  • 21. Data: 2019-03-12 12:50:29
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > HDR wlasnie, wyrownanie gradientu ... tylko trzeba miec zrodlowy
    > material odpowiedni.
    > I nie narzekac potem, ze nienaturalnie wyglada :-)
    >
    > Swoja droga - wspolczesne aparaty chyba jakos tak to robia.
    > Niby duzo bitow w przetworniku, ale potem JPG 8 bit ... i
    > niekoniecznie liniowo ...

    Tzn. nie wiem czy jasno napisałem. Udokładnie na przykładzie 8 bit cz-b.
    Mamy np. zdjęcie półki z książkami, okna i tabaki w rogu. Na tym zdjęciu
    intensywność dla pikseli półki występowałaby w przedziale 86 do 172, ale
    mogłaby przyjmowac wartości np. co 2 (86, 88...170, 172). Natomiast w
    cieniach i światłach byłoby to (0.0, 0.5, 1.0 ... 85.5, 86.0; ...254.5,
    255.0). Tak to działa?

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2019-03-12 14:22:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-03-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >mogłaby przyjmowac wartości np. co 2 (86, 88...170, 172). Natomiast w
    >cieniach i światłach byłoby to (0.0, 0.5, 1.0 ... 85.5, 86.0;

    tak wprost, to raczej nie, bo nie mamy ulamkowych bitow.

    Raczej tak, ze masz np 12 bitowy przetwornik, zakres jasnosci 0-4095,
    okno okazuje sie miec jasnosci 2000-4000, polka np 200-500 (dla
    jasnych partii, bo czarna ksiazka to czarna),
    a tabaka 0-100.

    I chcemy teraz zrobic z tego 8-bitowy obrazek, i sie okazuje, ze
    chcemy te 3 zakresy odwzorowac na np 200-255, 80-160, 0-60.
    W efekcie wyjdzie troche tak jak piszesz.

    Bedzie wyraznie widac, ze polka ciemniejsza od okna, i jasniejsza od
    tabaki, roznice beda mniejsze niz w rzeczywistosci ale widz bedzie
    zadowolony :-)

    Tylko ze aparat to by musial dobrac indywidualnie ... jak nie wlaczysz
    specjalnej opcji, to raczej jakąs ogolna konwersje przyjmie, i raczej
    nie liniową, tylko cos blizej logarytmicznej.

    Dodaj do tego, ze monitory wcale nie sa liniowe, tylko maja "korekcje
    gamma"
    i piksel o jasnosci 254 jest jasniejszy bardziej niz dwa razy od
    takiego 127.
    Tzn fotometrycznie, bo na oko to ... oko i tak zobaczy jeszcze
    inaczej :-)

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Szachownica_Adelsona

    J.

  • 23. Data: 2019-03-12 20:26:12
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Mylisz pojęcia. Dynamika matrycy to zakres intensywności światła
    > rejestrowany przez matrycę. W analogii do przetwornika AC jest to zakres
    > napięć wejściowych, na przykład 0-3V lub 0-5V i ma się to nijak do
    > rozdzielczości bitowej przetwornika. To samo słowo oznaczające stosunek
    > sygnału do szumu to zupełnie inna bajka.

    No to się nie zrozumieliśmy. Ok, tu się zgadzam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2019-03-12 20:51:10
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > HDR to jest ogólnie high dynamic range, nie musi być bracketingiem.

    W praktyce musi. Nie wydobędziesz detali z przepalenia 100%.

    > Ale mnie zastanawia jeszcze jedna rzecz. W sytuacji, którą opisałeś,
    > gdzie mamy w miarę oświetlony pokój, jasne okno, dodajmy jeszcze ciemne
    > kąty, oko i tak nie odbiera przeciez wszystkich szczegółów w tych kątach
    > i światłach okna bo tez ma w końcu swoje ograniczenia.

    Tu zgoda. Taką mamy konstrukcję oka. Ale m nie o szczegóły chodzi (w
    sensie "ilości pikseli") lecz o kontrast. Ten sam kontrast uchwycony
    okiem i cyfrowo wygląda relatywnie drastycznie dla wersji cyfrowej.
    Widzisz obraz za oknem poprawnie, a grzejnik pod parametrem jako trochę
    ciemniejszy a nie czarny.

    > I wychodzą nam wtedy ładnie nieco bardziej napalone i nieco bardziej
    > zdechłe piksele :)

    Bo ja wiem? Zależy od warsztatu pracy. Jeśli "na lenia" przetworzysz
    materiał, czyli w jakiejś apce wciśniesz guzik i masz, to może tak być,
    o ile algorytm nie jest zbyt inteligentny.

