  • 1. Data: 2016-01-10 21:10:36
    Temat: Jaka grafika PCI-Express do starej płyty? (oraz PCI Express x16 i obudowy tower)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Mam starą płytę D915GEV i chcę dorzucić do niej jakąś sensowną kartę
    graficzną z wyjściem DVI, żeby móc oglądać filmy na TV (do tej pory ten
    komputer robił jedynie za serwer, używana była zintegrowana grafika).
    Płyta ma jedno złącze PCI Express x16 1.0A (i dwa złącza x1).

    Pierwsze pytanie: Jaką kartę polecilibyście do tej płyty? Komputer chodzi
    pod kontrolą Linuksa, więc najważniejsze dla mnie, żeby karta bez problemu
    działała pod Linuksem.

    Budżet mały. To stara płyta, a karta ma być tylko do filmów, nie gram w
    gry. Dlatego nie ma sensu kupować wypasionej nówki. Chciałbym się zmieścić
    w 50zł za sprawną używkę.

    Drugie pytanie: O co chodzi z tym, że karta nie pasuje do obudowy typu
    tower? Przykład:
    http://allegro.pl/ati-radeoan-x600-128mb-pci-e-low-p
    rofile-dvi-i-i5893302418.html

    "KARTA NIE PASUJE DO KOMPUTERÓW TYPU TOWER,
    NADAJE SIĘ WYŁĄCZNIE DO KOMPUTERÓW LEŻĄCYCH TYPU DESKTOP,
    WYPOSAŻONYCH W ZŁĄCZE PCI-E 16x"

    Ja mam tą płytę w obudowie tower, ale dlaczego ta karta miałaby do niej
    nie pasować? Za niska, czy co? Nie przypasuje żadna karta low profile?

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-01-10 22:07:59
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-01-10 o 21:10, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    >
    > Ja mam tą płytę w obudowie tower, ale dlaczego ta karta miałaby do niej
    > nie pasować? Za niska, czy co? Nie przypasuje żadna karta low profile?

    Ta karta ma pasywne chłodzenie, więc może się grzać gdy radiator nie
    oddaje ciepła przez konwekcję. Pewnie w tym jest problem?
    Ale dowolny wentylator na radiatorze lub w pobliżu powinien załatwić sprawę.

  • 3. Data: 2016-01-10 22:27:48
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > komputer robił jedynie za serwer, używana była zintegrowana grafika).
    > Płyta ma jedno złącze PCI Express x16 1.0A (i dwa złącza x1).

    Kupując zapewnij sobie możliwość zwrotu, gdyby nie chciała zadziałać.
    Niby jest kompadebilność wsteczna, ale mi Asus HD5450 nie chciał gadać
    na starej płycie MSI (nie pamiętam chipsetu, coś pod AMD, PCI-e rev.1.x).

    > Drugie pytanie: O co chodzi z tym, że karta nie pasuje do obudowy typu
    > tower? Przykład:
    > http://allegro.pl/ati-radeoan-x600-128mb-pci-e-low-p
    rofile-dvi-i-i5893302418.html

    Bo ma śledzia krótkiego, a sprzedający nie ma długiego (zwykle w pudełku
    przy zakupie są oba do wyboru) więc bez jego demontażu nie wsadzisz, a
    bez niego nie skręcisz.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2016-01-10 23:05:23
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    > Płyta ma jedno złącze PCI Express x16 1.0A

    Najlepszą propozycją będzie Radeon - seria HD4xxx. Nowsze Radeony nie będą chciały
    współpracować z PCIe x16 1.0. Karta powinna mieć także HDMI - zawsze się może kiedyś
    przydać.

    > Ja mam tę płytę w obudowie tower, ale dlaczego ta karta miałaby do niej
    > nie pasować? Za niska, czy co?

    Jedynym powodem jest tzw. śledź typu low-profile.

    > Najważniejsze dla mnie, żeby karta bez problemu działała pod Linuksem.

    Tu się nie wypowiadam, bo nie wiem - ale nie sądzę, by był jakiś problem.

  • 5. Data: 2016-01-10 23:11:18
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver

  • 6. Data: 2016-01-11 14:25:44
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-01-10 o 22:27, Irokez pisze:

    rofile-dvi-i-i5893302418.html

    > Bo ma śledzia krótkiego, a sprzedający nie ma długiego (zwykle w pudełku
    > przy zakupie są oba do wyboru) więc bez jego demontażu nie wsadzisz, a
    > bez niego nie skręcisz.

    Krótki czy długi śledź nie przesądza czy obudowa jest typu tower czy
    desktop. Natomiast montaż płyty głównej i karty graficznej w obudowie
    tower i desktop zmienia zasadniczo położenie tych elementów i przepływ
    ciepła w obudowie, szczególnie gdy wszystko chłodzone jest pasywnie.
    Nie wiem czy akurat tej konkretnej karcie graficznej robi to różnice?
    Może tylko sprzedawca zastosował taki "dupochron"?

  • 7. Data: 2016-01-11 15:57:45
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 10/01/2016 20:10, Adam Wysocki wrote:

> [...]
    > komputer robił jedynie za serwer, używana była zintegrowana grafika).
    > Płyta ma jedno złącze PCI Express x16 1.0A (i dwa złącza x1).

    Dlaczego *tylko* DVI? Przy HDMI puścisz obraz i dźwięk jednym kablem.
    Wygodne nawet jeśli masz już komputer podłączony do sprzętu grającego.

