  • 1. Data: 2023-01-01 21:11:40
    Temat: DCF 77,5
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Jest taki scalak, u4221b którego się używa do odbioru sygnału DCF 77,5
    kHz. W schemacie blokowym jest tam włączany rezonator 77,5 kHz między
    dwa stopnie wzmacniające. Ale nigdzie nie znalazłem schematu ideowego
    tych pokazywanych w postaci kwadracików wzmacniaczy a zamierzam zrobić
    taki odbiornik z elementów dyskretnych (nie do DCF) i nie wiem z jakimi
    z grubsza impedancjami typowy rezonator powinien współpracować. Ktoś ma
    jakieś pojęcie na ten temat?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 2. Data: 2023-01-01 21:56:46
    Temat: Re: DCF 77,5
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 1 Jan 2023 21:11:40 +0100, Jacek Maciejewski wrote:
> [...]
    > taki odbiornik z elementów dyskretnych (nie do DCF) i nie wiem z jakimi
    > z grubsza impedancjami typowy rezonator powinien współpracować. Ktoś ma

    A nie ma gdzies w pdf do tego rezonatora?

    Albo poszukac jakiegos projektu.

    http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/apps/dcf77_m1
    6/dcf77_superhet/dcf77_superhet.html

    Ten mi sie nie podoba - jakos staro wyglada. Ale moze dobry.

    J.

  • 3. Data: 2023-01-02 14:26:23
    Od: Jacek <j...@...pl>

    W dniu 1.01.2023 o 21:56, J.F pisze:

> [...]
    6/dcf77_superhet/dcf77_superhet.html

    > Ten mi sie nie podoba - jakos staro wyglada. Ale moze dobry.

    Można szukać pdf-a jak się zna producenta czegoś albo zna jakiś inny
    wyróżnik. Wpisanie xtal czy quartz czy crystal 77,5 kHz pdf to za mało,
    niestety. A ten schemat nie przewiduje użycia rezonatora 77,5 k.

  • 4. Data: 2023-01-02 15:11:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 14:26:23 +0100, Jacek wrote:

> [...]
    > wyróżnik. Wpisanie xtal czy quartz czy crystal 77,5 kHz pdf to za mało,
    > niestety. A ten schemat nie przewiduje użycia rezonatora 77,5 k.

    Ale odbiera DCF :-)

    Rozumiem, ze masz taki rezonator z jakiegos zegarka, i chcialbys
    wykorzystac?

    No coz, zaryzykowalbym, ze rezonatory zblizonej czestotliwosci sa
    raczej podobne do siebie, ale tu to chyba bardziej filtr niz
    rezonator. Choc datasheet mowi o rezonatorze.

    Na zamianie kwarcow w fitry to ja sie nie znam, nie podpowiem.

    Ale moze jakas inna konstrukcja

    https://www.edaboard.com/threads/preamp-77-5khz-very
    -narrow-band.351773/
    I test successful DCF77 receiver, I use mixer so42p , dds for Local
    Oscillator, opamo low pass filter and agc

    https://www.youtube.com/watch?v=L0U1-r1m78s

    schematu nie ma, z filmu nic nie wynika, ale w opisie ... 1500km,
    a mozna sie domyslec konstrukcji.

    J.

  • 5. Data: 2023-01-05 22:05:01
    Od: Jacek <j...@...pl>

    W dniu 2.01.2023 o 15:11, J.F pisze:

> [...]
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=L0U1-r1m78s
    >
    > schematu nie ma, z filmu nic nie wynika, ale w opisie ... 1500km,

    Potrzebuję po prostu źródła częstotliwości wzorcowej do kalibracji
    częstościomierza cyfrowego. Z sygnału DCF potrzebuję tylko nośnej, całą
    modulację AM mam zamiar wyciąć na ograniczniku amplitudy, tymczasem
    wszystkie napotkane projekty skupiają się właśnie na poprawnym odbiorze
    modulacji :) A jak jest projekt odbiornika DCF na scalaku to braknie mu
    wyjścia nośnej po rezonatorze, jest jedynie wyjście po detektorze.
    Więc dedykowanego scalaka nie mogę użyć a własnej konstrukcji też nie bo
    nie wiem jak należy włączyć ten cholerny rezonator. A kombinować mi się
    nie chce :)

  • 6. Data: 2023-01-07 17:56:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-05 o 22:05, Jacek pisze:

    > Potrzebuję po prostu źródła częstotliwości wzorcowej do kalibracji
    > częstościomierza cyfrowego. Z sygnału DCF potrzebuję tylko nośnej, całą
    > modulację AM mam zamiar wyciąć na ograniczniku amplitudy,

    A czy przypadkiem modulacja nie jest 100% albo na tyle głęboka, że w
    uzyskanej przez wycinanie nośnej będziesz miał pływanie fazy
    pogarszające możliwości wykorzystania jej jako wzorca.

