  • 1. Data: 2020-02-11 18:35:35
    Temat: Kingston KC600 - dysk SSD z szyfrowaniem - może ktoś wyjaśnić jak działa?
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    Witam.

    Nie siedzę w tym temacie aż tak więc pozwoliłem sobie podpytać mądre głowy.

    Mam pendrive z szyfrowaniem - Integral Crypto DUAL+ FIPS 197
    Sprawa jest jasna. Wsadzam go w PC'ta/MAC'a, uruchamia się programik do
    wpisania hasła, wpisuję hasło i mam dostęp do danych. Dual bo hasło plus
    sam zapis szyfrowany gdyby ktoś chciał się dobrać do odczytania samych
    pamięci.

    Teraz szukając rozwiązania na bezpieczny dysk z Windows 10 Home (bez
    bitlockera) gdy ktoś zajuma PC'ta, oprócz VeraCrypt trafiłem na taki
    wynalazek jak Kingston KC600.
    Strona producenta za bardzo mi nie pomaga oprócz haseł "256-bit", "TCG
    Opal" i eDrive".

    Ktoś podpowie, jak to działa? Jakiś specjalny bootloader jest na dysku z
    poziomu BIOS/UEFI który po uruchomieniu wyświetla monit o hasło?
    Bo sam fakt że sobie coś tam szyfruje na kościach bez subsystemu jest
    kompletnie bez sensu bo podłączam dysk i czytam dane. Jedyny problem jak
    padnie kontroler dysku. A z kolei jak zainstaluje BitLocker na Win 10
    Pro to i tak mam dane szyfrowane więc..

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 2. Data: 2020-02-11 20:31:56
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 11/02/2020 17:35, Irokez wrote:
> [...]
    > kompletnie bez sensu bo podłączam dysk i czytam dane. Jedyny problem jak
    > padnie kontroler dysku. A z kolei jak zainstaluje BitLocker na Win 10

    Unikaj własnościowych rozwiązań bez kodu źródłowego. Skąd wiesz, co
    siedzi w BitLocker? Tylko Microsoft i NSA wie. Skąd wiesz, co siedzi w
    pendrivie Integrala czy Kingstona? Tylko Integral/Kingston i NSA wie.
    Nikt nie wie co tam się dzieje, i nikt Ci nie wyjaśni jak to działa z
    poziomu bootloadera, BIOS, UEFI i inne szczegóły. Możesz się nawet to
    szczegółów dogrzebać, ale skąd będziesz wiedział, że to prawda? To
    zamknięty software i zamknięty, własnościowy sprzęt. To nich należy
    technologia i jej sekrety.
    Każdy chwali się że "AES", "256-bit", bla bla bla, a ostatnio nawet
    widziałem "battle tested military grade encryption" (hahaha totalny
    lol). Używaj sprawdzonych przez wiele lat bycia na rynku, otwartych
    rozwiązań. VeraCrypt się świetnie do tego nadaje. Kup byle jaki
    pendrive, wrzuć kontener albo plik z VeraCrypt i po kłopocie,
    zaszyfrowane na amen.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2020-02-11 20:54:29
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-02-11 o 20:31, pioruns pisze:

    > Unikaj własnościowych rozwiązań bez kodu źródłowego. Skąd wiesz, co
    > siedzi w BitLocker? Tylko Microsoft i NSA wie. Skąd wiesz, co siedzi w

    ehh.. chodzi mi o to aby ziomek w kapturze nie odczytał co tam jest,
    albo facio z lombardu który kupi od ziomka w kapturze.

    Mimo wszystko chciałbym się dowiedzieć o co biega w tych marketingowych
    hasłach Kingstona. Czy to pic na wodę fotomontaż i tam faktycznie nic
    nie ma ciekawego, czy jednak jest zaimplementowane coś. Kontrolery
    SandForce też szyfrowały przy zapisie do pamięci a mimo to nie
    przypominam sobie wielkich haseł na dyskach z tym padającym masowo
    śmietnikiem na pokładzie, typu "szyfrowany AES-256" itp.

