  • 1. Data: 2015-03-07 00:58:42
    Temat: Generator
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jakich średnic uzwojenia można się spodziewać w takim generatorze?
    http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index.php/generato
    r/

    Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    Robert

  • 2. Data: 2015-03-07 02:13:20
    Temat: Re: Generator
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu sobota, 7 marca 2015 00:59:13 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
> [...]
    > http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index.php/generato
    r/

    > Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    Chcesz zrobić taki czy policzyć ile za miedź na złomie dadzą jak zniknie taki z
    krajobrazu?

  • 3. Data: 2015-03-07 06:42:58
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Zachariasz Dorożyński" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    napisał:
    r/

    >Chcesz zrobić taki czy policzyć ile za miedź na złomie dadzą jak zniknie
    >taki z krajobrazu?

    Hehehe, no tak, stąd zainteresowanie czy będzie bolało zanim różnicówka
    zadziała.

  • 4. Data: 2015-03-07 07:56:42
    Od: KS <b...@b...pl>

> [...]
    > http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index.php/generato
    r/

    > Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    Średnic nie znam a szczotki tam są.

    K.S.

  • 5. Data: 2015-03-07 08:25:45
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 7 Mar 2015 00:58:42 +0100, Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    >http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index.php/generat
    or/

    >Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    No nie wiem jakie są ,,typowe'' gęstości prądu w generatorach tych
    wielkości, ale przyjmij tak pi x oko 2-3 A/mm2, wydajność prądową
    generatora masz podaną.

    Wirnik jest magneśnicą i przez szczotki idzie prąd wzbudzenia, ale
    jest to niewielka część mocy całego generatora, reszta mocy jest
    dostarczana mechanicznie wałem.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 6. Data: 2015-03-07 08:34:36
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 7 marca 2015 00:59:13 UTC+1 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    > Jakich średnic uzwojenia można się spodziewać w takim generatorze?

    Tu masz jak to wygląda:
    public.sds.tiktalik.com/patenty/pdf/172943.pdf

    pręty o przekroju około 4x8cm.

    > Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    Ogromniaste, żeby przepuścić te 6kA nominalnego :]

    L.

  • 7. Data: 2015-03-08 23:52:18
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-03-07 o 07:56, KS pisze:
    r/

    > Średnic nie znam a szczotki tam są.

    Nie ma. Jest wzbudnica wirująca. Czyli tak naprawdę to są dwie prądnice
    na jednym wale.

    Wzbudzenie DC wzbudnicy jest na stojanie, a twornik trójfazowy na
    wirniku. Na wirniku jest też prostownik IGBT i uzwojenie wzbudzenia
    prądnicy głównej.

    A przewody stojana nie są drutami, tylko pustymi w środku rurkami, gdzie
    przepływa płyn chłodzący.

  • 8. Data: 2015-03-09 02:25:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 7 Mar 2015 00:58:42 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
    > Jakich średnic uzwojenia można się spodziewać w takim generatorze?
    > http://www.elbelchatow.pgegiek.pl/index.php/generato
    r/

    Swoja droga ... cos mi sie tu nie zgadza
    Moc pozorna 1042 MVA
    Moc czynna 886 MW
    Prąd wyjściowy 22,3 kA
    Napięcie wyjściowe 27 kV

    600MVA ... za malo jak na calosc, a jak na kazda faze ... cos za duzo.

    > Jak rozumieć "uzwojenie wirnika". Tam są szczotki?

    W wirniku jest uzwojenie wzbudzenia.
    O regulowanym pradzie, aby regulowac napiecie generatora.

    Parametry w mniejszy generatorze 360MW np takie:
    o Prąd wzbudzenia - 2800 A
    o Napięcie wzbudzenia - 533 V

    W zasadzie powinny byc pierscienie i szczotki, jak w samochodowym
    alternatorze, ale moze jest pomocnicza pradnica. Tylko wtedy trzeba by
    zamontowac jeszcze prostownik na wirniku, albo komutator i szczotki.

    Tak swoja dwoga ... faktycznie - jak gruby drut trzeba na tych 2800A,
    i ile km aby bylo potrzebne 533V.

    J.

  • 9. Data: 2015-03-09 05:11:16
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

> [...]
    > Prad wyjsciowy 22,3 kA
    > Napiecie wyjsciowe 27 kV
    >
    > 600MVA ... za malo jak na calosc, a jak na kazda faze ... cos za duzo.

    * sqrt(3)

  • 10. Data: 2015-03-09 07:33:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 8 marca 2015 23:52:19 UTC+1 użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:
    > Nie ma. Jest wzbudnica wirująca. Czyli tak naprawdę to są dwie prądnice
    > na jednym wale.

    W tym generatorze w Bełchatowie SĄ szczotki i nie ma żadnej
    wzbudnicy wirującej.

    L.