  • 151. Data: 2013-12-06 00:55:44
    Temat: Re: Kara za niezwracanie kosztow auta zastepczego z OC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > XT w 1990 to nie byla podstawa tylko desperacja.

    Jak był sens kupować wtedy XT, skoro AT był droższy o ledwie 20%?

    > Zreszta jak sam pisales - po pol roku kupiles lepszy :-)

    Swoja droga - to były naprawdę piękne czasy :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 152. Data: 2013-12-06 01:22:23
    Od: mlodz <b...@m...pl>

    Dnia Tue, 3 Dec 2013 21:00:48 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > nie wiem jakie PC kupowało sie w 1990 rok...

    Możliwe, że było to z rok albo dwa później, ale w jakoś tamtych latach
    nabyłem 386SX 25MHz z dyskiem... 20 albo 40MB i pamięcią chyba 1MB.
    Kurczę, właśnie mi przypomniałeś, że kiedyś używało się dyskietek 5.25".

    W każdym razie cena nominalna takiego zestawu wynosiła 20 mln zł.

  • 153. Data: 2013-12-06 08:07:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 05 Dec 2013 21:13:39 +0100, Artur Maśląg napisał(a):
    > Nie, raczej nie, a wręcz z całą pewnością nie.

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > A do czego się komputery w firmach kupuje? Raczej nie do grania.

    Do wystawiania faktur, do prowadzenia ksiegowosci, magazynu, kadr, do
    pisania pism ... tylko ze VAT jeszcze nie bylo, wiec faktury
    wystawialo sie prosto, a najpierw musieli komputery programisci kupic,
    aby te programy napisac. A komputer, nawet XT, kosztuje tyle co roczna
    pensja pracownika.
    Jakie programy byly dostepne w 1990 ?

    > Mogły, czy były? Mi to będziesz mówił:>

    Rozne firmy byly, i roznie rozliczane.

    > Prawo dewizowe zmieniono 15 marca 1989. 1990 jest zdecydowanie po tej
    > dacie.

    I co - byl juz realny kurs dolara dla firm panstwowych ?

    J.

  • 154. Data: 2013-12-06 10:08:07
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2013-12-05 17:47, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    odpisać:

    > Tak ja - nie zauważyłeś słowa "nominalnie"?

    Czyli nominalnie nie tanieją - znaczy kiedyś były droższe lub w takiej
    samej *nominalnej* cenie - jak w takim razie ma się do tego drugie
    zdanie z Twojej wypowiedzi, bo głównie do niego piję :)

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 155. Data: 2013-12-06 10:34:28
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-12-06 08:07, J.F. pisze:

    > Do wystawiania faktur, do prowadzenia ksiegowosci, magazynu, kadr, do
    > pisania pism ...

    Trafne spostrzeżenie :)

    > tylko ze VAT jeszcze nie bylo, wiec faktury wystawialo sie prosto,

    A co to ma do rzeczy? Na VAT wchodzący w 1993 to się szykowało nowe
    wersje oprogramowania.

    > a najpierw musieli komputery programisci kupic,
    > aby te programy napisac. A komputer, nawet XT, kosztuje tyle co roczna
    > pensja pracownika.

    No i co by z tego miało wynikać? Myślisz, że to programiści te
    komputery sami kupowali? Znaczy mogli, ale to inna para kaloszy.
    Teraz programiści sobie komputery sami kupują? Oczywiście mogą,
    ale będąc zatrudniani w firmie to sprzęt im zapewnia pracodawca.
    Wtedy to raczej nikt nie kupił Odry, Mery z serii 300/400, czy
    Seecheck-a (tak to się chyba nazywało) prywatnie.

    > Jakie programy byly dostepne w 1990 ?

    W 1990 to już było tego dużo - pomijając różne Wordstar-y, Lotus-y 123,
    ChiWriter-y czy DBase, to było już całkiem sporo polskich programów
    wspomagających zarządzanie - różne magazynówki/sprzedaż, finansowo-
    księgowe, kadry-płace, środki trwałe itd. Jedna z bardziej znanych firm
    tamtego okresu - " MACROSOFT" Sp. z o.o. działała od 1986 roku. Pewnie
    znajdziesz co nieco na jej temat, a tego typu firm trochę było.

    Mam nadzieję, że teraz już wiesz po co kupowano PC do firm i co na
    nich realizowano. Myślę też, że zakupu PC do firm programistycznych
    tłumaczyć nie trzeba.

