przed nami ;)

    WM

  • 2. Data: 2014-02-09 16:50:55
    Temat: Re: Egzergia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Oznaczenia sie pomieszaly, powinno byc tak:

    Mamy zrodlo ciepla o mocy Qh= 100W i temperaturze Th=773K.
    Chcemy przy jego pomocy utrzymywac zrodlo ciepla Qw o temperaturze Tw=323K.
    Gdy doprowadzimy cieplo bezposrednio, to Qh >= Qw .

    Mozemy jednak tak zadzialac, zeby Qw>Qh.
    Jezeli dysponujemy dowolnym cieplem z otoczenia o temperaturze To=276K,
    mozemy uzyc ciepla Qo o temperaturze Th, do napedu
    silnika o sprawnosci Carnota uzyskujac moc L1=Qh*(1-To/Th)=64W .
    Nastepnie mozemy zastosowac ta moc L1 do napedu pompy cieplnej
    uzyskujac cieplo Qw=L1/(1-To/Tw)=442W o temperaturze Tw.

  • 3. Data: 2014-02-09 17:15:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    5 kilometrów ode mnie stoi elektrociepłownia, w której spala się gaz, w palenisku
    jest powiedzmy 900C. Ja chcę w swoim pokoju mieć 21C, więc mam sobie kaloryfer, w
    którym odkręcam zawór. Żeby ten kaloryfer działał, pod ulicami idą rury o średnicy 6
    cali. Poproszę o praktyczne zastosowanie tego konceptu tak, żeby wystarczyły rury o
    średnicy 2 cali.
    Konrad

  • 4. Data: 2014-02-09 19:07:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Wiekszosc osob uwaza, ze wystarczy minimalizowac straty energii.
    Malo kto ma swiadomosc, ze istotne jest rowniez minimalizowanie strat egzergii.
    Analiza egzergetyczna jest stosowana od dawna:
    http://www.portalwiedzy.pan.pl/images/stories/pliki/
    publikacje/academia/nr03/31-33szar.pdf

    Elektrocieplownia wytwarza ciepla wode glownie w procesie kondensacji pary wylotowej
    z turbin. Jest to wiec raczej wykorzystanie ciepla odpadowego.
    Temperatura czynnika na wejsciu sieci cieplnej do budynku jest duzo duzo wyzsza niz w
    grzejniku domowym.
    Im jest wieksza ta roznica, tym wieksze straty egzergii.
    Nie zdziwilbym sie, gdyby UE wprowadzila odgornie, ograniczenie na ta roznice. ;)
    To by wtedy niestety wymusilo wyzsze koszty instalacji.
    Ograniczanie strat zwykle wymaga dodatkowych nakladow inwestycyjnych.
    Nie zawsze to sie oplaca, ale to ostatecznie wyniknie z rachunku ekonomicznego.

    WM

  • 5. Data: 2014-02-09 19:09:57
    Od: hk <h...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 17:15:55 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]
    cali. Poproszę o praktyczne zastosowanie tego konceptu tak, żeby wystarczyły rury o

    Czemu 2 cale. Bez rur obejdzie się, wcale, wcale.
    Staruchy...

  • 6. Data: 2014-02-09 19:14:30
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 18:07:56 UTC użytkownik WM napisał:
    > Wiekszosc osob uwaza, ze wystarczy minimalizowac straty energii.

    Zachodni wiatr spienione goni fale...

    A tak bardziej konkretnie, można prosić?

  • 7. Data: 2014-02-09 19:15:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 18:09:57 UTC użytkownik hk napisał:

    > Czemu 2 cale. Bez rur obejdzie się, wcale, wcale.

    Wiem, wycelują w mój pokój skupioną wiązkę mikrofal.

  • 8. Data: 2014-02-09 19:43:47
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 9 lutego 2014 19:14:30 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Zachodni wiatr spienione goni fale...

    Jak juz zaczynasz spiewac, to najwyzszy czas odespac te promile. ;)

    > A tak bardziej konkretnie, można prosić?

    Prosic zawsze mozna. ;)

  • 9. Data: 2014-02-09 19:46:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 9 Feb 2014 10:07:56 -0800 (PST), WM napisał(a):
> [...]
    w grzejniku domowym.
    > Im jest wieksza ta roznica, tym wieksze straty egzergii.

    Zaraz zaraz - a czym chcesz w domu grzac ?

    Z elektrocieplowniami jest tak, ze zima podnosza temperature w
    kondensorze i sprawnosc w produkcji pradu im spada. Spada niewiele, za
    to wiecej uzytecznego ciepla mozna transportowac do odbiorcow.

    Jesli w domu grzejesz ogniem ... to niska temperatura w grzejnikach ma
    tylko ta zalete ze mniej ciepla przez komin ucieka. Ale nadal ogien ma
    wysoka temperature, ktora marnujesz ogrzewajac wode.
    W domowej kotlowni nalezy postawic mala turbine albo diesla i przy
    okazji ogrzewania prad produkowac.
    A wtedy by wystarczyla 2" rurka do paliwa.

    Takie rozwiazania juz zreszta sa, ale na razie moc i wielkosc raczej
    na duzy budynek niz na domek.
    W przyszlosci ... ech, gdyby tak jakies wydajne ogniwo
    termoelektryczne bylo.
    Albo lepiej paliwowe i sprzezone z pompa ciepla ...

    J.

  • 10. Data: 2014-02-09 22:15:02
    Od: Grzexs <g...@g...pl>

    > Wiem, wycelują w mój pokój skupioną wiązkę mikrofal.

    E tam. Zainstalują specjalny egzolejek i skupiona hipergorąca wiązka
    wody o strukturze ciekłego kryształu będzie tryskać w ten lejek bez
    żadnych rur.

    --
    Grzexs