  • 1. Data: 2013-11-08 00:15:11
    Temat: Filtry kolorowe do reflektorow
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    Zwykle stosuje sie kolorowe folie. Jaka by ta folia nie byla, to wypalic
    sie musi wczesniej czy pozniej, szczegolnie jesli "lampka" ma 1kW.
    Moze wiec szklo barwne, np. witrazowe. Ludzie pisza, ze nie moze to byc
    po prostu tafla pasujaca do zaczepow reflektora PAR, tylko paski takiego
    szkla w ramce. Ponoc inaczej moze popekac. OK, a gdyby takie szklo
    wygrzac w piekarniku przy tych 200 oC przez kilka godzin. Czy to oslabi
    naprezenia, ktore jak mniemam sa przyczyna pekania szkla? Chyba, ze jest
    jakas inna przyczyna pekania.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2013-11-08 15:56:41
    Temat: Re: Filtry kolorowe do reflektorow
    Od: "Tmek" <T...@d...ek>

    Użytkownik "Pawel O'Pajak" <o...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w piekarniku przy tych 200 oC przez kilka godzin. Czy to oslabi
    > naprezenia, ktore jak mniemam sa przyczyna pekania szkla? Chyba, ze jest

    Lampy 1kW wcale takie duze nie sa.
    Ale i te po jakims czasie wypala folie. Im bedzie miala lepsze chlodzenia,
    tym dluzej przetrwa, czyli im dalej od zrodla swiatla.

    Kolorowe szklo pochlania swiatlo o okreslonej fali i pochlania tez
    podczerwien. Dlatego sie nagrzewa.

    Sa szklane filtry podczerwieni, kawalki grubego szkla zatrzymujace
    podczerwien, stosowane w rzutnikach slajdow i nie pekaja, ale szklo jest to
    specjalne i stosunkowo grube przy niewielkiej powierzchni.

    Szklo witrazowe pewnie jest cienkie i parametry ma byle jakie, wiec
    umieszczajac je w swielte mocnej lampy, osiagnie temp porownywalna z tymi
    200 stopniami. Dodatkowo niesprzyjajace warunki pracy, gdzie z jednej strony
    jest podgrzewane a z drugiej chlodzone powoduje duze naprezenia i w efekcie
    peka.

    Pomysl z paskami tego szkla ma zapewne zmniejszyc problem nierownomiernych
    naprezen na duzej powierzcni.

    Oczywiscie sa rozwiazania trwale do takich zastosowan. Ale tanie nie sa.
    Jedno to filtry dichroniczne, nie pochlaniajace a odbijajace
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Filtr_dichroiczny
    A drugie to reflektory led http://tinyurl.com/nrcqn8d

    Tmek

  • 3. Data: 2013-11-08 18:19:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Potrzebujesz barwionego szkła borosilikatowego. Słoikowe ma za dużą rozszerzalność
    cieplną.

  • 4. Data: 2013-11-08 21:12:22
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 8 listopada 2013 00:15:11 UTC+1 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    >
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Folie nie są drogie i nie tłuką się w transporcie.