  • 156. Data: 2013-12-06 17:21:13
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:0...@b...poznan.pl...
    > Osobnik posiadający mail c...@k...pl napisał(a) w
    > poprzednim odcinku co następuje:

    > Nie słowa, sensu.
    > Czesto cennik jest alfabetyczny i zaczyna sie od rzeczy na a

    Ja pierniczę, tak Ci już argumentów brakuje, że słówek się zaczynasz
    czepiać?
    Przecież wiadomo, że chodzi o najtańszy komputer w cenniku, a nie jakiś
    podzespół zaczynający się na a.

    > A to juz brzmi troche sensowniej.

    Trochę mówisz?
    A co jest w tym niesensownego?

  • 157. Data: 2013-12-06 17:36:01
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    wiadomości grup dyskusyjnych:

    > Ok. Nie pozostaje mi uznac ze masz racje.
    > Rzeczywiście - zdziwiłbym się...

    A ja nie, bo dane mi było przez 2 lata programy tak pisać.
    Chodziło niegorzej z netem niż dzisiejsze tablety, trochę z kompilacją słabo
    się wyrabiało, ale że środowisko było 16-bitowy, to dało się przeżyć (bo
    chodziło identycznie wtedy gdy je projektowano).

    Problemem z tego typu zastosowaniami jest ilość pamięci, a nie wydajność
    procesora.
    Słaby proc+dużo RAM chodził zupełnie przyzwoicie.

    > O matko, cyrix? No masz racje

    Dzięki.
    Czyli jednak cennik nie zaczynał się od 4200, tylko od kwoty o połowę
    niższej.

    > Standardowy wtedy kosztował 4 a dzis 1,2.

    Bezczelny jesteś, nie widziałem jeszcze nikogo kto by tam łgał w żywe oczy i
    zaprzeczał swoim własnym słowom sprzed kilku linii.
    Takiego poziomem bezczelności nie mam zamiaru tolerować.
    EOD

    > Jak sam wskazałes, najbiedniejszy
    > mozna było wtedy kupic za 2,3, ale najbiedniejszy dziś mozna kupic za
    > 900zł

    Laptok w Vobisie?
    Spróbuj.....

    > Jak ci łatwo przychodzi obrażanie ludzi...

    To się nazywa przedstawienie faktów.

    > A ja praktycznie nie gralem (poza WoW i transport tycoon ale te akurat nie
    > postarzały kompa) a mimo to szybko zaczeło mi brakowac mocy.

    Do czego?

    Oczywiście.
    Właśnie wtedy działałem na P166.
    Na XP rzecz jasna.

    > Strony byś

    Nie masz pojęcia o czym gadasz.

    > Komp za 4.000 jaki wtedy kupowałem był z połki obecnych lapków za 1200.
    > Zreszta mozna to sprawdzic we wspomnianej ulotce.

    No pewnie, bo najdroższe lapki na dziś kosztują 1800 zł.....
    Chyba w Twoim świecie, normalnie nie są droższe o max. 50%, tylko mogą być o
    kilkaset procent.

    > No to juz wyzej ustalilismy, ze za 1000 nie było.

    W 97 w Vobisie.
    Tylko że ja zawsze miałem na tyle oleju w głowie, żeby w Vobisie nie
    kupować.

    > Zgadza sie. Ale w 97 to sie raczej kupowało pierwszy kolorowy monitor

    Pierwszy kolorowy kupowało się gdzieś w 1991, no może 92.

    > Wtedy ceny vobisu nie były az tak wygórowane jak zrobiły sie później.

    Właśnie wtedy były najbardziej wygórowane.

    > Ok, czyli dowodem na to, ze mozna było kupić komputer za 1000 jest podany
    > przeze mnie zestaw za 3.000.

    I znowu bezczelne kłamstwo.

    > Gratulacje. Długo na tym pracowałes?

    Pół roku, rok, później sprzedałem dalej i dalej ktoś pracował.

    > Nie, W pierwszym poscie padło stwierdzenie 20 lat temu.

    Tak i dni też dokładnie nie policzyłem?
    Przepraszam najmocniej.

    Czyli co, mówisz że 20 lat temu to był rok 97?

    > Nie, od 93.

    Nie łżyj, tylko wątek przeczytaj.

    > Ja zreszta pisałem od poczatku o 97.

