  • 1. Data: 2009-07-13 03:16:34
    Temat: Jaka max prędkość na ATA/100?
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    Teoretyczny transfer max 100MBps (dla UDMA-5) i 130MBps (dla ATA130)
    ale słyszałem, że praktycznie te prędkości są dużo niższe, nawet jeśli
    dysk może dać taki trwały transfer >100MBps - np. szybsze SSD, albo
    SATA z przejściówką SATA->IDE.
    Czy to prawda i jaka może być rzeczywista maksymalna prędkość? Jakie
    czynniki na to wpływają?

  • 2. Data: 2009-07-13 07:31:49
    Temat: Re: Jaka max prędkość na ATA/100?
    Od: "Chrispl27" <c...@w...pl>

    Chipset Intela ( zwłaszcza starsze 8-emki) ma ograniczenie , transfer jego
    osiąga okolice 80MB/s max ... sorry :( , odpowiedź na twoje pytanie: chipset
    płyty gł. ma ogromne znaczenie.

    r.googlegroups.com...

  • 3. Data: 2009-07-13 13:44:54
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On Jul 13, 9:31 am, "Chrispl27" <c...@w...pl> wrote:
    > Chipset Intela ( zwłaszcza starsze 8-emki) ma ograniczenie , transfer jego
    > osiąga okolice 80MB/s max ... sorry :( , odpowiedź na twoje pytanie: chipset
    > płyty gł. ma ogromne znaczenie.

    i915 - zresztą dumnie Intel go nazywa: "Express Chipset" ;)
    Więc jaki będzie transfer jak wepnę SSD z >100MBps, a jaki gdy
    poprzez przejściówkę SATA->IDE szybki dysk SATA? (Czy sama taka
    przejściówka ogranicza jakoś transfer?)

    I jeszcze coś...
    W specyfikacji Intela jest napisane, że obsługuje SATA ale w laptopie
    do płyty głównej jest podpięta tylko taśma IDE, czy nie da się tego
    jakoś zamienić?

  • 4. Data: 2009-07-13 18:06:16
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    Chrispl27 wrote:
    > Chipset Intela ( zwłaszcza starsze 8-emki) ma ograniczenie , transfer
    > jego osiąga okolice 80MB/s max ... sorry :( , odpowiedź na twoje
    > pytanie: chipset płyty gł. ma ogromne znaczenie.

    Hmm a cos na poparcie tej tezy ?
    Tak pytam, bo w porownaniu do powyzszego to chipy VIA z tamtego okresu
    osiagaly na moje oko jakies 20MB/s .

    *
    Core i7 920,P6T Deluxe, 6GB/1333,SapphHD4850
    Xonar D2X, CL-InspireP580 5.1,KNC1-DVR, 20WGX2Pro
    3xST3500320NS, GGW-H20L / GSA-H55L, CMPSU-450VX

  • 5. Data: 2009-07-14 13:23:07
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On Jul 13, 8:06 pm, "ggs" <ggs_@_konto.pl> wrote:

    > Hmm a cos na poparcie tej tezy ?
    > Tak pytam, bo w porownaniu do powyzszego to chipy VIA z tamtego okresu
    > osiagaly na moje oko jakies 20MB/s .

    No dobra, ale skoncentrujmy się na okresie sprzed 3 lat. Czy ktoś może
    udzielić sensownej odpowiedzi?

  • 6. Data: 2009-07-14 13:53:22
    Od: "Leszek K." <l...@n...pl>

    Dnia Mon, 13 Jul 2009 20:06:16 +0200, ggs napisał(a):

    > Hmm a cos na poparcie tej tezy ?
    > Tak pytam, bo w porownaniu do powyzszego to chipy VIA z tamtego okresu
    > osiagaly na moje oko jakies 20MB/s .

    Na intela przeszedłem dopiero przy P35 i tam ICH9 nie zdołałem wysycić
    RAID-em 0 na dwóch seagate (~200 MB/s). Jak miałem VIA (KT800) też
    bezproblemowo 160 MB/s wyciągałem (ale na znacznie wolniejszych dyskach
    więc chyba też był zapas na szynie). Ogólnie - to co na PCI nie przekroczy
    ~130 MB/s. To co na chipsecie to (nie licząc jakichś konstrukcji typu RAID0
    na czterech dyskach) nie będzie wąskim gardłem.

  • 7. Data: 2009-07-14 23:50:50
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On Jul 14, 3:53 pm, "Leszek K." <l...@n...pl>
    wrote:
> [...]
    > ~130 MB/s. To co na chipsecie to (nie licząc jakichś konstrukcji typu RAID0
    > na czterech dyskach) nie będzie wąskim gardłem.

    Pytam tak ponieważ nie bardzo rozumiem dlaczego kiedy podawane są
    parametry dysków SSD to analogiczne 2 modele z których jeden SATA a
    drugi to IDE tak bardzo się różnią prędkością, choć są w identycznej
    cenie.
    Np. Transcend:

    1.) IDE
    TS32GSSD25-M
    Read up to 66MB/s, Write up to 47MB/s (32GB)
    http://www.memoryc.com/storage/solidstatedisk/transc
    end32gbinternalssd.html

    2.) SATA
    TS32GSSD25S-M
    Read speed up to 150MB/sec
    Write speed up to 90MB/sec
    http://www.memoryc.com/storage/solidstatedisk/transc
    end32gbsatassd.html

    Jak to wyjaśnić?

  • 8. Data: 2009-07-15 08:37:49
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    Alojzy Zakalec pisze:
> [...]
    > ale słyszałem, że praktycznie te prędkości są dużo niższe, nawet jeśli
    > dysk może dać taki trwały transfer >100MBps - np. szybsze SSD, albo

    Realny sekwencyjny transfer w trybach DMA to jakieś 75%-80%
    teoretycznej przepustowości łącza.

    Zresztą to samo tyczy się w zasadzie SATA, z tych 1.5/3.0 Gbps
    zostaje realnie na dane znowu jakieś 75%-80% przepustowości.
    To taki sam protokół -- tylko z inną warstwą fizyczną. Dopie-
    ro AHCI się troszkę różni.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 9. Data: 2009-07-15 10:56:06
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On Jul 15, 10:37 am, Radosław Sokół <R...@p...pl> wrote:
    > Realny sekwencyjny transfer w trybach DMA to jakieś 75%-80%
    > teoretycznej przepustowości łącza.

    Ale dlaczego nie 100%, co przeszkadza? Coś w konstrukcji czy chodzi o
    to, że BUS jest czymś zajęty?

    > Zresztą to samo tyczy się w zasadzie SATA, z tych 1.5/3.0 Gbps
    > zostaje realnie na dane znowu jakieś 75%-80% przepustowości.

    czyli bezwzględnie wyjdzie tego duużo więcej niż w IDE, z tego wynika,
    że opłaca się stosować przejściówki SATA->IDE?

  • 10. Data: 2009-07-15 10:57:37
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>