  • 1. Data: 2017-11-02 22:16:03
    Temat: Darlington sie nie chce nasycić...
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Używam układu Fairchild HCPL-3700 do wykrywania napięcia sieciowego i w
    izolowany sposób sterowania dalszą logiką...

    http://www.mouser.com/ds/2/678/AV02-2107EN[1]-908734
    .pdf

    Niestety mimo przekraczania wymaganych progów napięcia po stronie AC (próg
    zdefiniowany w datasheet na typowo 5.0V, max 5.5V a ja mam 6.1V) i napięcia
    zasilania Vcc = 12V nie uzyskuje obiecanego przez producenta napięcia VO(L)
    < 0.4V, mam prawie 1V.

    Próbowałem zmieniać prąd kolektora Darlingtona w zakresie ponizej 1mA aż do
    11mA i bez oczekiwanych rezultatow, wciąż napięcie Vo(L) czyli Vce
    koncowego tranzystora jest okolo wolta.

    Co robię źle? Ktoś używał tych scalaków?

  • 2. Data: 2017-11-02 23:01:02
    Temat: Re: Darlington sie nie chce nasycić...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >aż do
    >11mA i bez oczekiwanych rezultatow, wciąż napięcie Vo(L) czyli Vce

    To nie jest Darligton. W Darligtonie oba kolektory sa polaczone ... i
    faktycznie napiecie bedzie ok 1V.

    Zasilasz noge 8 (vcc) z pelnego napiecia czy polaczyles kolektory ?

    Rezystor Rx ma prawidlowa wartosc ?

    J.

  • 3. Data: 2017-11-02 23:46:36
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    .pdf

    > To nie jest Darligton. W Darligtonie oba kolektory sa polaczone ... i
    > faktycznie napiecie bedzie ok 1V.

    Faktycznie - nie Darlington, moja pomyłka.

    > Zasilasz noge 8 (vcc) z pelnego napiecia czy polaczyles kolektory ?

    Kolektorow nie polaczylem.

    Vcc (pin 8) jest na 12V, a otwarty kolektor steruje urzadzeniem
    zewnetrznym, ktorego nie moge zmienic.

    To urządzenie ma na wejsciu rezystor szeregowy 3.3k podany na bramke
    P-Mosfera zasilanego z 5V. Bramka tego mosfeta jest spolaryzowana przez
    rezystor 10k z napiecia 12V. Ten P-Mos ma diodę podłożową zabezpieczającą
    napięcie na jego bramce na max 5.8V.

    Dawniej był na jego wejściu przekaźnik, który załączał ten rezystor 3.3k do
    masy wymuszajac około 2-2.5v na bramce p-mosa załączając go a teraz ten mój
    fałszywy Darlington nie daje rady. Różnica napięć między bramką a źródlem
    tego p-mosa jest ledwie powyżej 1V i to za mało, bo datasheet tranzystora
    straszy ze niektore z tych pmosów mogą mieć próg załączania az 1.5V.

    No i dlatego wypada się bić o tego brakujacego niecalego wolta i domagac
    sie obiecanego 0.4V. Czemu go tam nie mam?

    > Rezystor Rx ma prawidlowa wartosc ?

    Rezystor decyduje o wartosci wejściowego napiecia 6.1VAC na pinach 1 i 4 o
    ktorym pisałem wczesniej - wieksze od napiecia progowego 5.0-5.5V. Dobrany
    jest tak aby napięcie sieciowe obecne na wtyczce dawało te 6V na wejściu
    scalaka.

  • 4. Data: 2017-11-03 09:06:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-11-02 o 23:46, Pszemol pisze:

    > No i dlatego wypada się bić o tego brakujacego niecalego wolta i domagac
    > sie obiecanego 0.4V. Czemu go tam nie mam?

    Tak na wszelki wypadek pytam - czym mierzysz to napięcie?

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2017-11-03 12:22:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    .pdf
    [...]

> [...]

    >przez
    >rezystor 10k z napiecia 12V. Ten P-Mos ma diodę podłożową

    Dziwna konstrukcja, ale skoro dzialala to nie ma co wnikac.
    rozumiem, ze prad ~1mA trzeba utopic ?

> [...]

    >No i dlatego wypada się bić o tego brakujacego niecalego wolta i
    >domagac
    >sie obiecanego 0.4V. Czemu go tam nie mam?

    A tak swoja droga ... nie ma podobnego ukladu wlasnie z Darlingtonem ?
    Moze jakas pomylka/podrobka ?

> [...]
    >Dobrany
    >jest tak aby napięcie sieciowe obecne na wtyczce dawało te 6V na

    Tylko jak ten rezystor jest za duzy, do wewnetrzna dioda ledwo swieci,
    a wtedy moze tranzystr wyjsciowy slabo otwierac.

    J.

  • 6. Data: 2017-11-03 13:24:17
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Tak na wszelki wypadek pytam - czym mierzysz to napięcie?

    Hmm cyfrowym miernikiem uniwersalnym? :-)
    Tym samym miernikiem mierzę napięcie między bramką i źródłem p-mosfeta,
    gdzie mam .9-1.0V a chcę mieć pewne 1.5V lub więcej, aby mieć pewność że
    tranzystor się załączy mimo rozrzutu napięcia progowego.

    A czym mam mierzyć?

  • 7. Data: 2017-11-03 13:24:18
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > [...]
    >
    > Dziwna konstrukcja, ale skoro dzialala to nie ma co wnikac.
    > rozumiem, ze prad ~1mA trzeba utopic ?

    No nie mam wpływu na to urządzenie.
    Dorabiam zewnętrzny moduł, który ma machać tym wejściem.

    > A tak swoja droga ... nie ma podobnego ukladu wlasnie z Darlingtonem ?
    > Moze jakas pomylka/podrobka ?

    Może jest... nie wiem. A znasz?

    > Tylko jak ten rezystor jest za duzy, do wewnetrzna dioda ledwo swieci,
    > a wtedy moze tranzystr wyjsciowy slabo otwierac.

    Nie rozumiem...
    Jeśli rezystor bedzie mieć za duża wartosc to nie uzyskam na wejsciu 1-4
    napięcia 6.1V ktore teraz mam... Wytłumacz o co Ci chodzi...

  • 8. Data: 2017-11-03 13:39:14
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-11-03 o 13:24, Pszemol pisze:

> [...]
    > gdzie mam .9-1.0V a chcę mieć pewne 1.5V lub więcej, aby mieć pewność że
    > tranzystor się załączy mimo rozrzutu napięcia progowego.

    Jeżeli podajesz AC to może oscyloskopem? Jeżeli DC to oczywiście
    zupełnie inna sprawa i multimetr będzie wystarczający.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2017-11-03 13:48:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >1-4
    >napięcia 6.1V ktore teraz mam... Wytłumacz o co Ci chodzi...

    Czy nie uzyskasz to nie wiem - slabo opisany ten uklad :-)

    Ok, chyba faktycznie powinno byc dobrze jesli jest 6V.

    J.

  • 10. Data: 2017-11-03 14:48:53
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Jeżeli podajesz AC to może oscyloskopem? Jeżeli DC to oczywiście
    > zupełnie inna sprawa i multimetr będzie wystarczający.

    Podaję napięcie sieciowe 120VAC@60Hz przez rezystory szeregowe.
    Być może masz rację, że led i fotodioda deformują sygnał i miernik
    głupieje.