  • 1. Data: 2019-11-25 15:29:52
    Temat: Fotografowanie na imprezie
    Od: złomowisko <l...@w...pl>

    Witajcie
    Znajomy fotograf żalił mi się, że musiał wymienić matrycę bo podobno
    uszkodziła się przy robieniu zdjęć na dyskotece gdzie były efekty laserowe,
    miał trwałe barwne zielonkawe kropki jak obrabiał zdjęcia. W serwisie
    powiedzieli mu, że to laser trwale uszkadza pixele na matrycy.
    Mnie się tak nie zdarzyło, mam co prawda cały czas na obiektywie filtr
    polaryzacyjny ale nie wiem czy to cokolwiek chroni przed takimi rzeczami,
    Bać się czy nie ?

  • 2. Data: 2019-11-25 18:09:09
    Temat: Re: Fotografowanie na imprezie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "złomowisko" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    >Mnie się tak nie zdarzyło, mam co prawda cały czas na obiektywie
    >filtr polaryzacyjny ale nie wiem czy to cokolwiek chroni przed takimi

    Lasery sa czesto spolaryzowane, ale taki filtr w zaleznosci od
    kierunku - moze stlumic calkowicie, moze przepuscic calkowicie.
    Czyli raczej nie zabezpiecza.

    >Bać się czy nie ?

    Kto wie. Laser ma to do siebie, ze sie ladnie skupia na matrycy przy
    odleglosci ustawionej na nieskonczonosc, i gestosc mocy jest tam
    spora.
    Filtry moze wypalic ... choc jesli filtry interferencyjne ...

    J.

  • 3. Data: 2019-11-26 03:49:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Kto wie. Laser ma to do siebie, ze sie ladnie skupia na matrycy przy
    > odleglosci ustawionej na nieskonczonosc, i gestosc mocy jest tam

    Większa niż słoneczka skupionego na matrycy?

    > Filtry moze wypalic ... choc jesli filtry interferencyjne ...

    I taki laser miałby być na dyskotece pełnej ludzi i wypalac matrycę a
    oczkom nic, bo pewnie kazedemu błysnął kilkaset razy? Jakoś tak nie
    bardzo wierzę.

    Nb. jak miał zielonkawe kropki to co to znaczy, zrobiły się hot piksele,
    dead piksele czy indywidualne filtr na matrycy selektywnie miałoby
    nadpalić? Ale jak zielony to chyba musiałyby paść jednoczesnie niebieski
    i czerwony, a laser jakby monochromatyczny.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2019-11-26 14:05:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-11-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Większa niż słoneczka skupionego na matrycy?

    No ... gapienie sie sloneczko jest odradzane, ale chwila nie uszkadza
    siatkowki.
    A czasem nawet trudno nie miec w polu widzenia.

    Tyle, ze zwezona zrenica ma kilka mm, a obiektyw dobrego aparatu kilka
    cm srednicy ..

    >I taki laser miałby być na dyskotece pełnej ludzi i wypalac matrycę a
    >oczkom nic, bo pewnie kazedemu błysnął kilkaset razy? Jakoś tak nie
    >bardzo wierzę.

    Sluszna uwaga, ale mikroskopijne wymiary tych pikseli.
    Moze oko bardziej odporne ..

> [...]
    >nadpalić? Ale jak zielony to chyba musiałyby paść jednoczesnie
    >niebieski
    >i czerwony, a laser jakby monochromatyczny.

    Sugeruje, ze przysmazylo filtry czerwony i niebieski, a zielonego nie.

    https://www.ilda.com/camera-sensor-damage.htm
    Bac sie ?

    https://www.youtube.com/watch?v=J0TgaGePhJA
    ... ciekawe co oberwalo ... jakas sciezka zbierajaca dane z linii, czy
    tranzystor podlaczajacy piksel do niej - bo uszkodzenie powinno byc w
    tym jednym pikselu, a nie dziala cala linia.

    Czyli Marek sie ucieszy - znow oko lepsze niz aparat :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=B3MzObRgaA0

    a to nawet nie jest laser, bo odbite od skory.
    I zielone !

    https://www.youtube.com/watch?v=EbvCZoOVgzQ

    No dobra - jak na imprezie maja laser, to aparat chowamy :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-11-26 23:35:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Sugeruje, ze przysmazylo filtry czerwony i niebieski, a zielonego nie.

    Chyba tak.

> [...]
    > tranzystor podlaczajacy piksel do niej - bo uszkodzenie powinno byc w
    > tym jednym pikselu, a nie dziala cala linia.

