  • 1. Data: 2013-07-04 03:14:02
    Temat: Falownik z wyjściem sinus
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Czy mógłby mnie ktoś oświecić, jak są zbudowane te falowniki, które
    chwalą się wyjściem sinusoidalnym?

    Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
    szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
    "aproksymowanej" sinusoidy. Ale są też takie, które mają na wyjściu
    prawdziwą sinusoidę. Jak to jest zrobione?

  • 2. Data: 2013-07-04 08:17:15
    Temat: Re: Falownik z wyjściem sinus
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Typowy falownik, zwłaszcza taki do silnika, wytwarza serię impulsów
    > szpilkowych, których czas względny załączenia jest proporcjonalny do
    > "aproksymowanej" sinusoidy.

    Czyli zwykły PWM

    > Ale są też takie, które mają na wyjściu
    > prawdziwą sinusoidę. Jak to jest zrobione?

    Tak samo, tylko jest filtr na wyjściu.

    Jack

  • 3. Data: 2013-07-04 09:58:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jack" napisał w wiadomości
    >Czyli zwykły PWM

    Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy
    oznaczaja:
    0, +320V, 0, - 320V, 0, itd

    Czasy tak dobrane, aby czestotliwosc wyszla 50Hz, a napiecie skuteczne
    230V.
    PWM bym tego nie nazwal, a "aproksymacja" sinusoidy jak widac.

    W silnikowych dochodzi dodatkowy problem - jak w jakiejs fazie
    wlaczamy napiecie, to w conajmniej jednej innej fazie nalezy wlaczyc
    napiecie, aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym
    PWM.
    Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale wolalbym
    dolozyc filtr.

    J.

  • 4. Data: 2013-07-04 11:04:15
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.07.2013 09:58, J.F wrote:
> [...]
    > aby prad mial ktoredy przeplynac. Wiec nie tak prosto z tym PWM.
    > Cewki silnika i diody co prawda powinny sobie poradzic, ale wolalbym

    Nowoczesne drivery silników krokowych (constant current) działają jak
    zwykłe step-down używające uzwojenia silnika jako dławika.

    To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla trzyfazowca
    trzy mostki H - jeden zamknięty, jeden do - jeden do PWM.

    Michoo

  • 5. Data: 2013-07-04 11:10:17
    Od: Jack <J...@w...pl>

    Falowniki produkują takie coś (dolny przebieg):

    http://pcbheaven.com/wikipages/images/pwmmodulation_
    1236720219.jpg

    z częstotliwością prostokąta zwykle od 3kHz do 20kHz (często można ją
    zmienić w menu co praktycznie nie wpływa na pracę napędu).
    Zwykłe UPSy są dużo prostsze - mają na wyjściu prostokąt 50Hz, więc
    tutaj żadne pwm nie występuje.
    Więc podsumowując - zwykły UPS od falownika ZNACZNIE się różni.
    Jack

  • 6. Data: 2013-07-04 11:20:38
    Od: Krzysztof Kajstura <s...@N...eu>

    W dniu 2013-07-04 11:04, Michoo pisze:

> [...]
    > uzwojenia silnika jako dławika.
    >
    > To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla trzyfazowca trzy

    Trzy mostki H? Po co? Wystarczą trzy gałęzie z dwoma tranzystorami i diodami
    zwrotnymi (IGBT mają je
    z reguły zabudowane). Górny tranzystor zwiera fazę silnika z "+" a dolny z "-".
    Modulacja jest dość
    prosta. Największy sens w obecnych czasach ma modulacja wektorowa (nie mylić ze
    sterowaniem
    wektorowym - FOC, DTC), którą prosto implementuje się w mikrokontrolerach.

  • 7. Data: 2013-07-04 11:26:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-07-04 11:10, Jack pisze:
> [...]
    > zmienić w menu co praktycznie nie wpływa na pracę napędu).
    > Zwykłe UPSy są dużo prostsze - mają na wyjściu prostokąt 50Hz, więc

    Chodzi mi właśnie o te, które nie mają prostokąta tylko sinus. Czy ten
    sinus powstaje z wygładzenia prostokąta czy wygładzenia PWM-u? I jakim
    filtrem?

  • 8. Data: 2013-07-04 11:59:13
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Chodzi mi właśnie o te, które nie mają prostokąta tylko sinus. Czy ten
    > sinus powstaje z wygładzenia prostokąta czy wygładzenia PWM-u? I jakim
    > filtrem?

    Z wygładzenia PWMu oczywiście ze względu na wysoką f kluczowania. Można
    dać kluczowanie np 40kHz i zastosować filtr LC. I tak to się robi,
    chociaż w falownikach taki filtr zwykle nie jest potrzebny, bo prąd jest
    ładnie wygładzony przez indukcyjność uzwojeń silnika. Daje się go czasem
    ze względu na zakłócenia promieniowane przez kabel lub dla ochrony
    izolacji silnika przed szpilkami napięcia.
    Jack

  • 9. Data: 2013-07-04 13:56:44
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Nie wiem jak w falownikach do silnikow, ale w UPS takie napisy oznaczaja:
    > 0, +320V, 0, - 320V, 0, itd

    Oglądałem kiedyś UPS true one-line firmy BPS. Na podłączonym oscyloskopie
    dawał ładną sinusoidę.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 10. Data: 2013-07-04 14:02:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michoo" napisał w wiadomości
    On 04.07.2013 09:58, J.F wrote:

    >Nowoczesne drivery silników krokowych (constant current) działają jak
    >zwykłe step-down używające uzwojenia silnika jako dławika.

    W krokowcu latwiej - fazy rozdzielone.

    >To czemu falownik do silnika nie ma robić tego samego? - dla
    >trzyfazowca trzy mostki H - jeden zamknięty, jeden do - jeden do PWM.

    Nie bardzo rozumiem. Trzy, ale nie mostki H, tylko polmostki.
    Kazdy na osobna faze. Kazdy przelacza w swoim rytmie.
    Silnik w trojkat. Albo w gwiazde z wolnym zerem.

    No w sumie ... faktycznie, cewce tam prawie zadna roznica ze na jednym
    koncu sobie polmostek cos przelacza, i na drugim cos przelacza w
    sposob frywolny.
    Wezmie roznice, scalkuje, usredni, i poplynie co trzeba.

    Ale czy straty na przelaczaniu nie beda zbyc duze ?

    J.