  • 1. Data: 2017-07-13 16:52:55
    Temat: Glazura na tarczach hamulcowych
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Samochód stojący pod chmurką, niejeżdżony trzy lata...

    Klocki mocno przyrdzewiałe do tarcz... gruba warstwa rdzy na tarczach.

    Rozjeżdżony sporo od końca maja, ale na tarczach wciąż gruba warstwa
    glazury. Tarcze wyglądają na w miarę niezużyte pod względem ich grubości...
    glazura jednak nie znika od hamowania.

    Czy jest jakiś domowy sposób na usunięcie tej warstwy glazury z tarcz
    hamulcowych? Szczotka druciana na wiertarce? Papier ścierny? Coś podobnego?

    Czy jest sens zostawić te tarcze bez usuwania glazury i założyć tam tylko
    nowe klocki i liczyć na to, że nowe klocki zetrą glazurę z tarcz?

    Aktualnie zużyte klocki pokryta są oczywiście taką samą glazurą jak tarcze
    i się tylko wzajemnie ślizgają, glazury nie ubywa...

    A może nie kombinować, nie drutować tylko kupić nowe tarcze? Ale to trochę
    wygląda mi na marnotrastwo...

  • 2. Data: 2017-07-13 17:53:51
    Temat: Re: Glazura na tarczach hamulcowych
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    > i się tylko wzajemnie ślizgają, glazury nie ubywa...
    >
    > A może nie kombinować, nie drutować tylko kupić nowe tarcze? Ale to trochę

    3M robi takie tarcze ścierne do użycia na wiertarce:

    http://www.3m.com/3M/en_US/company-us/search/~/3M-Ro
    loc-Brake-Rotor-Surface-Conditioning-Disc-Starter-Pa
    ck?N=5002385+3293194156&rt=rud

    http://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-product
    s/~/3M-Roloc-Brake-Rotor-Surface-Conditioning-Disc-R
    efill-Pack?N=5002385+8709313+8710644+8710691+8744413
    +3293194082&rt=rud

    Przeznaczone są właśnie do tarcz hamulcowych i używają tlenków aluminium
    jak materiału ściernego.

    Firma 3M jednak wyraźnie pisze, że przeznaczone są do przygotowania
    powierzchni tarcz hamulcowych PO wcześniejszym toczeniu ich na tokarce.

    Czy te tarcze będą na tyle ostre i agresywne aby przegryźć się przez
    warstwę glazury pokrywającą moje tarcze czy będą się tylko po tej glazurze
    ślizgać, tak jak się teraz ślizgają pokryte taką samą glazurą klocki?
    Numerek gradacji ściernej 120, czyli ziarna grube, powinny być ostre...

    Ktoś próbował zdrapywać glazurę z tarcz hamulcowych taką metodą?

  • 3. Data: 2017-07-13 18:47:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pszemol <P...@P...com> wrote:
> [...]
    >
    > Rozjeżdżony sporo od końca maja, ale na tarczach wciąż gruba warstwa
    > glazury. Tarcze wyglądają na w miarę niezużyte pod względem ich

    Pszemolu - ale rdza, czy jakas tajemnicza "glazura" ?
    Glazura to na kafelkach.

> [...]
    > tarcze
    > i się tylko wzajemnie ślizgają, glazury nie ubywa...

    Ja bym tam pare razy zahamowal.

    Jesli to rdza, to sie musi wytrzec, a glazura ... co za glazura, nie
    powinno nic takiego powstac.

    Moze tloczki rozruszac, moze prowadnice ruszyc, zeby klocki dociskaly
    ?
    Tylko tyle, ze jak juz wymienisz tloczki i prowadnice, to od razu
    klocki zmienic, bo po co dwa razy robic :-)

    IMO - tarcze to trzeba bedzie kupic, jak sie okaze, ze sa glebokie
    wzery od rdzy.

> [...]
    &rt=rud

    >Przeznaczone są właśnie do tarcz hamulcowych i używają tlenków
    jak materiału ściernego.

    Dawniej to sie "korund" nazywalo :-)

    Na moj gust - zdejmij kolo, wez solidny srubokret i mlotek, rozruszaj
    zaciski tak jak sa, jak sie uda, to zobacz jak hamuje.
    A jak sie nie uda, to rozbierz zaciski i sie dowiesz czy trzeba nowe
    tloczki, prowadnice, czy tylko uszczelki i smar.

    J.