    Tymczasem algorytmy są bardzo różne. Może nie dokładnie na powyższy
    temat, ale jako przykład różnic algorytmów robiących to samo przytoczę
    odszumianie RAW w ACR vs. DxO Optics Pro 11 z algorytmem prime. Porównaj
    sobie na tym samym zdjęciu, które ma dużo cieni. Ilość detali w tych
    partiach dla obu tych programów to przepaść! Odzyskana kolorystyka - też
    spora różnica na rzecz DxO. I to wszystko dla jednej i tej samej klatki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 25. Data: 2019-03-12 21:13:03
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > tak wprost, to raczej nie, bo nie mamy ulamkowych bitow.

    To nie są bity, bardziej przykład adresowania intensywności. Pula adresów
    jest (tu) 8mio bitowa, ale już niekoniecznie przetwornik, który wyświetla
    obraz (tu był np. 9cio bitowy).

> [...]
    >
    > Bedzie wyraznie widac, ze polka ciemniejsza od okna, i jasniejsza od
    > tabaki, roznice beda mniejsze niz w rzeczywistosci ale widz bedzie

    Ale to powinno wpływać głównie na odwzorowanie gradientów a nie poziomy
    intensywności, czyli w kwestii ciemne-jasne powinno dawać efekt naturalny.

> [...]
    > takiego 127.
    > Tzn fotometrycznie, bo na oko to ... oko i tak zobaczy jeszcze

    Nie musi być liniowe, ma być odpowiednio próbkowane tam gdzie różnice w
    intesywności są małe i jest ryzyko, że np. jakiś jpg zrobi masakrę. W końcu
    efekt takiej szachownicy nie powstaje w wyniku konwersji a jest cecha
    fotografowanego obiektu, czyli powinno wystarczyć dobrze odwzorować.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2019-03-13 01:31:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-12, Marek S <p...@s...com> wrote:

    > W praktyce musi. Nie wydobędziesz detali z przepalenia 100%.

    Ale pewnie są matryce, oczywiśnie nie amatorskie, co nie trzeba przepalać?

> [...]
    > okiem i cyfrowo wygląda relatywnie drastycznie dla wersji cyfrowej.
    > Widzisz obraz za oknem poprawnie, a grzejnik pod parametrem jako trochę

    No zgadza się, z tym że dla mnie to skala/zakres dostępnych
    intesywności, a nie kontrast. Jak jest dostepna ich pewna ograniczona
    pula i chce się pokryć równomiernie wszystko to w tych cieniach i
    światłach na małe różnice będzie dostępna tylko jedna intensywność. A
    jak jest jedna to często będzie się zdarzac że się nie trafi i będzie
    albo za ciemno albo za jasno.

    > Bo ja wiem? Zależy od warsztatu pracy. Jeśli "na lenia" przetworzysz
    > materiał, czyli w jakiejś apce wciśniesz guzik i masz, to może tak być,
    > o ile algorytm nie jest zbyt inteligentny.

    Algorytm to chyba nie ma jak, przy częściowo uszkodzonych, chyba że
    wczesniej zrobic jakies mapowanie na kilku zdefiniowanych tłach, bo
    inaczej jak? Ręcznie? Ale może faktycznie da się, o ile to jest
    izolowany piksel i różni się mocno od sąsiadów.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2019-03-14 21:19:59
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Ale pewnie są matryce, oczywiśnie nie amatorskie, co nie trzeba przepalać?

    Zadajesz pytanie, a chętnie odpowiedź bym uzyskał. Być może używam
    amatorskiej matrycy (Sony A99) więc muszę przepalać lub niedopalać bo
    nie mieszczę się w dynaamic range.

    > No zgadza się, z tym że dla mnie to skala/zakres dostępnych
    > intesywności, a nie kontrast.

    Kontrastem wielu publikacjach nazywa się efekt, o jakim piszę. Posługuję
    się więc słownictwem jakie zaczytałem.

    > Jak jest dostepna ich pewna ograniczona
    > pula i chce się pokryć równomiernie wszystko to w tych cieniach i
    > światłach na małe różnice będzie dostępna tylko jedna intensywność.