    Jakieś 20+ lat temu kalibrowałem częstościomierz w ten sposób, że miałem
    1Hz ze zdzielenia kwarca zegarkowego.
    Tym jednym Hz wyzwalałem oscyloskop na którym widziałem nośną DCF.
    O ile pamiętam trzeba było się wstrzelić, aby trafiać w ten fragment
    gdzie nośna była stabilna (stąd podejrzewam, że może modulacja jest
    bardzo głęboka).
    Trymerkiem w generatorze 32768 uzyskiwałem nie płynący obraz nośnej na
    oscyloskopie.
    Częstościomierzem mierzyłem okres tego 1Hz.
    Przy klasycznych częstościomierzach pomiar 32786 daje mniej cyfr
    znaczących bez względu czy mierzy się f, czy T niż pomiar okresu 1Hz.

    Wybór takiej metody nie wynikał z żadnego zaplanowanego działania a z
    tego, że akurat miałem i jakiś generator RTC i odbiornik w którym mogłem
    podejrzeć sygnał na kwarcu no i oscyloskop cyfrowy.
    P.G.

  • 7. Data: 2023-01-07 21:39:03
    Od: Jacek <j...@...pl>

    W dniu 7.01.2023 o 17:56, Piotr Gałka pisze:
    > A czy przypadkiem modulacja nie jest 100% albo na tyle głęboka, że w
    > uzyskanej przez wycinanie nośnej będziesz miał pływanie fazy
    > pogarszające możliwości wykorzystania jej jako wzorca.
    Głębokość modulacji to 75%, sporo jeszcze zostaje, specjalnie po to aby
    nośna mogła służyć za wzorzec.

    > Jakieś 20+ lat temu kalibrowałem częstościomierz w ten sposób, że miałem
    > 1Hz ze zdzielenia kwarca zegarkowego.
    > Tym jednym Hz wyzwalałem oscyloskop na którym widziałem nośną DCF.
    Widziałeś nośną ale chyba po wzmocnieniu w jakimś wzmacniaczu? jak był
    zrobiony?

  • 8. Data: 2023-01-10 12:14:32
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-07 o 21:39, Jacek pisze:
    > Głębokość modulacji to 75%, sporo jeszcze zostaje, specjalnie po to aby
    > nośna mogła służyć za wzorzec.

    > Widziałeś nośną ale chyba po wzmocnieniu w jakimś wzmacniaczu? jak był
    > zrobiony?

    To był jakiś scalak służący do odbioru DCF na którym zrobiłem sobie
    odbiornik z anteną na długim pręcie ferrytowym (z jakiegoś starego
    radia). Jestem w Gdańsku (wtedy jeszcze na północnym zboczu sporej
    górki) - razem daje to okolice krańca zasięgu.
    Podłączałem to do złącza COM komputera (zasilanie z nie używanych linii
    RS232 przestawionych programowo na +) i ustawiałem zegar komputera
    według DCF.
    To było takie pierwsze rozwiązanie służące do kalibracji RTC w naszych
    urządzeniach. Ustawiało się zegar w komputerze, potem według tego
    zegarki w urządzeniach. Po 24h ustawiało się znów zegar w komputerze i
    dla urządzeń wyliczało programowe poprawki RTC.
    Gdy chciałem to rozwiązanie skrócić o 24h to powstał temat a jak
    dokładny jest wzorzec w częstościomierzu.

    Spotkałem scalaki w których używa się jeden kwarc ale i takie, gdzie
    były dwa kwarce. Który to z nich był to nie pamiętam.
    Prawie na pewno podłączałem się sondą oscyloskopu bezpośrednio za kwarc
    robiący za filtr między dwoma wzmacniaczami. Te parę pF sondy nawet jak
    zmienia nieco ch-kę filtru to nie zmieni przecież częstotliwości nośnej DCF.
    Na 100% pamiętam, że przebieg na oscyloskopie to była ładna sinusoida, a
    nie jakieś obcięte prostokąty.
    Pamiętam też, że jak się źle trafiło z resetem RTC i zbocze 1Hz którym
    wyzwalałem oscyloskop wypadało w czasie impulsów modulacji DCF to
    przebieg na oscyloskopie nie dawał się za bardzo odróżnić od szumów.
    Wydaje mi się, że przy modulacji 75% byłem po prostu już poza zasięgiem
    - dlatego pewnie podejrzewałem, że modulacja była 100%.
    P.G.

  • 9. Data: 2023-01-10 12:53:56
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Tue, 10 Jan 2023 12:14:32 +0100, użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > To był jakiś scalak służący do odbioru DCF na którym zrobiłem sobie
    > odbiornik z anteną na długim pręcie ferrytowym

    Dzięki za info, choć miałem nadzieję że zrobiłeś coś po swojemu :) Ale
    scalak i rezonatory zamówione, jak coś sklecę to dam tu znać.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2023-01-10 13:00:46
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 5 Jan 2023 22:05:01 +0100, Jacek wrote:

> [...]
    > modulacji :) A jak jest projekt odbiornika DCF na scalaku to braknie mu
    > wyjścia nośnej po rezonatorze, jest jedynie wyjście po detektorze.

    Aaa, to zupelnie inna rozmowa.

    > Więc dedykowanego scalaka nie mogę użyć a własnej konstrukcji też nie bo
    > nie wiem jak należy włączyć ten cholerny rezonator. A kombinować mi się
    > nie chce :)

    Obawiam sie, ze trzeba bedzie troche pokombinowac, jak ten rezonator w
    roli filtra uzyc.

    A moze ... jakis PLL ?

    J.