  • 1. Data: 2015-09-29 08:03:22
    Temat: Jaki RAM?
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    Obecnie mam płytę AsRock Z77 Extreme 6. W niej 4 moduły HyperX po 4GB
    (taki srebrny radiator - ponoć na tamte czasy lepsze od tych z
    niebieskim). Procek to Xeon E3-1245v2.
    No i nie ukrywam, że wszystko chodzi super i jestem bardzo zadowolony.
    Komp ten służy jako lab do wirtualizacji. Jest jeden problem - zaczyna
    brakować mi pamięci RAM.

    Rozejrzałem się po narodowym serwisie aukcyjnym i ku zdumieniu, 4x8GB DDR3
    to koszt ok. 900zł za to kupując 2 zestawy 2x8GB zapłaciłbym nawet 300zł
    mniej.

    Nie potrzebuję pamięci o wysokim taktowaniu, bo i tak tego nie
    wykorzystam. Bardziej chodzi mi o stabilność, niskie zużycie energii
    (czyli praca przy niższym napięciu, jeśli by się dało), gwarancja i dobre
    radiatory.

    Jeszcze raz zaznaczam, że przez zdecydowaną większość czasu procek pracuje
    w zegarze 1600MHz (szkoda, że nie da się jeszcze zejśc z taktowaniem w
    dół). Pamięci ustawione są zgodnie z profilem XMP na 1600, choć jak były
    ustawione na 1333 to nie zauważyłem różnicy w działaniu.

    Lepiej wziąć 2x 2x*8GB czy 1x 4x8GB? Jakiej firmy? Jakie parametry?

    Dawniej duże znaczenie miał CAS. Obecnie widzę wyścig na MHz. Chwyt
    marketingowy, czy faktycznie jest odczuwalna różnica?

    A! Jeszcze jedno - fajnie, jakby można było te pamięci w przyszłości (~2-3
    lata) przełożyć do nowej płyty. Bo smutno mi się zrobiło, jak zobaczyłem,
    że za moje obecne 16GB nikt nie chciałby dać nawet 300zł...

  • 2. Data: 2015-09-29 10:48:15
    Temat: Re: Jaki RAM?
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 29/09/2015 08:03, Dziki Facet wrote:

    Znalazles obydwie pamieci na stronie producenta i porownales?
    Czasami sprzedawcy nie wiedza lub nie chca wiedziec co dokladnie sprzedaja.

    Mam kompa do wirtualizacji z asrock Z87 a dokladnie:
    http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87%20Extreme6ac/

    i probowalem znalezc jaki mam w tym RAM ale produkt nie jest juz dostepny,
    mozna tylko doczytac cos niecos z tresci linka ponizej:

    http://www.dabs.com/products/kingston-32gb--4-x-8gb-
    -hyperx-beast-ddr3-2400mhz-dimm-cl11-khx24c11t3k4-32
    x-8HT2.html

    Mam akurat 4 sloty i wypelnilem wiec do konca mozliwosci plyty.
    Podejrzewam ze w przypadku nowego kompa ta pamec bedzie smiesznie mala a
    slotow na plycie wciaz bedzie max. 4.

  • 3. Data: 2015-09-29 13:30:30
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2015-09-29 o 08:03, Dziki Facet pisze:
    > Obecnie mam płytę AsRock Z77 Extreme 6. W niej 4 moduły HyperX po 4GB
    > (taki srebrny radiator - ponoć na tamte czasy lepsze od tych z
    > niebieskim). Procek to Xeon E3-1245v2.

    Ja kupowałem takie, płyta taka sama albo podobna z tej serii.

    http://www.kingston.com/datasheets/KVR16N11_8.pdf

    Chodzą już lata bez problemu, poza tym mam dostęp do dystrybucji
    producenta i widzę że reklamacji na ten model jest znikomy.
    Sprzedano ponad 17tyś sztuk a reklamacje są na poziomie 16 sztuk.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 4. Data: 2015-09-29 13:32:15
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2015-09-29 o 13:30, Chris pisze:

    > http://www.kingston.com/datasheets/KVR16N11_8.pdf

    Co do ceny to kupujesz na sztuki, cena jednego modułu to ok 140zł netto.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 5. Data: 2015-09-29 21:52:30
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Nie potrzebuję pamięci o wysokim taktowaniu, bo i tak tego nie
    > wykorzystam.

    > Bardziej chodzi mi o stabilność, niskie zużycie energii (czyli praca przy
    > niższym napięciu, jeśli by się dało

    Pamięci biorą niewiele prądu (w przeciwieństwie do np. procesora), więc czy
    będą zasilane 1.5V czy 1.35V (DDR3L) to wielkiej różnicy (w całkowitym
    poborze prądu przez kompa) nie robi. Ale jak nie zależy ci na wysokim
    taktowaniu, to im bardziej zjedziesz z częstotliwością i timingami pamięci
    tym niższe napięcie możesz na nie dać.

    > Pamięci ustawione są zgodnie z profilem XMP na 1600, choć jak były
    > ustawione na 1333 to nie zauważyłem różnicy w działaniu.

    Jakbyś zjechał na 1066 też byś nie zauważył.