    Ty sobie możesz pisać o czym chcesz.
    Ale jak z kim dyskutujesz, to warto odpowiadać o tym, o czym ktoś mówił.
    Albo wcale.

    Jako się rzekło, EOD
    Dziękuję za współpracę, idź, popraw się i nie łżyj więcej.

  • 158. Data: 2013-12-06 17:40:59
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Mirek Ptak" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:52a193f8$0$2185$6...@n...neostrada
    .pl...
    > Dnia 2013-12-05 17:47, *Cavallino* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby
    > odpisać:

    > Czyli nominalnie nie tanieją - znaczy kiedyś były droższe lub w takiej
    > samej *nominalnej* cenie

    No właśnie nie, od 1990 roku podstawa kosztuje NOMINALNIE podobnie, z małymi
    wahaniami.
    Raz trochę więcej niż 1000, raz trochę mniej.

    >- jak w takim razie ma się do tego drugie zdanie z Twojej wypowiedzi, bo
    >głównie do niego piję :)

    Trzeba było przeczytać co pisałem o swojej pralce z 93 czy 94 roku.

  • 159. Data: 2013-12-06 18:43:20
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > słabo się wyrabiało, ale że środowisko było 16-bitowy, to dało się
    > przeżyć (bo chodziło identycznie wtedy gdy je projektowano).

    Tabletów nie uzywam własnie dlatego, ze własciwie nie wiem do czego są.
    Kiedys uzywałem netbooka - masakra wydajnościowa, byle makro w excel
    działalo zauwazalnie dłuzej niz nawet na moim leciwym sempronie.
    Wniosek - nie jestem miłośnikiem tych nowinek z okastrowanymi procesorami.
    Dlatego trudno mi sie odniesc, czy p166 z xp działa podobnie do tableta.
    Zapewne oba rozwiazania sa malo akceptowalne.

    > Problemem z tego typu zastosowaniami jest ilość pamięci, a nie
    > wydajność procesora.
    > Słaby proc+dużo RAM chodził zupełnie przyzwoicie.

    A pamietasz, z jaka iloscia ramu sie tamte komputery sprzedawało?
    32MB? 64?

    > Dzięki.
    > Czyli jednak cennik nie zaczynał się od 4200, tylko od kwoty o połowę
    > niższej.

    Tylko pod warunkiem, ze uznasz, ze komputer bez monitora jest ci do czegos
    przydatny no i ze kupujesz komputer na pol roku.
    Pytanie, czy on jest wtedy "tani"

> [...]
    > oczy i zaprzeczał swoim własnym słowom sprzed kilku linii.
    > Takiego poziomem bezczelności nie mam zamiaru tolerować.

    Bezczelny jestes, zarzucając mi bezczelnośc.
    To ze z całej ulotki wyrwałes najtansze gowno, ktore do niczego sie nie
    nadawało, dodatkowo wyciąłes z zestawu i uwazasz, ze to było jakimkolwke
    wyznacznikiem PC to jest dopiero łganie w zywe oczy.

    > Laptok w Vobisie?
    > Spróbuj.....

    A kto pisze o laptopie w vobisie?

    > To się nazywa przedstawienie faktów.

    Nie, to sie niestety nazywa inaczej.
    A wynosi sie to z domu.

    > Do czego?

    Do takich prostych rzeczy jak np. nagrywanie płyt CD (pierwsze nagrywarki
    bez zabezpieczen potrzebowały stałego "podwania danych"), do obłsugi mp3,
    do ogladania filmów.
    Generalnie do najprostszych czynności.

    > Oczywiście.
    > Właśnie wtedy działałem na P166.
    > Na XP rzecz jasna.

    W jakim celu?
    Masz jakies masochistyczne zacięcie?

    > Nie masz pojęcia o czym gadasz.

    Ale ja ci nie bronię. Pracuj sobie na P166 do woli.
    W sumie skoro to ciebie satysfakcjonowało, to moze rzeczywiście w 97
    kupiłbys tego cyrixa...

    > No pewnie, bo najdroższe lapki na dziś kosztują 1800 zł.....
    > Chyba w Twoim świecie, normalnie nie są droższe o max. 50%, tylko mogą
    > być o kilkaset procent.

    Ale wtedy komp za 4.000 nie był najdrozszy.
    Ze spokojem mozna było, wybierajac czesci z wyzszej polki złozyc komputer
    za 10.000, nie wspominajac o latopach, ktore kosztowały kilkanascie
    tysiecy.