  • 4. Data: 2017-07-13 19:20:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pszemol" napisał w wiadomości
> [...]

    >Firma 3M jednak wyraźnie pisze, że przeznaczone są do przygotowania
    >powierzchni tarcz hamulcowych PO wcześniejszym toczeniu ich na

    Na ile rozumiem opis to odwrotnie - te tarcze nie wymagaja
    wczesniejszego toczenia,
    tylko sluza do polepszenia powierchni po toczeniu, czyli zmniejszaja
    rowki, ktore tokarka produkuje.

    J.

  • 5. Data: 2017-07-13 19:32:20
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > wczesniejszego toczenia,
    > tylko sluza do polepszenia powierchni po toczeniu, czyli zmniejszaja

    :-)

    Jeśli nie było wcześniej toczenia to skąd się wzięły rowki, które tokarka
    produkuje?

    :-D

  • 6. Data: 2017-07-13 19:33:58
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Pszemolu - ale rdza, czy jakas tajemnicza "glazura" ?
    > Glazura to na kafelkach.

    Jarku - glazura. Na kafelkach też, i na patelni...

    Glazura tworząca się na powierzchni tarcz i klocków hamulcowych to częsta
    przyczyna niedomagania hamulców.

    > Ja bym tam pare razy zahamowal.
    >
    > Jesli to rdza, to sie musi wytrzec, a glazura ... co za glazura, nie
    > powinno nic takiego powstac.

    Piszę chyba wyraźnie, że jeżdzę regularnie samochodem od maja i się france
    nie chcą ścierać.

    Właśnie rdza w połączeniu z pyłem z klocków zprasowanym i zapieczonym na
    tarczy hamulcowej utworzyła grubą warstwę czarnawej, błyszczącej glazury,
    zopełnie inaczyj wyglądającej od wyświechtanej metalicznej powierzchnia
    jaka powinna być na zdrowej tarczy hamulcowej.

    > Moze tloczki rozruszac, moze prowadnice ruszyc, zeby klocki dociskaly
    > ?
    > Tylko tyle, ze jak juz wymienisz tloczki i prowadnice, to od razu
    > klocki zmienic, bo po co dwa razy robic :-)

    Klocki do wymiany są, oczywiście.
    I tłoczki sobie rozruszam, tak samo prowadnice zacisku - pytam teraz
    właściwie tylko o tą glazurę.

    > IMO - tarcze to trzeba bedzie kupic, jak sie okaze, ze sa glebokie
    > wzery od rdzy.

    :-)

    loc-Brake-Rotor-Surface-Conditioning-Disc-Starter-Pa
    ck?N=5002385+3293194156&rt=rud
    > N=5002385+8709313+8710644+8710691+8744413+3293194082
> [...]

    Może... Nie znam się, do technikum nie chodziłem tylko do liceum :-)

> [...]
    > A jak sie nie uda, to rozbierz zaciski i sie dowiesz czy trzeba nowe
    > tloczki, prowadnice, czy tylko uszczelki i smar.

    Tym się umiem zająć. I nie o to pytam. Interesuje mnie teraz tylko próba
    uratowania tych tarcz hamulcowych. Szkoda mi po prostu wyrzucać na śmietnik
    4 duże kawałki całkiem porządnie odlewanej i obrobionej twardej stali,
    zwłaszcza że nowy zestaw nie jest za darmo jeśli chcesz kupić coś
    porządniejszego.

    Pamiętaj, że częścią motywacji dla której zajmuję się tym samochodem i
    uratowałem go przed zamiarami kolegi wysłania go na złom (poza częścią
    oczywistą: finansową) jest chęć postępowania ekologicznego. Ograniczam na
    codzień niepotrzebną konsumpcję, staram się nadawać rzeczom użytym
    kolejnego przeznaczenia a jak się to nie uda to przynajmniej oddaję do
    recyklingu. Zanim zacznę to auto po kawałkach na śmietnik wywalać i kupować
    nowe części chcę się upewnić że nie da się przywrócić używalności częściom
    które mam.

  • 7. Data: 2017-07-13 20:14:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    >Jarku - glazura. Na kafelkach też, i na patelni...
    >Glazura tworząca się na powierzchni tarcz i klocków hamulcowych to

    Jeszcze nie spotkalem.

    >Piszę chyba wyraźnie, że jeżdzę regularnie samochodem od maja i się
    >france
    >nie chcą ścierać.

    I co - slabo hamuja ?

    > IMO - tarcze to trzeba bedzie kupic, jak sie okaze, ze sa glebokie
    > wzery od rdzy.
    >:-)

    Tarczy dlugo mozna nie wymieniac :-)
    http://www.hamulce.net/kolekcja-tabela.html

> [...]
    &rt=rud

    >Może... Nie znam się, do technikum nie chodziłem tylko do liceum :-)

    To wlasnie w liceum ucza jakie sa rozne postacie tlenkow aluminium.
    W technikum tez ... ale chemicznym :-)

> [...]
    >stali,
    >zwłaszcza że nowy zestaw nie jest za darmo jeśli chcesz kupić coś

    a tak w ogole - nie sa to jakies "ceramiczne" tarcze ?

    J.

  • 8. Data: 2017-07-13 20:18:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    loc-Brake-Rotor-Surface-Conditioning-Disc-Starter-Pa
    ck?N=5002385+3293194156&rt=rud

    >:-)

    No wlasnie skoro nie bylo toczenia, to rowkow nie ma, i powyzsze
    narzedzia niepotrzebne :-)

    Ok, czasem rowki robia same klocki.

    No i byc moze poradza sobie z glazura, na ktora narzekasz.

    J.

  • 9. Data: 2017-07-13 20:33:07
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jeszcze nie spotkalem.

    A zajmujesz się naprawą hamulców w samochodach?

    Bo jestem pewny, że ładna, młoda ekspedientka z pobliskiego sklepu
    spożywczego gdzie lubię robić zakupy i się do niej uśmiechać też się nigdy
    z glazurą na tarczach hamulcowych nie spotkała :-)))

    Prędzej już spotkala się z glazurą na patelni :-)))

    > I co - slabo hamuja ?

    Oczywiście że słabo.

    Zamiast się klocki na tarczach ścierać jak to zwykle robią one się teraz
    ślizgają po glazurze.

    > Tarczy dlugo mozna nie wymieniac :-)
    > http://www.hamulce.net/kolekcja-tabela.html

    Tak - widziałem te obrazki :-) I dlatego nie rzucam się na wymianę moich
    tarcz bo wyglądają jak nowe, gdyby nie ta warstwa nierównej glazury na
    powierzchni...

> [...]
    ck?N=5002385+3293194156&rt=rud
    &rt=rud

    > To wlasnie w liceum ucza jakie sa rozne postacie tlenkow aluminium.

    No to sobie inną wymówkę muszę wymyśleć na to że tej nazwy zapomniałem :-))

    > a tak w ogole - nie sa to jakies "ceramiczne" tarcze ?

    Nie. Są całkiem normalne, odlew stalowy, wentylowane z przodu,
    niewentylowane, cieńsze z tyłu.

    A robi się ceramiczne tarcze hamulcowe do aut? O klockach ceramicznych
    słyszałem, ale tarcze?? Może gdzieś do wyścigów tylko, nie na ulice....

  • 10. Data: 2017-07-13 20:39:43
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > narzedzia niepotrzebne :-)
    >
    > Ok, czasem rowki robia same klocki.
    >
    > No i byc moze poradza sobie z glazura, na ktora narzekasz.

    Owszem, te kółka ścierne są do niwelowania cylindrycznych rowków po
    tokarce. Tokarce, której się używa do przetoczenia używanych tarcz przed
    założeniem nowych klocków. Są też takie tokarki do tarcz, których używasz
    do tarcz wciąż zamontowanych na kołach - toczysz kręcąc tarczą na łożysku.

    Wiem, że materiał z jakiego robi się tarcze hamulcowe jest bardzo twardy.
    Stąd moja nadzieja, że te kółka ścierne poradziłyby sobie też z glazurą,
    choć może się okazać, że glazura twardsza od stali w tarczach... nie wiem,
    dlatego pytam czy ktoś próbował użyć do tego celu.

    Jak nikt nie wie to jutro kupię po prostu, założę na swoją wiertarkę i
    sprawdzę czy dadzą radę tej glazurze...

    A dziś muszę jeszcze zajrzeć do pozostałych trzech hamulców, bo wczoraj
    udało mi się zajrzeć tylko do jednego. Być może tarcze w pozostałych
    hamulcach są na tyle zaorane, że trzeba będzie i tak nowe kupić i problem z
    glazurą magicznie zniknie ;-) Nie dowiem się o tym dopóki nie obejrzę
    każdej tarczy z obu stron :-)