  • 1. Data: 2009-04-26 09:26:58
    Temat: Jak sprawdzić naładowanie akumulatorka NiMh?
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

    Czy bez obawy można obciążyć taki akumulatorek AAA 0,7-0,9 Ah, oraz AA 2,5
    Ah rezystorem 1om? Natężenie w obwodzie powstanie około 1,2A (krótkotrwale,
    na czas pomiaru)
    Mierzę wtedy napięcie na takim ogniwie - przy kilku ogniwach można dokonać
    analizy porównanczej i np. wybrać najlepiej naładowaną w danej chwili parę
    do cyfrówki.
    Ale czy jest to metoda miarodajna?
    Może dać rezystor 0,5 oma? = większe obciążenie, ale aparat pobiera z 2 szt.
    AA około 0,5 A, więc będzie to zbędnym obciążaniem ogniwa?
    Chociaż modelarze obciążają je do kilku C i jest dobrze...

    Pozdrrr... Reksio

  • 2. Data: 2009-04-26 09:58:19
    Temat: Re: Jak sprawdzić naładowanie akumulatorka NiMh?
    Od: "Marek S" <s...@o...pl>

    ta tylko modelarskie to zupełnie inna bajka :)
    a te paluszki to ładuj prądem ok 0,5 C i się prawidłowo naładują albo mierz
    delta V albo temp .
    Marek S

  • 3. Data: 2009-04-26 10:41:21
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Czy bez obawy można obciążyć taki akumulatorek AAA 0,7-0,9 Ah, oraz AA 2,5
    > Ah rezystorem 1om? Natężenie w obwodzie powstanie około 1,2A
    (krótkotrwale,
    > na czas pomiaru)

    Można bez obaw

> [...]
    > analizy porównanczej i np. wybrać najlepiej naładowaną w danej chwili parę

    Jest, ale w zależności co uważamy za miarodajna, może też mieć miano
    szacunkowa.

    > Może dać rezystor 0,5 oma? = większe obciążenie, ale aparat pobiera z 2
    szt.
    > AA około 0,5 A, więc będzie to zbędnym obciążaniem ogniwa?

    Można nawet i bez rezystora, zakładając że akumulator mierzony jest sprawny
    (niezużyty, nie mylić z nienaładowany)

    Robiłem trochę testów i tak:
    Akumulator, który jest nieobciążony i nie był ładowany przez ostatnią
    ~1godzinę (eliminowanie wzrostu napięcia zaraz po odłączeniu od ładowarki)

    napięcie do 1,2V - jest naładowany w 15%
    napięcie 1,2 - 1,23V jest naładowany 15-50%
    napięcie 1,23 - 1,27 jest naładowany 50-85%
    napięcie powyżej 1,27 jest naładowany w 100%

    Napięcia te minimalnie zależą od typu akumulatorów (producenta),
    lecz ze względu na to, że występuje wiele zależności (np. pojemność zależy
    od prądu ropzładowania) można przyjąć że są wystarczające).

    Badania robiłem na Eneloopach Sanyo, Tajwańskich KOLACELLach i jeszcze jakiś
    innych, nie pamiętam nazwy.

    Pod obciążeniem (dowolnym) sytuacja jest bardzo podobna, należy tylko
    uwzględnić spadek napięcia na rezystancji wewnętrznej.
    Ale to też może być informacja o zużyciu akumulatora, chociaż ciężka do
    zanalizowania.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2009-04-26 20:44:07
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

    > Można nawet i bez rezystora, zakładając że akumulator mierzony jest
    > sprawny
    > (niezużyty, nie mylić z nienaładowany)

    Mierzyłem tak prąd zwarcia :-) ale to chyba nie jest zbyt zdrowe dla
    akumulatorków.

    > napięcie do 1,2V - jest naładowany w 15%
    > napięcie 1,2 - 1,23V jest naładowany 15-50%
    > napięcie 1,23 - 1,27 jest naładowany 50-85%
    > napięcie powyżej 1,27 jest naładowany w 100%

    No, przyznaję - konkretne badania.
    Mnie natomiast martwi to, że aparat cyfrowy który działał na 2 akku NiMh,
    ostatnio odmawia współpracy. Za to po włożeniu baterii np. litowych 3V -
    działa oki.
    Akumulatorki spełniają powyższe wymagania po ładowaniu, na mierniku DT9208A
    wykazują 1,4V
    Przyczyny:
    1. aku się zestarzały
    2. aparat "ze starości" staje się prądożercą, i musi mieć te ~ 3V i 0,5A

    > Ale to też może być informacja o zużyciu akumulatora, chociaż ciężka do
    > zanalizowania.

    Może są już zużyte - mam komplet Energizerów - jeżeli po pierwszym ładowaniu
    aparat nie będzie działał - przypuszczam że jest to wina aparatu.

    Pozdrrr... Reksio

  • 5. Data: 2009-04-26 20:46:55
    Od: "Reksio" <m...@p...onet.pl>

    > a te paluszki to ładuj prądem ok 0,5 C i się prawidłowo naładują albo
    > mierz delta V albo temp .

    Ładuję je ładowarką 8168GS - z detekcją DV.
    Ale albo te akumulatorki są już zużyte albo ładowarka ma jakieś problemy z
    detekcją DV - zbyt szybko wyłącza ładowanie.
    W poniedziałek użyję ładowarki z timerem.
    Pozdrrr... Reksio

  • 6. Data: 2009-04-27 09:32:52
    Od: "BoDro" <b...@l...pl>

    "Reksio"napisał:

    > Może są już zużyte - mam komplet Energizerów - jeżeli po pierwszym
    ładowaniu
    > aparat nie będzie działał - przypuszczam że jest to wina aparatu.

    jeśli rez. wewnętrzna zbyt mocno wzrosła, to nawet pełne naładowanie
    niewiele da w przypadku cyfraka - "z natury" prądożernego. Przetestowałem
    znalezioną w sieci metodę "rewitalizacji" aku ( poprzez ich zapakowanie do
    zamrażarki na kilka dni ) i muszę powiedzieć, że pierwsze efekty są ok.
    Wcześniej po kilkunastu fotkach aparat meldował o braku pałera, a po zabiegu
    zrobiłem chyba z setkę. Nie wiem, czy to na długo pomoże tym bardziej, że
    osiągi mogą być zafałszowane zdecydowanym wzrostem temperatury otoczenia w
    ostatnich tygodniach...

    --
    Bogdan

  • 7. Data: 2009-04-27 12:52:47
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 26 Apr 2009 11:26:58 +0200, Reksio wrote:
    >Czy bez obawy można obciążyć taki akumulatorek AAA 0,7-0,9 Ah, oraz AA 2,5
    >Ah rezystorem 1om? Natężenie w obwodzie powstanie około 1,2A (krótkotrwale,
    >na czas pomiaru)

    Dla akumulatorka bez obawy. Ale rezystor trzeba stosowny :-)

    >Ale czy jest to metoda miarodajna?

    Podejrzewam ze nie.
    Jakos nie slychac o miarodajnych metodach pomiaru stanu naladowania.

    Akumulatorki ponumerowac, i rotacyjnie do odbiornikow wsadzac.

    >Może dać rezystor 0,5 oma? = większe obciążenie, ale aparat pobiera z 2 szt.
    >AA około 0,5 A, więc będzie to zbędnym obciążaniem ogniwa?
    >Chociaż modelarze obciążają je do kilku C i jest dobrze...

    Prad zwarcia ogniwa AAA - 11A.
    Miernika szkoda :-)

    J.