    > W 97 w Vobisie.
    > Tylko że ja zawsze miałem na tyle oleju w głowie, żeby w Vobisie nie
    > kupować.

    Za 1000 w 97 nie było nigdzie.
    Vobis był jakies 10% droższy od wielu małych sklepów gdzie robiło sie tzw
    składaki.

    > Pierwszy kolorowy kupowało się gdzieś w 1991, no może 92.

    Ale to juz ustalilismy, ze ty byłes wyjątkiem ze wzgledu na
    zainteresowanie, prace etc.
    Piszemy o jakis zjawiskach ogolnych a nie o wyjątkach.
    W 91 roku to w domach standardem były komputery commodore i amigi.

    > Właśnie wtedy były najbardziej wygórowane.

    Porównywałem. Były srednio 10% drozsze.
    Potem zdarzało sie, ze jeszcze raz czy drugi wszedłem do vobisu to ceny w
    porownaniu z komputronikiem czy potem z prolinem były 30-40% droższe.

    > I znowu bezczelne kłamstwo.

    No to moze powstrzymasz sie i przestaniesz bezczelnie kłamac?

    > Pół roku, rok, później sprzedałem dalej i dalej ktoś pracował.

    "spyliłes złom"
    Abstrachujac od cen, kupowanie komputera na pol roku nie ma w sobie nic z
    taniości.

    > Tak i dni też dokładnie nie policzyłem?
    > Przepraszam najmocniej.

    A nic sie nie stało.

    > Czyli co, mówisz że 20 lat temu to był rok 97?

    Nie, mówie, ze nie był 90.
    Ale skoro rozmawiamy o tanieniu (co jest teza) badz nie sprzetu w ostatnich
    dwudziestu latach to 97-y sie łapie. 90-ty nie.

    > Nie łżyj, tylko wątek przeczytaj.

    I vice versa.
    nie łżyj.

    > Ty sobie możesz pisać o czym chcesz.
    > Ale jak z kim dyskutujesz, to warto odpowiadać o tym, o czym ktoś
    > mówił. Albo wcale.

    I mówi to ktoś, kto do wątku pod tytułem "sprzet tanieje" wrzucił temat
    "porównujemy ceny nomianlne, nie interesuje nas kiedy było taniej,
    interesuje nas jakie cyferki były przy sprzecie w sklepie..."

    > Jako się rzekło, EOD
    > Dziękuję za współpracę, idź, popraw się i nie łżyj więcej.

    Wzajemnie.
    Weekend, pogadaj spokojnie w domu, z rodziną.
    Tylko nie łżyj im tak, jak tutaj próbujesz.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Imieniny należy obchodzić - jeżeli nie własne - to szerokim łukiem.

  • 160. Data: 2013-12-06 19:11:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości

    >Trafne spostrzeżenie :)

    >A co to ma do rzeczy? Na VAT wchodzący w 1993 to się szykowało nowe
    >wersje oprogramowania.

    VAT komplikowal i wystawienie faktury, i ksiegowosc, wiec program byl
    mile widziany.
    A ze komputery relatywnie potanialy, to i problemu nie bylo.
    I kupowalo sie do firmy ... nie, nie najtansze AT, tylko 486, bo w
    miedzyczasie windows obnazal kazde waskie gardlo :-)

> [...]
    >Teraz programiści sobie komputery sami kupują? Oczywiście mogą,
    >ale będąc zatrudniani w firmie to sprzęt im zapewnia pracodawca.

    A w 89 to strasznie duzo firm bylo, ktore zatrudnialy programistow i
    tworzyly oprogramowanie ...
    bo bylo tez sporo firm startujacych od jednej czy dwoch osob.

> [...]
    >Pewnie
    >znajdziesz co nieco na jej temat, a tego typu firm trochę było.

    Macrosoft, macrosoft ... google cos nie zna, a i ja niezbyt kojarze.
    Nie zajmowali sie dystrybucja zachodniego oprogramowania ?

    CDN FPP nie potrafie znalezc daty, Subjekt ... Insert powstal w 1990,
    Yuma w 1989 - to byl czas rozwoju.

    >Mam nadzieję, że teraz już wiesz po co kupowano PC do firm i co na
    >nich realizowano. Myślę też, że zakupu PC do firm programistycznych
    >tłumaczyć nie trzeba.

    Tylko takie jedno brzydkie slowo - kapital.

    J.