  • 1. Data: 2013-11-01 20:58:02
    Temat: Przeciwaga
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
    Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.
    Skok osi Z to 270 mm. Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej siły,
    ale to najprostsze rozwiązanie.
    Jakich odchyłek w sile można się spodziewać w zależności od jej
    rozciągnięcia?

    Siłownik pneumatyczny komplikuje sprawę. Stałe ciśnienie trzeba zapewnić.

    Siłownik z zamkniętym jednym wejściem. Powstaje próżnia. I ciśnienie
    atmosferyczne podtrzymuje oś.
    Ale potrzebna odpowiednia średnica tłoka.

    Robert

  • 2. Data: 2013-11-01 22:11:19
    Temat: Re: Przeciwaga
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-01 20:58, Robert Wańkowski pisze:
> [...]
    > Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.
    > Skok osi Z to 270 mm. Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej
    Widziałem to rozwiązane za pomocą zwykłej mechanicznej fizycznej
    przeciwwagi, która na lince (system bloczków na łożyskach) wisiała OBOK
    bramy. Aby nie była podnoszona przy przesuwaniu w osi Y (znaczy jak
    jeździsz po bramie) to przeciwwaga była zapięta niejako "z obu stron" -
    linka od przeciwwagi szła na dwa końce bramy, na końcu bloczek, i linka
    spowrotem. Na samej Ztce dwa bloczki i dwie linki (z dwóch końców bramy)
    schodzące w dół, do wrzeciona, i tam rolka-bloczek. Podczas jazdy Y
    tylko przesuwa się linka przez bloczki, ale nie podnosi Ztki, a podczas
    ruchu Ztki - linki obie się poluźniają/naciągają.
    Jak masz miejsce po obu stronach - to nic by nie stało przeciwko, by
    zrobić 2 symetryczne przeciwwagi po dwóch stronach, po 11kg to nie takie
    duże wcale będą, ale jedna z wspólną "zapętloną" linką - też dobra, a
    chyba pewniejsza że będzie pracować symetrycznie.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-11-01 23:03:42
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "BartekK"
    > Jak masz miejsce po obu stronach

    No właśnie, że nie bardzo. Brama z Y jest podparta z jednej strony.
    http://www.youtube.com/watch?v=q75PtmtvJgA

    Robert

  • 4. Data: 2013-11-01 23:36:02
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).

    Wozek z wrzecionem na lince, linka na 2 kolkach (albo 1 duzym) i z
    drugiej strony odpowiedni ciezarek. Tak mam zrobione, waga podobna i
    pieknie to pracuje.
    Jak by nie patrzec winda tak dziala.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2013-11-01 23:39:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Pawel O'Pajak"
    > Wozek z wrzecionem na lince, linka na 2 kolkach (albo 1 duzym) i z drugiej
    > strony odpowiedni ciezarek.

    Tylko to następne 20 kg.

    Robert

  • 6. Data: 2013-11-02 14:55:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 1 Nov 2013 20:58:02 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
    > Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.

    Odchudzic konstrukcje i zmienic silnik na wiekszy?
    Chyba tak sie to robi, mimo zuzycia pradu.

    Mozna zwykla przeciwwage, tylko bezwladnosc rosnie.

    > Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej siły,
    > ale to najprostsze rozwiązanie.
    > Jakich odchyłek w sile można się spodziewać w zależności od jej
    > rozciągnięcia?

    Duzych. Czyli ... zmniejszyc wzgledne rozciaganie.
    Np metrowa sprezyna, rozciagnieta na 2m.

    Sa tez rozwiazania zmniejszajace zmiennosc - np sprezyna o zmiennym
    skoku, czy spiralna z bebnem o zmiennej srednicy. Albo sprytny uklad
    dzwigni.
    Tylko ... zeby to nie bylo ciezsze niz 22kg :-)

    > Siłownik z zamkniętym jednym wejściem. Powstaje próżnia. I ciśnienie
    > atmosferyczne podtrzymuje oś.

    Ciekawy pomysl. Wart opatentowania ... o ile ktos juz tego nie zrobil.
    Raczej bedzie potrzebna stale pracujaca pompka prozniowa ... choc te
    nadcisnieniowe "sprezyny gazowe" w samochodach kilkanascie lat
    trzymaja.

    > Ale potrzebna odpowiednia średnica tłoka.

    22cm^2, w sam raz.

    J.

  • 7. Data: 2013-11-02 16:42:12
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "J.F."
> [...]
    > Raczej bedzie potrzebna stale pracujaca pompka prozniowa ... choc te
    > nadcisnieniowe "sprezyny gazowe" w samochodach kilkanascie lat

    Średnice tłoków przy siłownikach nie są zbytnio zróżnicowane. Dlatego
    pomyślałem o takim mieszku.
    Strona 98 pdf-u. F 1181 NBR. Średnica idealna.
    Aby się nie zapadały ściany myślałem o włożeniu pierścieni wewnątrz, w te
    karby.

    Robert

  • 8. Data: 2013-11-02 16:43:20
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    pdf
    http://www.mercator-e.pl/lib/tmp.php?file=../pdf/nie
    bieski/mieszkowe.pdf

  • 9. Data: 2013-11-02 18:25:01
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-01 23:03, Robert Wańkowski pisze:

    > "BartekK"
    >
    > No właśnie, że nie bardzo. Brama z Y jest podparta z jednej strony.
    > http://www.youtube.com/watch?v=q75PtmtvJgA
    A to jeszcze prościej, zależy ile jesteś gotów dać bloczków (rolek) - i
    po prostu na drugim końcu, tam gdzie się ta brama kończy - wisząca
    przeciwwaga, odciążająca całość do mniej-więcej równowagi.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2013-11-02 21:44:59
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > A to jeszcze prościej, zależy ile jesteś gotów dać bloczków (rolek) - i
    > po prostu na drugim końcu, tam gdzie się ta brama kończy - wisząca
    > przeciwwaga, odciążająca całość do mniej-więcej równowagi.

    Lepiej jak pozostawi znaczą nierównowagę, układ osi Z lepiej będzie
    pracował.
    Nie wiem jakie ma rozwiązanie, jakie luzy w układzie, ale napięcie
    wstępne zawsze się przydaje.

    Co do możliwości - jak pisali koledzy wcześniej. Spotykałem układy z
    przeciwwagą powieszoną na łańcuchach i poruszającą się w kolumnie osi Z.
    Układy z siłownikiem zasilanym nadciśnieniem ze zbiornika balastowego i
    to w zasadzie tyle, nic więcej sensownego chyba nie wymyślono.
    Od strony praktycznej - wszystko zależy jaką dynamikę ruchów chce się
    uzyskać. Duża masa na dodatek podwojona przeciwwagą nie będzie sprzyjała
    uzyskaniu dużych przyspieszeń/opóźnień. Z kolei układ pneumatyczny nie
    pozwala na osiągnięcie dużych prędkości.

    Acha - nigdy nie spotkałem układu z podciśnieniem - niby skąd go brać?
    Eżektory potrafią dać -0.94, więc nie jest źle, ale pobierają całkiem
    niemało powietrza przy tym. Pompa vacum... nie aż takie podciśnienie,
    ale za to może być elektryczna i niekoniecznie duża (gabarytowo i
    mocowo). Magazynować próżni przecież jeszcze nie umiemy ;)

    Teraz zasadnicze pytanie do autora, po kiego balast osi Z?
    Żeby nie opadła w razie utraty sterowania? To się elektronicznie
    wykrywa, a mechanicznie załatwia (hamulec osi Z).

    Miłego.
    Irek.N.