  • 1. Data: 2023-12-19 09:30:22
    Temat: Jakie AP do WIFI?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam w każde miejsce doprowadzoną skrętkę, ta wpięta w switch, a do
    switcha wpięty router z podłączonym WAN. Router ma postawiony DHCP i
    robi co ma robić. Ale teraz chce mieć jeszcze WiFi - 2 lokalizacje,
    każda w 1/3 obiektu od najbliższej ściany zewnętrznej.

    Wystarczy mi jak te urządzenia będą rozgłaszać WiFi i przekierowywać
    zarządzanie na ten router. Można by podłączyć 2x jakiś kolejny router,
    ale...

    WiFi całkowicie wystarczy mi 802.11n (WiFi 4) - może być więcej ale nie
    musi. Preferuje 2,4GHz. Za to wolę żeby 40 urządzeń które mam (większość
    IoT) miała stabilne połączenie. Jeżeli miałby to być wypasiony router
    który zużywa 10W lub proste AP które zużywa 3W, to wolę to drugie.

    Aktualnie mam B315s-22 (z czasów kiedy jeszcze WAN przez LTE miałem) i
    ma on dwie bolączki.

    1. Przy tylu urządzeniach nawet jak wymusiłem 20Mhz, to ciągle a to się
    przytyka na telefonie lub jedno z urządzeń IoT chwilowo
    niewidoczne...męczy to.

    2. Może ja nie wiem jak, ale gdy już nie korzystam z GSM tylko korzystam
    z portów LAN do którego podłączam resztę sieci, to ten router ma takie
    ograniczenie że urządzenia wpięte w ten LAN lub WiFi widzą sieć
    wewnętrzną i WAN ale żadne urządzenie z sieci poza tym routerem nie jest
    w stanie dobić się do urządzeń podłączonych do niego - to mnie boli
    chyba jeszcze bardziej, bo tak użyłbym tego routera do pary z czymś
    innym, a tak to lipa.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2023-12-21 10:56:56
    Temat: Re: Jakie AP do WIFI?
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > IoT) miała stabilne połączenie. Jeżeli miałby to być wypasiony router
    > który zużywa 10W lub proste AP które zużywa 3W, to wolę to drugie.

    Jeżeli dobrze zrozumiałem chcesz mieć jeden router, który będzie
    zarządzał kilkoma AP, tak?
    To może Mikrotik? Ma fajnie zorganizowane centralne zarządzanie AP-kami.
    A jak się do tego podejdzie z głową to wszystko można zasilić po PoE,
    bez zbędnych zasilaczy.

  • 3. Data: 2023-12-21 11:32:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Dec 2023 10:56:56 +0100, nadir napisał(a):

> [...]
    > To może Mikrotik? Ma fajnie zorganizowane centralne zarządzanie AP-kami.
    > A jak się do tego podejdzie z głową to wszystko można zasilić po PoE,

    Oprócz tego jeszcze m.in. Draytek, Unifi.
    Jedna centralna konsola, wiele wirtualnych podsieci (lub tylko jedna),
    każda a nich może być separowana bądź nie, definiuje się progi przejścia z
    jednego AP na inny lepszy, itp, itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2023-12-22 07:27:09
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.12.2023 11:32, Adam wrote:
> [...]
    > Jedna centralna konsola, wiele wirtualnych podsieci (lub tylko jedna),
    > każda a nich może być separowana bądź nie, definiuje się progi przejścia z

    Nie znałem żadnej z tych trzech marek. Z tego co widzę raczej trudno ich
    po marketach szukać. Ale specyfikacja obiecująca, jest w czym wybierać.

    Dzięki!

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2023-12-22 11:34:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Dec 2023 07:27:09 +0100, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Nie znałem żadnej z tych trzech marek. Z tego co widzę raczej trudno ich
    > po marketach szukać. Ale specyfikacja obiecująca, jest w czym wybierać.
    >
    > Dzięki!

    Drayteka można potraktować jako sprzęt "marketowy" - bardzo prosta i
    przejrzysta konfiguracja.

    Natomiast Mikrotik, Ubiquiti, Fortinet, Motorola itp to sprzęty dla
    bardziej zaawansowanych użytkowników. W marketach chyba nie występują,
    bywają w sklepach specjalistycznych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2023-12-22 13:20:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 22 Dec 2023 11:34:10 +0100, Adam napisał(a):

> [...]
    >
    > Natomiast Mikrotik, Ubiquiti, Fortinet, Motorola itp to sprzęty dla
    > bardziej zaawansowanych użytkowników. W marketach chyba nie występują,

    Jeszcze z marketowych:
    - Linksys Velop
    - TP-Link Deco

    Ale szukaj z łączem 1GB (bo są też modele 100Mb)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-12-23 11:20:38
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.12.2023 13:20, Adam wrote:
    > Ale szukaj z łączem 1GB (bo są też modele 100Mb)

    Tak, tak. Zwróciłem uwagę, że te "proste" mają 10/100. A jak już któryś
    ma 1Gbit, to od razu też wszystkiego więcej.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2023-12-23 18:48:21
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 21.12.2023 11:32, Adam wrote:
> [...]

    domowe wifi w mikrotiku ssie
    tylko mikrotik audience do czegokolwiek się nadaje

    wiem, bo mam na tym cały dom i jest słabo - tak słabo, że gdybym wiedział, to dałbym
    sobie
    spokój

    a odpowiadam Tobie, bo po ostatniej aktualizacji thunderbird wyświetla mi tylko
    nieparzyste wiadomości w drzewku xD

  • 9. Data: 2023-12-24 06:17:01
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-12-23, m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com> wrote:

> [...]
    > spokój
    >
    > a odpowiadam Tobie, bo po ostatniej aktualizacji thunderbird wyświetla mi tylko

    No to i ja się dorzucę. Mam wrażenie, że z takimi instalacjami to zawsze
    jest pewna loteria. Mam mieszkanie zrobione na Unifi (UAP-AC-LR,
    UAP-AC-Mesh). Wszystko działa bardzo stabilnie (niewątpliwy plus) ale co
    do prędkości to mam 1/3-1/2* tego co wyciągam z jakiśm generycznym
    routerem, który wdusił mi dostawca światłowodu 6 lat temu. I weź tu
    zrozum o co w tym wszystkim chodzi. Pewnie to jest cena za stabilność.
    Obiektywnie, te prędkości mi w zupełności wystarczają.

    *) 150-350Mb/s @5GHz

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2023-12-24 12:17:37
    Od: szopen <s...@e...szop>

    On 24.12.2023 06:17, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > zrozum o co w tym wszystkim chodzi. Pewnie to jest cena za stabilność.
    > Obiektywnie, te prędkości mi w zupełności wystarczają.

    Jak piszesz "mieszkanie" to od razu jest podejrzenie, że to blok/wieżowiec, czyli
    dziesiątki sieci siejących na lewo i
    prawo, plus masa urządzeń IoT... w takich warunkach to że w ogóle działa to już
    ...niewątpliwy plus ;-)

    --
    szopen