    From: Marek <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Jak głowica do statywu?
    Date: Sun, 10 Aug 2014 22:58:08 +0200

    Witam,

    Znów nieudany zakup. Ktoś mi doradził zakup głowicy kulowej Triopo B-2N

    http://www.digitaltoyshop.com/Triopo_B-2N_Ball-head_
    t2851_7288_1

    Szajs nieprzeciętny. Może wspomnę o jej wadach dla zainteresowanych:

    1. Niby są 2 inaczej wyglądające pokrętła blokujące kulę, ale pełnią one
    dokładnie tą samą funkcję.

    2. Jeśli chcemy robić panoramę w poziomie, praktycznie ciężko jest
    wypoziomować głowicę. Limelka w postaci oczka pokazuje niby poziom, ale
    pod warunkiem, że statyw pod tą głowicą jest też wypoziomowany. Tego nie
    da się praktycznie uzyskać. W związku z tym poziomowanie głowicy polega
    na kręceniu głowicą i obserwowaniu, w którą stronę podąża bąbelek i
    korygowanie położenia głowicy. Po kilku(nastu) próbach mniej więcej
    uzyskuje się poziom.

    3. Brak jest możliwości kadrowania w pionie. Gdy zablokujemy kulę, to
    możliwe jest obracanie aparatu w poziomie jedynie. To jest największy
    problem. Założyłem teleobiektyw a fotografowany obiekt wypadł za
    wysoko/nisko kadru. Aby podnieść lufę aparatu, to trzeba zwolnić kulę.
    Wtedy całość się chwieje w każdym kierunku. Cholery dostać można. W
    dodatku trzeba celować wyżej obiektu gdyż po zablokowaniu kuli lufa
    nieco opadnie gdy ją puścimy i cała robota na nic.

    Czy można dostać głowicę, w której da się zablokować niezależnie ruch w
    pionie i w poziomie niezależnie od kadrowania pionowego lub poziomego
    (ciężki obiektyw może być używany)? Może za dużo wymagam, ale byłoby
    mile widziane łatwiejsze poziomowanie. Zależy mi też na tym aby dało się
    ją jakoś zabierać w teren bez rozkręcania.

    Wstępnie wybrałem Manfrotto 405 ale jest paskudnie droga:
    https://c2.staticflickr.com/8/7069/6941129847_828de7
    1976_z.jpg

    Jest jakaś tańsza alternatywa?

    Marek