  • 1. Data: 2023-01-02 07:56:12
    Temat: likwidacja 3G
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Moze kogos zainteresuje - wylaczenie sieci 3G blisko

    https://www.gpsguardian.pl/wylaczenie-sieci-2g-i-3g-
    czy-twoje-urzadzenie-jest-bezuzyteczne/

    Polkomtel wymieni wszystko do 2027 ale proces już się zaczął,
    Orange planuje wyłączyć 3G do końca 2025, a 2G 2028,
    T-Mobile 3G wyłącza do 2023, 2G wyłączy w bliżej nieokreślonym czasie.
    PLAY mówi o perspektywie kilku lat

    to nie tylko telefony, ale tez modemy, routery GSM,
    alarmy/monitoringi, telemetria.

    Choc te ostatnie to raczej 2G, i jak widac - przetrwa dluzej.

    J.

  • 2. Data: 2023-01-02 09:01:18
    Temat: Re: likwidacja 3G
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Moze kogos zainteresuje - wylaczenie sieci 3G blisko

    Nawet kiedyś zrobiłem o tym wątek. To już mam swoją odpowiedź.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2023-01-02 13:45:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 2 Jan 2023 07:56:12 +0100, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Orange planuje wyłączyć 3G do końca 2025, a 2G 2028,

    Jeśli chodzi o Orange to bardzo ciekawe. Jakies rok temu rozmawiałem
    z dość dobrze poinformowaną osobą w tej kwestii z Orange i wg niego
    wyłączenie 2G jest praktycznie nierealne w okresie krótszym niż 10
    lat z powodu długoterminowych umów o telemetrię zawartych z
    PGE/PGNiG. To są tysiące urządzeń telemetrycznych. Jeśli wyznaczyli
    datę 2028 to albo jest ugoda z wymianę infrastruktury pomiarowej
    szybciej albo informacja nie jest rzetelna.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2023-01-02 14:01:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 02 Jan 2023 13:45:30 +0100, Marek wrote:

> [...]
    > datę 2028 to albo jest ugoda z wymianę infrastruktury pomiarowej
    > szybciej albo informacja nie jest rzetelna.

    Jedno i drugie mozliwe ... a moze i trzecie - utrzymaja pare kanałów
    2G dla kluczowych klientow i/lub najstarszych konsumentow.

    J.

  • 5. Data: 2023-01-02 14:43:15
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 2 Jan 2023 07:56:12 +0100, w
    <10s49f09w8wpc$.18rjg7dx0kwv4.dlg@40tude.net>, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > PLAY mówi o perspektywie kilku lat
    >
    > to nie tylko telefony, ale tez modemy, routery GSM,

    Zmieni się operatora na takiego, który nie wyłączy.

  • 6. Data: 2023-01-02 15:27:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 02.01.2023 o 07:56, J.F pisze:
> [...]
    > alarmy/monitoringi, telemetria.
    >
    > Choc te ostatnie to raczej 2G, i jak widac - przetrwa dluzej.

    Jest mnóstwo miejsc w kraju, gdzie telefonik nie pokazuje zasięgu LTE.
    Znaczy - przestaną tam działać telefony?

    MJ

  • 7. Data: 2023-01-02 15:33:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 2 Jan 2023 15:27:11 +0100, Michał Jankowski wrote:

    czy-twoje-urzadzenie-jest-bezuzyteczne/

    > Jest mnóstwo miejsc w kraju, gdzie telefonik nie pokazuje zasięgu LTE.
    > Znaczy - przestaną tam działać telefony?

    Na razie bedą - na 2G.

    A do tego czasu ... moze LTE sie polepszy, moze juz 5G ...

    J.

  • 8. Data: 2023-01-02 15:35:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Jedno i drugie mozliwe ... a moze i trzecie - utrzymaja pare kanałów
    > 2G dla kluczowych klientow i/lub najstarszych konsumentow.

    Energetyka ma sieć LTE 450 MHz, znakomitą do ich potrzeb, choiaż wciąż
    wykorzystywaną w niewielkim stopniu. Teraz dużo sprzętu używa zamiennie
    2g/3g/4g, choć nie wykluczam, że coś jeszcze może mieć tylko GSM.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2023-01-02 15:38:53
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.01.2023 o 15:27, Michał Jankowski pisze:

    czy-twoje-urzadzenie-jest-bezuzyteczne/

    > Jest mnóstwo miejsc w kraju, gdzie telefonik nie pokazuje zasięgu LTE.
    > Znaczy - przestaną tam działać telefony?

    Przecież _podstawą_ jest 2G a nie 3G. Raczej będzie problem z szybszym
    Internetem. Z doświadczenia, to wolę 2G niż 3G bo 2G jest stabilniejsze.
    Będąc na skraju zasięgu w różnych miejscach, przełączam się ręcznie na
    2G bo przynajmniej działa. Sądzę że LTE zastąpi 3G a dopiero później
    zaczną likwidować 2G. Osobiście od lat nie używam urządzeń, które nie
    posiadają LTE a nowe już posiadają więc niekoniecznie jest to ważne dla
    "Kowalskiego".
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2023-01-02 15:41:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Na razie bedą - na 2G.
    >
    > A do tego czasu ... moze LTE sie polepszy, moze juz 5G ...

    Obstawiam, że warunkiem uzyskania zgody regulatora na wyłączenie 3G
    będzie postawienie na wieży szpeju LTE w miejsce UMTS. Na UMTS to ja
    mam tylko Kindla, tego z ogólnoświatowym darmowym roamingiem. Ciekawe,
    czy karta SIM zadziała z LTE.

    --
    Jarek