    Więc, przy KC600 są to kompletnie nic nie znaczące hasła i sytuacja jak
    z szyfrowaniem w SandForce, czy jest jakaś aplikacja do tego, jakieś
    wsparcie.. no nie wiem, tak aby dało się to w praktyce użyć te
    "sprzętowe szyfrowanie".
    Bo albo go kupię, albo wybiorę poważniej podchodzącego do ludzi
    producenta dysku i zainstaluję po prostu VeraCrypt.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2020-02-12 09:26:51
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Ktoś podpowie, jak to działa?

    Od strony praktycznej działa to tak, że jeśli podłączam dysk nie mający
    sprzętowego szyfrowania, to w biosie mogę ustawić hasło biosu i hasło
    systemu.

    Jeśli zaś podłączam dysk z szyfrowaniem, to w biosie pojawia się dodatkowa
    zakładka/opcja w biosie: szyfrowanie dysku i można zdefiniować w niej hasło.
    Po założeniu hasła przy uruchomieniu komputera pojawia się w trybie
    tekstowym monit o podanie hasła.

    Szyfrowanie sprzętowe jest fajną sprawą np na starych laptopach - nie
    zabiera mocy obliczeniowej CPU. W przypadku TrueCrypta laptop z C2D podczas
    kopiowania plików miał CPU obciążony na 100% i szybkość kopiowania na SSD
    nie przekraczała 80 MB/s. Po włączeniu szyfrowania sprzętowego obciążenie
    CPU jest minimalne a szybkość oscyluje w okolicach 200 MB/s

  • 5. Data: 2020-02-12 10:57:32
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 12 Feb 2020 09:26:51 +0100, zhbick wrote:

> [...]
    > nie przekraczała 80 MB/s. Po włączeniu szyfrowania sprzętowego obciążenie
    > CPU jest minimalne a szybkość oscyluje w okolicach 200 MB/s

    Tak z ciekawości, jeśli nie CPU to co koduje/dekoduje dane na zaszyfrowany
    dysk?

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-02-12 11:04:04
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 12.02.2020 o 10:57, Roman Tyczka pisze:

    > Tak z ciekawości, jeśli nie CPU to co koduje/dekoduje dane na zaszyfrowany
    > dysk?

    Dysk posiada odpowiedni układ, który zajmuje się
    szyfrowaniem/deszyfrowaniem w "locie"

    --
    Czarek

  • 7. Data: 2020-02-12 11:16:13
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Teraz szukając rozwiązania na bezpieczny dysk z Windows 10 Home

    Trochę off-topic: jeżeli nie potrzebujesz szyfrować całego dysku, tylko
    jakieś wrażliwe dane (i całe programy), zainteresuj się programem
    TrueCrypt w wersji 7.1a. Od dłuższego czasu nie jest wspierany i trzeba
    szukać instalkę, ale jest niezawodny i bardzo wygodny. Pod Windows 10
    Home działa.

  • 8. Data: 2020-02-12 11:36:30
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 12/02/2020 09:57, Roman Tyczka wrote:

    > Tak z ciekawości, jeśli nie CPU to co koduje/dekoduje dane na zaszyfrowany
    > dysk?

    Dzisiejsze CPU wspierają 100% sprzętowe szyfrowanie AES, VeraCrypt
    korzysta z tego, tak więc ten problem już się rozwiązał sam.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 9. Data: 2020-02-12 11:44:38
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "pioruns" napisał w wiadomości grup
    .

    > Dzisiejsze CPU wspierają 100% sprzętowe szyfrowanie AES, VeraCrypt
    > korzysta z tego, tak więc ten problem już się rozwiązał sam.

    Dzisiejsze tak (widać to chociażby w programie CPU Z),
    "wczorajsze" niestety nie

  • 10. Data: 2020-02-12 13:38:15
    Od: pioruns <c...@b...cy>

    On 12/02/2020 10:16, Uncle Pete wrote:

> [...]
    > TrueCrypt w wersji 7.1a. Od dłuższego czasu nie jest wspierany i trzeba
    > szukać instalkę, ale jest niezawodny i bardzo wygodny. Pod Windows 10

    Po co używać TruCrypt, skoro VeraCrypt jest jego następcą i został
    zaudytowany i poprawiony? Jest cały czas rozwijany, i wspiera
    szyfrowanie całego dysku jak i kontenera o dowolnym rozmiarze.

    --
    pozdrawiam, pioruns