> [...]
    > gry. Dlatego nie ma sensu kupować wypasionej nówki. Chciałbym się zmieścić

    Na Twoim miejscu dołożyłbym do np.
    http://allegro.pl/amd-sapphire-radeon-hd-5450-1gb-dd
    r3-i5912452353.html
    Do takich rzeczy przeważnie polecam HD5450 (koniecznie low-profile i z
    pasywnym chłodzeniem, RAM w zależności od potrzeb) ze względu na
    b.niskie wymagania prądowe i małe wydzielanie ciepła (TDP 19W).
    Dodatkowo masz wspomaganie dla flasha (pod Linuksem w tej chwili to
    AFAIK tylko pod Chromium) i ogólnie pracuje się na tym wygodnie.
    Sam mam taką właśnie kartę w HP Proliant MS N36L (Debian) i nigdy
    żadnych problemów.
    Jak już ktoś wspomniał może się pojawić problem z PCIe v1.0, sam nigdy
    go nie miałem a zainstalowałem tych kart już wiele, no ale nigdy nie
    wiadomo.

    BTW. Jeśłi Ci się nie spieszy to przyczaj się na MSI HD5450 - są tańsze
    bo mają 512MB i lekko niedotaktowany GPU co praktycznie nie wpływa na
    wygodę w normalnym użytkowaniu. Dodatkowy plus to małe PCB - mieści się
    nawet najmniejszych obudowach (z tego względu jest często poszukiwana).

> [...]
    >
    > Ja mam tą płytę w obudowie tower, ale dlaczego ta karta miałaby do niej
    > nie pasować? Za niska, czy co? Nie przypasuje żadna karta low profile?

    Śledź low-profile to raz a dwa to pewnie chcą się zabezpieczyć bo przy
    TDP 36W i braku wentylacji w "budzie" ta karta może się przegrzewać i
    pracować niestabilnie - w tower będzie "flakami" w dół co nie ułatwia
    pasywnego chłodzenia. Jeśli masz dobry przepływ powietrza w "budzie" to
    problemu nie będzie.

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 8. Data: 2016-01-11 19:00:04
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-01-11 o 15:57, Michal Lukasik pisze:
    > Na Twoim miejscu dołożyłbym do np.
    > http://allegro.pl/amd-sapphire-radeon-hd-5450-1gb-dd
    r3-i5912452353.html

    Ale na PCIe rewizji 1.0 najczęściej ona nie działa.
    Zresztą można poszukać w sieci podobnych problemów z uruchomieniem jakie
    ja miałem. Więc ta karta tylko jak jest możliwość zwrotu w razie problemu.

    --
    Irokez

  • 9. Data: 2016-01-11 19:54:11
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Michal Lukasik <m...@t...pl> wrote:

    > Dlaczego *tylko* DVI? Przy HDMI puścisz obraz i dźwięk jednym kablem.
    > Wygodne nawet jeśli masz już komputer podłączony do sprzętu grającego.

    Wygodne na pewno i chętnie bym puścił zamiast tej syfnej, wbudowanej
    karty, ale w sprzęcie audio mam tylko wejścia analogowe. Niby mógłbym
    podpiąć HDMI do TV, i audio z TV do sprzętu audio, ale TV mam dwa i jak
    naprawię drugi (on ma z cyfry tylko DVI) to będę chciał zastąpić nim ten
    z HDMI, więc nie chcę w ten sposób się uzależniać od audio HDMI :)

    > Na Twoim miejscu dołożyłbym do np.
    > http://allegro.pl/amd-sapphire-radeon-hd-5450-1gb-dd
    r3-i5912452353.html

    Mogę dołożyć, tylko pytanie czy ona pójdzie. Martwi mnie 64-bitowa szyna
    pamięci (płyta jest 32-bitowa) i PCI-Express 2.0 (płyta ma 1.0).

    > Do takich rzeczy przeważnie polecam HD5450 (koniecznie low-profile i z
    > pasywnym chłodzeniem, RAM w zależności od potrzeb)

    Czemu low-profile i z pasywnym chłodzeniem? Aktywne aż tak bardzo szumi?

    > ze względu na b.niskie wymagania prądowe i małe wydzielanie ciepła (TDP
    > 19W).

    To akurat ma małe znaczenie... na tyle rzadko tego używam, że nawet jak
    pociągnie trochę, to nic się nie stanie. Tzn. komputer jest włączony non
    stop, ale rozumiem że jak będzie wyświetlał statyczny obraz konsoli, to
    karta raczej nie będzie żarła niewiadomo ile :)

    > Dodatkowo masz wspomaganie dla flasha (pod Linuksem w tej chwili to
    > AFAIK tylko pod Chromium) i ogólnie pracuje się na tym wygodnie.

    To akurat dobrze, chociaż głównie oglądam filmy mplayerem.

    > Jak już ktoś wspomniał może się pojawić problem z PCIe v1.0, sam nigdy
    > go nie miałem a zainstalowałem tych kart już wiele, no ale nigdy nie
    > wiadomo.

    No właśnie - to mnie martwi. Nie wiem na ile karty na PCI-Express są
    kompatybilne w dół. A może dramatyzuję i są?

> [...]
    > wygodę w normalnym użytkowaniu. Dodatkowy plus to małe PCB - mieści się
    > nawet najmniejszych obudowach (z tego względu jest często poszukiwana).

    Obudowę mam dużą :)

> [...]
    > pracować niestabilnie - w tower będzie "flakami" w dół co nie ułatwia
    > pasywnego chłodzenia. Jeśli masz dobry przepływ powietrza w "budzie" to

    Mam wrzucone dwa dodatkowe wiatraki (do dysków), więc powinno być OK. No
    tylko ten śledź :)

  • 10. Data: 2016-01-12 11:55:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Irokez <n...@w...pl> wrote:

> [...]
    > ja miałem. Więc ta karta tylko jak jest możliwość zwrotu w razie problemu.

    No właśnie tego się boję...