  • 1. Data: 2009-11-27 16:48:11
    Temat: Duuuuuuuuuuuuże układy równań
    Od: "Damian G(Edek)" <g...@g...com>

    Witam,
    chciałbym prosić o pomoc. Zajmuję się MES-em i jak wiadomo, uzyskuje
    duże macierze układów równań. Jestem ciekaw jaki algorytm polecanie,
    do rozwiązywania takich układów. Aktualnie zajmuję się Metodą
    Gradientów Sprzężonych, jednak może znacie coś szybszego!

    Pozdrawiam
    Damian

  • 2. Data: 2009-11-27 17:45:02
    Temat: Re: Duuuuuuuuuuuuże układy równań
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    "Damian G(Edek)" napisal:
> [...]
    > do rozwiązywania takich układów. Aktualnie zajmuję się Metodą
    > Gradientów Sprzężonych, jednak może znacie coś szybszego!

    Dwadziescia lat temu zdazylo mi sie implementowac metode
    analizy frontalnej pod DOS-em i byl to hardcore zwiazany
    ze znikomym rozmiarem RAM-u. Niemniej od tego czasu tematu
    nie dotykalem i przypuszczam, ze sporo nowego wymyslono.
    Zerknij to prac zrodlowych dotyczacych numeryki dla FEM.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2009-11-27 18:37:14
    Od: "KZ" <n...@a...email.pl>

    Użytkownik "Damian G(Edek)" <g...@g...com> napisał w wiadomości grup
    9g2000yqk.googlegroups.com...
> [...]
    > do rozwiązywania takich układów. Aktualnie zajmuję się Metodą
    > Gradientów Sprzężonych, jednak może znacie coś szybszego!

    Zajrzyj np. do Ansys Theory Manuala lub innej dokumentacji od komercyjnych
    kodów FEM - tam wszystko jest i nie trzeba drugi raz ameryki odkrywać...
    A odpowiedź co do algorytmu brzmi oczywiście - to zależy - jak faktycznie
    zajmujesz się MESem to powinieneś o tym wiedzieć.
    W praktyce (przynajmniej w obliczeniach mechanicznych) i tak stosuje się
    sparse / PCG, i niewiele nowego (poza solverami dla obliczeń równoległych) w
    ostatnich latach się pojawiło...

    KZ

  • 4. Data: 2009-12-05 00:07:42
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 27 Nov 2009 08:48:11 -0800 (PST), Damian
    G(Edek) <g...@g...com> wrote:
> [...]
    > do rozwiązywania takich układów. Aktualnie zajmuję się Metodą
    > Gradientów Sprzężonych, jednak może znacie coś szybszego!

    Przepraszam, że późno odpowiadam.

    Co masz na myśli pisząc duże? Takie 1k równań matlab
    rozwiązuje w sensownym czasie jako pełne.

    Takie około 100k to według mnie tylko LLT.

    Powyżej 1M równań zaczynają się schody, LLT produkuje
    wypełnienia i krytyczna jest renumeracja.

    Gradienty potrzebują preconditionera bo inaczej jest
    katastrofa.

    To tak w telegraficznym skrócie.

    amx

    PS. Ponawiam, bo poprzednio, przez pomyłkę wysłałem nie
    tam gdzie trzeba
    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 5. Data: 2009-12-05 10:55:59
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 5 Dec 2009 00:07:42 +0000 (UTC), AMX wrote:
    >On Fri, 27 Nov 2009 08:48:11 -0800 (PST), Damian

    >Co masz na myśli pisząc duże? Takie 1k równań matlab
    >rozwiązuje w sensownym czasie jako pełne.

    Mowisz o zagadnieniach typu MES, czy ogolnych ?

    >Takie około 100k to według mnie tylko LLT.
    >Powyżej 1M równań zaczynają się schody, LLT produkuje
    >wypełnienia i krytyczna jest renumeracja.

    1M rownan to 1T wspolczynnikow. Trzeba duuuuzo pamieci :-)

    Czy mi sie wydaje czy problemy dokladnosci numerycznej zaczynaja sie
    juz przy dziesiatkach rownan ?

    J.

  • 6. Data: 2009-12-05 16:04:33
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Sat, 05 Dec 2009 11:55:59 +0100,
    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Mowisz o zagadnieniach typu MES, czy ogolnych ?

    W zasadzie to jest dla ilustracji. Przy macierzy pełnej
    ma tylko znaczenie czy jest symetryczna i czy wymaga
    wyboru elementu wiodącego. Elementy zerowe i tak są
    przetwarzane. Tak więc dotyczy to zarówno MES jak i
    ogólnych, o ile uwzględnimy rozciągliwość pojęcia
    ,,sensowny czas''.

    > 1M rownan to 1T wspolczynnikow. Trzeba duuuuzo pamieci :-)

    Dokładnie 64TB pamięci. Dlatego nie da się większych
    niż choćby owe 1k równań rozwiązywać układu bez
    uwzględnienia zer w macierzy. Dla MEB w ogóle rząd
    zadania typu 10k jest poza zasięgiem (macierz pełna) i
    dlatego MES króluje (rzadka, pasmowa macierz
    sztywności), 99.99% elementów macierzy to zera.

    > Czy mi sie wydaje czy problemy dokladnosci numerycznej zaczynaja sie
    > juz przy dziesiatkach rownan ?

    To bardzo zależy od konkretnego przypadku. Jeśli
    weźmiesz najprostsze zadanie pręta rozciąganego i
    włożysz choćby 1000 elementów _równej długości_ to się
    bardzo ładnie policzy i to z idealną dokładością.

    Jeśli te sam pręt podzielisz w ten sposób, że każdy
    następny element będzie dwa razy krótszy (1, 0.5, 0.25,
    0.125 itd. ), to gdzieś między 32 a 64 elementem (nie
    chce mi się dokładnie liczyć) _każdy_ solver się
    wyłoży. Układ będzie po prostu osobliwy. A zanim się
    wyłoży (czyli np. dla 30 elementów) rozwiązanie
    ucieknie ci w kosmos.

    To, kiedy zaczynają się problemy numeryczne nie zależy
    tylko od ilości równań (problemy mogą być już przy dwu
    równaniach), ale też od wielu innych czynników. Nie ma
    prostej recepty.

    Czołem

    amx

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 7. Data: 2009-12-14 10:22:49
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    J.F. napisal:
    > 1M rownan to 1T wspolczynnikow. Trzeba duuuuzo pamieci :-)

    Zapominasz, ze te macierze z reguly sa rzadkie. W efekcie
    1M rownan to moze byc np. kilkanascie M wspolczynnikow.
    Jeszce nic strasznego. Gorzej z uwarunkowaniem, abys
    na wyjsciu smieci nie dostal.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek