  • 1. Data: 2020-12-06 17:52:39
    Temat: Homologacja E na opony
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Czy ktoś potrafiłby wskazać nasze krajowe przepisy, z których wynika, że
    opona samochodowa i motocyklowa przeznaczona do poruszania się po drogach
    publicznych musi mieć homologację? Na SKP powiedzieli mi tylko, że opona
    powinna mieć oznaczenie E+kod kraju, natomiast nie umieli wskazać
    przepisów.
    Nie zamierzam jeździć na gumach od taczek, ale lubię znać stan prawny, a ni
    cholery nie mogę namierzyć "paragrafu".

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2020-12-06 19:47:34
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Maciek.
    On 06.12.2020 17:52 you wrote:

> [...]
    > natomiast nie umieli wskazać przepisów. Nie zamierzam jeździć na
    > gumach od taczek, ale lubię znać stan prawny, a ni cholery nie mogę

    Regulamin 30 EKG

    > --
    > //\/\aciek docktor(a)poczta.onet.pl

    --
    Pete

  • 3. Data: 2020-12-06 21:02:01
    Temat: Re: Homologacja E na opony
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 06 Dec 2020 19:47:34 +0100, Pete napisał(a):

    > Regulamin 30 EKG

    Dzięki, widziałem, ale nie o to mi chodziło. To są przepisy dotyczące
    parametrów opon i ich oznaczania, a ja szukam przepisu, który mówiłby, że
    pojazd poruszający się po drogach publicznych musi być wyposażony w opony
    posiadajace homologację itp.
    W rozporządzeniu o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego.

    Skoro jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 4. Data: 2020-12-06 21:29:01
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-12-06 21:02, Maciek wrote:

> [...]
    > W rozporządzeniu o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego.
    >
    > Skoro jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

    Powinien, ale to kraj bezprawia.

  • 5. Data: 2020-12-06 22:15:38
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-12-06 o 21:02, Maciek pisze:

> [...]
    > W rozporządzeniu o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego.
    >
    > Skoro jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

    Mylisz homologację z dopuszczeniem opon na drogi Europy

    https://www.wulkanexopony.pl/kodeksopony.html
    https://vw-clubpolska.pl/index.php?topic=1742.0

    Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie
    producenta samochodu.

    https://www.wyborkierowcow.pl/opony-z-homologacja-cz
    ym-sie-roznia-czy-warto-kupic-dedykowane-ogumienie/

  • 6. Data: 2020-12-06 22:56:15
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 6 Dec 2020 22:15:38 +0100, t-1 napisał(a):

    > Homologacja w przypadku opon oznacza bardziej akceptację i zalecenie
    > producenta samochodu.

    Niczego nie mylę, to są dwie różne rzeczy, ale dopuszczenie również nosi
    nazwę homologacji.

    Przykład pierwszy z brzegu:

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=
    CELEX:32007L0046

    Tak jak napisałem wcześniej, chodzi mi o dopuszczenie do ruchu. Wewnętrzne
    kwestie producentów mnie nie interesują.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 7. Data: 2020-12-07 10:53:21
    Od: Pete <n...@n...com>

    Hello, Maciek.
    On 06.12.2020 21:02 you wrote:

> [...]
    > o warunkach, którym muszą odpowiadac pojazdy, nie ma tego. Skoro
    > jest wymóg, to musi istnieć przepis, który go nakłada.

    Dokładnie ten regulamin jako akt urzędowy UE jest przyjęty w pl.

    Cyt
    Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
    Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon
    pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep
    Wersja 3

    (Dz.U.UE L z dnia 30 lipca 2008 r.)

    Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy
    międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie
    niniejszego regulaminu należy sprawdzać w ostatniej wersji dokumentu EKG

    ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnego pod adresem:
    http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen
    /wp29fdocstts.html

    obejmująca wszystkie obowiązujące teksty w tym:

    Suplement 15 do serii poprawek 02 - Data wejścia w życie: 10 listopada
    2007 r.

  • 8. Data: 2020-12-07 21:13:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    .net...
> [...]
    >przepisów.
    >Nie zamierzam jeździć na gumach od taczek, ale lubię znać stan

    Ale co - masz jakies amerykanskie opony ? Chinskie, japonskie ?

    J.

  • 9. Data: 2020-12-07 22:38:11
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 7 Dec 2020 21:13:34 +0100, J.F. napisał(a):

    > Ale co - masz jakies amerykanskie opony ? Chinskie, japonskie ?

    Nie mam. Napisałem, że chcę wiedzieć jak jest uzasadniony prawnie wymóg.

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 10. Data: 2020-12-08 09:03:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" napisał w wiadomości grup
    .net...

    >Nie mam. Napisałem, że chcę wiedzieć jak jest uzasadniony prawnie
    >wymóg.

    No coz, duzo czesci samochodowych wymaga homologacji, ale czy akurat
    opony, to nie wiem.

    Tylko ... sprzedawane w Europie opony takową homologacje powinny miec,
    wiec problem nie powinien sie zdarzyc.
    Chyba, ze ktos ma opony lub samochod z prywatnego importu ...

    P.S. A tu problem zdaje sie byc bardziej skomplikowany

    https://www.oponeo.pl/artykul/opony-z-pierwszego-wyp
    osazenia-opony-z-homologacja
    https://intercars.pl/poradnik/opony-i-felgi/ogumieni
    e-oe-homologacja-opon-oznacza-przeprojektowanie/

    A ja wybiegam w przyszlosc .. jak odroznic opone do mercedesa, ktora
    np podniesiona sztywnosc, przez co sportowy samochod przechodzi
    homologacje, od opony do mercedesa, ale elektrycznego, ktorej glowną
    zaletą jest maly opor toczenia ?

    J.