  • 1. Data: 2015-09-20 11:57:51
    Temat: Javascript - jak tworzyć obiekty w strict mode?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Witam,

    Mam problem w realizacji prywatnych funkcji w strict mode. Oto kod:

    "use strict";

    function test()
    {
    var x=5;

    var test3=function()
    {
    console.log(this,x);
    };

    var test2=function()
    {
    console.log(this,x);
    test3();
    };
    test2();
    test2.call(this);
    }

    costam=new test();

    Operator this nie jest dostępny w test2 przy wywołaniu test2() ale jest
    dostępny przy wywołaniu test2.call(this). Wartość X zawsze jest
    poprawnie widziana więc test2 w obu przypadkach działa w obrębie obiektu
    test.

    Jeśli wywołamy test2 bez "call" to z poziomu test2 nie będziemy w stanie
    wywołać metody test3 tak aby był widoczny w niej operator this.

    W/g tego przykładu, strict mode może zatem prowadzić do usterek, które
    nie ujawnią się podczas walidacji kodu poprzez JSHint jak i działanie
    funkcji zależy od sposobu jej wywołania. Aż prosi się o "tajemnicze"
    błędy które programiście nie ujawnią się a użytkownikowi tak, bo wykonał
    np. nieco odmienną akcję niż testerzy i ta sama funkcja raz zadziałała,
    raz nie. Wydaje mi się iż musi istnieć jakaś inna składnia wywołań metod
    prywatnych aby uniknąć takich problemów. Macie pomysły?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2015-09-20 18:05:14
    Temat: Re: Javascript - jak tworzyć obiekty w strict mode?
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 20 Sep 2015 11:57:51 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > raz nie. Wydaje mi się iż musi istnieć jakaś inna składnia wywołań metod
    > prywatnych aby uniknąć takich problemów. Macie pomysły?

    Mieszasz w zakresach widoczności funkcji. Zrób sobie na początku funkcji
    test2(): var that = this; i już masz dostęp do "this" pod nową nazwą w
    funkcjach zagnieżdżonych. Często znajdziesz taką konstrukcję w bibliotekach
    JS.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 3. Data: 2015-09-20 18:27:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-20 o 18:05, Borys Pogoreło pisze:

> [...]
    > funkcjach zagnieżdżonych. Często znajdziesz taką konstrukcję w bibliotekach

    To nie zadziała. Rozwiązanie jakie przytaczasz jest raczej związane z
    nie-strict-mode. Problem w tym, że this = null w metodzie test2
    Co ciekawe - w "klasie" test() operator this nie jest nullem.

    Przynajmniej pod Edge to obserwuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2015-09-20 18:48:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W ogóle jest coś nie tak:

    function testClass(_data)
    {
    var data=_data;

    testClass.prototype.read=function()
    {
    console.log("read",data);
    };
    }

    aaa=new testClass(10);
    aaa.read();
    bbb=new testClass(20);
    aaa.read();

    daje wynik
    10
    20

    Wygląda na to, że zmienna data staje się globalną z punktu widzenia
    testClass!! O co tu chodzi? Albo mnie coś przyćmiło, albo coś porządnie
    szwankuje w strict mode.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2015-09-20 21:53:25
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 20 Sep 2015 18:27:54 +0200, Marek napisał(a):

    > To nie zadziała. Rozwiązanie jakie przytaczasz jest raczej związane z
    > nie-strict-mode. Problem w tym, że this = null w metodzie test2
    > Co ciekawe - w "klasie" test() operator this nie jest nullem.

    SOA#1

    > Przynajmniej pod Edge to obserwuję.

    Weź wyłącz ten badziew, same problemy z tym Edge.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 6. Data: 2015-09-20 21:55:21
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 20 Sep 2015 18:48:12 +0200, Marek napisał(a):

    > Wygląda na to, że zmienna data staje się globalną z punktu widzenia
    > testClass!! O co tu chodzi? Albo mnie coś przyćmiło, albo coś porządnie
    > szwankuje w strict mode.