    Jest tego więcej na YT. Faktycznie trzeba się bać. A smartfony
    bezpieczne? Ktoś sprawdzi zielonym laserem? :)

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2019-11-27 11:21:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-11-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jest tego więcej na YT. Faktycznie trzeba się bać. A smartfony
    >bezpieczne? Ktoś sprawdzi zielonym laserem? :)

    Na razie sprawdzilem stara nokie czerwonym wskaznikiem.
    Nie zrobilo na niej wrazenia.
    Ale te dyskotekowe lasery moga miec moc wielokrotnie wieksza.
    I to nawet 100 czy 1000 razy - wskazniczek ma pewnie ~1mW

    Swoja droga ... ze oni sie nie boja ludziom po oczach tym migac ?
    Nawet jesli jest skanowanie wiazki i impuls jest krociutki ... ale
    powtarzalny

    No chyba, ze oko odporne, a aparat ... jak widac.

    J.

  • 7. Data: 2019-12-17 17:27:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-11-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Jest tego więcej na YT. Faktycznie trzeba się bać. A smartfony
    >bezpieczne? Ktoś sprawdzi zielonym laserem? :)

    https://www.youtube.com/watch?v=-BeTq99LqUo

    po oczach sobie nie swiecil, ale wyglada na to, ze ludzka skora jest
    dosc odporna.
    Kamery tez dosc odporne, patrzcac na mozliwosci tego laserka i dbalosc
    o przypadkowe odbicia :-)

    J.

  • 8. Data: 2019-12-18 01:29:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://www.youtube.com/watch?v=-BeTq99LqUo

    To jest jakiś YAG, 1064 nm.

    A pamiętasz:
    https://youtu.be/ACGSzBXKONo?t=66
    To dopiero musi siać a jakoś na filmach chyba nie widać.

    > po oczach sobie nie swiecil, ale wyglada na to, ze ludzka skora jest
    > dosc odporna.
    > Kamery tez dosc odporne, patrzcac na mozliwosci tego laserka i dbalosc
    > o przypadkowe odbicia :-)

    Jak założył tę przystawkę co zmieniała długość fali na bardziej zieloną to
    już sobie tym po skórze tak radośnie nie posuwał.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2019-12-18 13:29:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-12-17, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >To jest jakiś YAG, 1064 nm.
    >A pamiętasz:
    >https://youtu.be/ACGSzBXKONo?t=66
    >To dopiero musi siać a jakoś na filmach chyba nie widać.

    Racja. Strach w okolicy przebywac ?

    Jeszcze mogą miec wiazke zbiezna, zogniskowana na pare cm, a po
    odbiciu, w wiekszej odleglosci bedzie juz rozbiezna.

    >Jak założył tę przystawkę co zmieniała długość fali na bardziej
    >zieloną to
    >już sobie tym po skórze tak radośnie nie posuwał.

    Owszem, ale ...
    -nowa wiazka powinna miec mniejsza moc ? Raczej nieznacznie, bo by
    krysztal odparowal.
    -stara IR wnikala gleboko ? I szkody tam nie robila, czy tylko nie
    bylo czuc ?
    -a moze to nie efekt termiczny, tylko jakas reakcja nerwow na silne
    swiatlo ?
    i w efekcie uczucie dzialania bodzca, ktory naprawde wcale nie jest
    taki mocny ...

    J.

  • 10. Data: 2019-12-19 03:36:30
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-12-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Racja. Strach w okolicy przebywac ?
    >
    > Jeszcze mogą miec wiazke zbiezna, zogniskowana na pare cm, a po
    > odbiciu, w wiekszej odleglosci bedzie juz rozbiezna.

    Obróbka to jakieś kilkanaście-dziesiąt cm, kamera, pewnie 1-2m, trochę
    wątpię w dużą rozbiezność ale kto wie.

    > Owszem, ale ...
    > -nowa wiazka powinna miec mniejsza moc ? Raczej nieznacznie, bo by
    > krysztal odparowal.

    Chyba nie. Tam jest podwojenie częstotliwości kosztem tej nizszej (chyba
    literalnie dwa fotony za jeden o wiekszej energii) z tym, że nie wiem z
    jaką wydajnością. Tak czy siak będzie 532 nm i nadal 1064 nm, minus to
    co pochłonie kryształ a pochłonie chyba mało. Pytanie ile pochłania się
    532 nm. vs 1064 nm.

> [...]
    > swiatlo ?
    > i w efekcie uczucie dzialania bodzca, ktory naprawde wcale nie jest

    W efekt czysto swietlny to watpie, ale może receptory pochłaniają
    bardziej 532. Z tym, że te recptory powinny odzwierciedlać resztę a
    zielone to jest jakby to w okół czego "swietlnie" zbudowany jest
    człowiek wiec powinny byc chyba tu bardziej dokładne?

    --
    Marcin