    Zupełnie nie o to mi chodzi. Może bardziej obrazowo. Jesteś w
    pomieszczeniu i patrzysz na świat za oknem. Aura raczej pochmurna. Nie
    zmieniając kąta patrzenia skupiasz się na analizie oświetlenie grzejnika
    pod parapetem. Oceniasz iż jest on nieco ciemniejszy niż to, co za
    oknem. Teraz robisz fotkę w RAW. Ustawiasz naświetlenie do okna.
    Analizujesz jasność grzejnika pod parametrem. Wychodzi na to, że ginie
    on w ciemnościach. Jasne, można go wydobyć operując suwakami w ACR ale
    będzie to dość marna reprodukcja.

> [...]
    > inaczej jak? Ręcznie? Ale może faktycznie da się, o ile to jest
    > izolowany piksel i różni się mocno od sąsiadów.

    Widzisz, skupiasz się na pikselach zamiast na kształtach. W tym właśnie
    jest problem. Bezmózgie filtrowanie szumu da Ci właśnie efekt nijakości.
    Tymczasem analiza kilu zaszumionych klatek (lub nawet czasem nawet
    jednej) bez skupiania się na pikselu lecz wa sztucznym aproksymowaniu
    utraconych kształtów daje fenomenalne efekty.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2019-03-15 01:32:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-14, Marek S <p...@s...com> wrote:

> [...]
    > Analizujesz jasność grzejnika pod parametrem. Wychodzi na to, że ginie
    > on w ciemnościach. Jasne, można go wydobyć operując suwakami w ACR ale

    Zdecydowanie o to Ci chodzi. Ta pula to Twój przetwornik, jego bitowość.
    Teraz jeszcze dodaj do tego czułość matrycy tak, by widziała dobrze
    cienie przy nieprzepalonych światłach i mamy całość. Temu procesowi
    można pomóc, stosując zmienną czestotliwość próbkowania w róznych
    zakresach intesywności. DżejEf twierdzi, że tak właśnie robią HDRy (sam
    jestem zbyt leniwy aby to zweryfikować).

    Natomiast pisząc o suwaku to jak rozumiem odnosisz się do mnitora/karty
    graficznej, którego mozliwości moga być inne niż aparatu, ale zasada
    jest taka sama: monitor/karta ma nie tylko miec odpowiedni przetwornik,
    ale też dac rade wyświetlić to wszystko.

    > Widzisz, skupiasz się na pikselach zamiast na kształtach. W tym właśnie
    > jest problem. Bezmózgie filtrowanie szumu da Ci właśnie efekt nijakości.
    > Tymczasem analiza kilu zaszumionych klatek (lub nawet czasem nawet

    Skupiam się na rozwiązaniu, które ma wyeliminowac wadę nie dewastując
    obrazu, tak aby ten obraz jak najbardziej odpowiadał rzeczywistosci.

    > jednej) bez skupiania się na pikselu lecz wa sztucznym aproksymowaniu
    > utraconych kształtów daje fenomenalne efekty.

    Jak na mój gust trochę za wysoko posunieta ingerencja w obraz, ale
    wierze, że dla pewnych zastosowań, może to być tez rozwiązanie.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2019-03-15 16:19:27
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu sobota, 9 marca 2019 23:25:49 UTC+1 użytkownik Marek S napisał:
    > Hej,
    >
    > Mamy typowy problem: robię fotkę czegoś na tle okna w jakiejś
    > nieruchomości. Jestem w danym pomieszczeniu i widzę jako ono wygląda.
    > Chciałby wbrew wszelkim teoriom mieć to samo na papierze. A ja wbrew
    > opiniom o niemożności czegokolwiek, mam fantazję wydrukować to zdjęcie.
    >
    > Mówi się iż nasze oczy działają jak HDR. Czy w związku z tym, 14-bitowa
    > przestrzeń dynamiki aparatu, to pic na wodę? Ja nie widzę realnych efektów.

    Bo tak jest. Jedyna realna metoda zredukowania kontrastu do akceptowalnego poziomu to
    delikatne doświetlenie zdjęcia, a następnie jazda na suwaczkach cienie/światła.
    Dzięki temu obróbka jednego ujęcia zajmuje mi kilka minut zamiast godzin, i to z
    zadowalającym efektem - również na odbitkach.
    Pozdrawiam Marcin

  • 30. Data: 2019-03-15 19:36:31
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-03-09 o 23:25, Marek S pisze:
> [...]
    > przestrzeń dynamiki aparatu, to pic na wodę? Ja nie widzę realnych efektów.

    I właśnie dlatego przy sesjach foto/zdjęciach filmowych jest tyle lamp,
    agregatów itp.