    Nic się nie staje globalne. Modyfikujesz prototyp, ale wywołanie i tak
    operuje na instancji obiektu, która ma zmienną lokalną.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 7. Data: 2015-09-21 11:43:23
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-09-20 o 21:55, Borys Pogoreło pisze:

    > Nic się nie staje globalne. Modyfikujesz prototyp, ale wywołanie i tak
    > operuje na instancji obiektu, która ma zmienną lokalną.

    Czy nie zauważyłeś, że instancja bbb zmodyfikowała zmienną data w
    instancji aaa? Zmienna data nie jest w tym przypadku lokalną bo
    przyjmuje wartość wspólną dla wszystkich instancji - zachowuje się
    globalnie.

    Nie rozumiem zatem dlaczego jedna instancja widzi wartości zmiennych
    (prywatnych) drugiej instancji? Jak zatem spowodować aby poszczególne
    instancje nie zakłócały siebie nawzajem?

    Metodą prób i błędów odkryłem, że drobna modyfikacja deklaracji funkcji:

    function testClass(_data)
    {
    var data=_data;

    this.read=function()
    {
    console.log("read",data);
    };
    }

    aaa=new testClass(10);
    aaa.read();
    bbb=new testClass(20);
    aaa.read();

    powoduje, że teraz odczyt będzie zupełnie inny:
    10
    10

    Czyli instancja bbb nie zmodyfikowała zmiennej data w instancji aaa.
    Dlaczego? Zmienna jest identycznie przecież zadeklarowana. Dlaczego
    sposób zadeklarowania funkcji czytającej wpływa na zakres widoczności
    zmiennej?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 8. Data: 2015-09-21 13:36:44
    Od: Marek <p...@s...com>

    P.S.
    Rozpocznę nowy wątek. Nieco inaczej sformułuję pytanie w nim. Zależy mi
    na Twoim komentarzu.

  • 9. Data: 2015-09-27 18:46:03
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 21 Sep 2015 11:43:23 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > instancji aaa? Zmienna data nie jest w tym przypadku lokalną bo
    > przyjmuje wartość wspólną dla wszystkich instancji - zachowuje się

    Tak, teraz widzę. Ale ogólnie to strasznie naciągnąłeś możliwości języka i
    nic dziwnego, że Ci cuda wychodzą :) Na pewno przez takie zdefiniowanie
    prototypu powodujesz, że jego zakres widoczności sięga do granic funkcji i
    przez to zmienna "data" jest widoczna, co nie znaczy że powinieneś do niej
    sięgać. Z kolei modyfikacja prototypu jest współdzielona między obiektami
    (choć tu jest parę zastrzeżeń).

    Teraz zgaduję - zapewne w prototypie ustawiana jest referencja na zmienną
    data, przez co jej wartość jest nadpisana w drugim wywołaniu testClass()
    (tu by się jednak przydała opinia kogoś, kto na JS zjadł sobie zęby).
    Zamiast takich kombinacji możesz zrobić getter getData() w obiekcie
    testClass lub po prostu zapisuj od razu do własności obiektu, czyli
    this.data = _data. Gdybyś wyrzucił definiowanie prototypu poza funkcję, to
    w ogóle by nie doszło do takiej sytuacji.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 10. Data: 2015-09-28 09:02:36
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu poniedziałek, 21 września 2015 11:43:25 UTC+2 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > Dlaczego? Zmienna jest identycznie przecież zadeklarowana. Dlaczego
    > sposób zadeklarowania funkcji czytającej wpływa na zakres widoczności

    Według spisu instrukcji piszą, że "prototype" daje możliwość
    zewnętrznego (zwracam uwagę na - zewnętrznego), a ja dodam sztucznego,
    dodawania właściwości do istniejącego bytu (funkcja/klasa).

    U ciebie jest to wewnątrz czyli nie za bardzo dobrze.

    Skoro zewnętrznego to ta zmienna/właściwość jest/musi być już publiczna.

    Ale rzeczywiście niech wypowie się ktoś bardziej wtajemniczony.

    Andrzej.