    > Dawniej duże znaczenie miał CAS. Obecnie widzę wyścig na MHz. Chwyt
    > marketingowy, czy faktycznie jest odczuwalna różnica?

    Różnica jest w granicach błędu statystycznego.

    > A! Jeszcze jedno - fajnie, jakby można było te pamięci w przyszłości (~2-3
    > lata) przełożyć do nowej płyty.

    Nowe procesory będą wspierać w praktyce już tylko DDR4 (najnowszy Skylake
    wspiera jeszcze niskonapięciowe DDR3L, więc możesz wziąć takie). A za 2-3
    lata DDR4 będą dużo tańsze od DDR3.

  • 6. Data: 2015-09-30 11:32:27
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .09.2015 o 13:32 Chris <a...@g...pl> pisze:

    > Co do ceny to kupujesz na sztuki, cena jednego modułu to ok 140zł netto.

    A coś takiego?

    CRUCIAL Ballistix DDR3 1600MHz
    Pojemność 16 GB (2 x 8GB)
    Częstotliwość taktowania 1600 MHz
    Pamięć DDR3 CL9
    Radiatory

    Sztuka wychodzi po ~134zł netto w detalicznym sklepie Actionu.

    To co podałeś, na alledrogo jest w ciutkę większej kwocie i nie ma
    radiatorów. A te latem u mnie jednak się przydają.

  • 7. Data: 2015-09-30 12:08:43
    Od: Chris <a...@g...pl>

    W dniu 2015-09-30 o 11:32, Dziki Facet pisze:

    > A coś takiego?
    >
    > CRUCIAL Ballistix DDR3 1600MHz
    > Pojemność 16 GB (2 x 8GB)
    > Częstotliwość taktowania 1600 MHz
    > Pamięć DDR3 CL9
    > Radiatory

    Wyglądają dobrze choć nie miałem ich w rękach. Sprzedało się tego 50
    sztuk i zero zwrotów.

    > Sztuka wychodzi po ~134zł netto w detalicznym sklepie Actionu.

    Brak na stanie magazynowym, cena dokładnie ta sama co podanych
    Kingstonów, różnica to marża sklepów :)

    > To co podałeś, na alledrogo jest w ciutkę większej kwocie i nie ma
    > radiatorów. A te latem u mnie jednak się przydają.

    Cena w A.. jest dokładnie taka sama obu marek tylko że Cruciala brak na
    stanie.
    Co do pracy to pamięci chodzą 24h na dobę, obecnie lekkie użycie PHP,
    Photoshop, lekkie prace 3D. Wcześniej typowy komp do pracy 3D stąd
    zapotrzebowanie na ram. Ciężko powiedzieć ale statystyki coś mogą
    powiedzieć, sprzedano ponad 17tyś sztuk a reklamacje są na poziomie 16
    sztuk. Wiec nawet bez radiatorów w/w pamięci spisują się bardzo dobrze.
    Ogólnie pamięci Cruciala sprzedało się ok 4800 sztuk (różne modele) a do
    reklamacji trafiło 25 sztuk więc Crucial nie jest taki wspaniały jak go
    malują.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 8. Data: 2015-09-30 13:20:29
    Od: "Dziki Facet" <s...@f...u>

    W dniu .09.2015 o 21:52 maX <a...@i...pl> pisze:

> [...]
    > Skylake wspiera jeszcze niskonapięciowe DDR3L, więc możesz wziąć takie).
    > A za 2-3 lata DDR4 będą dużo tańsze od DDR3.

    Dzięki za te wskazówki. Dzisiaj nawet na DP pojawił się art. odnośnie
    ożenku nowych procków z DDR3 i ostrzeżenie od Intela, że może być z tym
    różnie.

    Nurtuje mnie jeszcze jedno. Są pamięci dwustronne, jednostronne i coś tam
    jeszcze "onne". Pamiętam nie tak dawne czasy, gdzie jeden moduł pamięci
    potrafił zająć dwa banki, pomimo że fizycznie zajmował tylko jeden. Stąd
    wątpliwości, czy wciąż jest to stosowane? Bo nie sztuka kupić 4x8GB, po
    czym okaże się, że system i tak widzi tylko 16GB. Na co należy zwracać
    uwagę, by nie kupić takich modułów? Wiesz może?

  • 9. Data: 2015-09-30 21:53:15
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Częstotliwość taktowania 1600 MHz
    > Pamięć DDR3 CL9

    Pamięci 1600 CL9 nieraz pracują na podwyższonym napięciu (np. 1.6V), przez
    co ciągną więcej prądu i bardziej się grzeją.

    > To co podałeś, na alledrogo jest w ciutkę większej kwocie i nie ma
    > radiatorów. A te latem u mnie jednak się przydają.

    Jeśli pamięci nie są podkręcane to mogą się obyć bez radiatora.

  • 10. Data: 2015-09-30 21:53:32
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    > Bo nie sztuka kupić 4x8GB, po czym okaże się, że system i tak widzi tylko
    > 16GB. Na co należy zwracać uwagę, by nie kupić takich modułów? Wiesz
    > może?

    W twoim przypadku to nie powinno być problemem.
    .