  • 1. Data: 2017-07-25 21:52:36
    Temat: Kondensator elektrolityczny 400V 12000uF jak sprawdzić?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Witam,

    Jest sobie klamot, w którym połączone są równolegle 2 takie bycze
    kondensatory. Klamot ma ponad 5 lat, ostatnio przestał działać.
    Jak w sensowny sposób sprawdzić, czy owe kondensatory jeszcze
    funkcjonują? Jestem w stanie naładować toto laboratoryjnym
    zasilaczem w sposób kontrolowany do 300V, chyba żebym pojechał
    z autotrafo + mostek trójfazowy (mam też taki sprzęt) do 400V,
    ale wtedy nie mam możliwości kontroli prądu.

    L.

  • 2. Data: 2017-07-25 22:11:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 25.07.2017 o 21:52, Lisciasty pisze:
> [...]
    > z autotrafo + mostek trójfazowy (mam też taki sprzęt) do 400V,
    > ale wtedy nie mam możliwości kontroli prądu.

    Dawno, dawno temu, w ruskich lampach błyskowych kondensatory
    rozformowywały się. Podłączało się je do sieci przez diodę i opornik,
    tak z 10k, na dobę albo i dłużej.
    Zgromadzoną energię można zmierzyć wlewając wodę do termosu, wrzucając
    opornik do wody i podłączając go do kondensatora. Jeśli wiesz, ile było
    wody i o ile wzrosła temperatura, to policzysz energię. To się nazywa
    kalorymetria.

    P.P.

  • 3. Data: 2017-07-26 00:05:04
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 25.07.2017 o 22:11, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]
    > opornik do wody i podłączając go do kondensatora. Jeśli wiesz, ile było
    > wody i o ile wzrosła temperatura, to policzysz energię. To się nazywa

    To musiałby mieć rezystor z odpowiednią izolacją. Można by tez użyć
    grzałki do gotowania, ale są dwa problemy. Energia zgromadzona w
    kondensatorach to przy 300 V jakieś 1kJ, o ile nie zrobiłem jakiegoś
    kretyńskiego błędu.
    Rozładowanie trwałoby rzędu 3 sekundy (zależnie od mocy grzałki), a
    energia ta podniosłaby temperaturę szklanki wody o jakiś 1 stopień.
    1. Ciężko zmierzyć dokładnie, w dodatku
    2. duży błąd związany z pojemnością cieplną samej grzałki (trochę piasku
    trochę miedzi).
    Znacznie większą dokładność uzyska się ładując do 300V, a następnie
    rozładowując przez rezystor rzędu 3 k? i mierząc prąd np co 5 sekund.
    Pomiar kalorymetryczny może być dokładny, ale musiałby się napracować
    żeby zrobić precyzyjny kalorymetr.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2017-07-26 00:14:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Znacznie większą dokładność uzyska się ładując do 300V, a następnie
    > rozładowując przez rezystor rzędu 3 kom i mierząc prąd np co 5 sekund.

    Jeszcze lepiej jest zmierzyć czas rozładowania aż do osiągnięcia
    określonego napięcia (np. 300/e V) wykrytego komparatorem.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2017-07-26 10:06:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.07.2017 o 00:05, Mario pisze:
    [...]
    > To musiałby mieć rezystor z odpowiednią izolacją.

    Niekoniecznie, jeśli weźmie czystą wodę, nawet tylko przegotowaną, to
    prąd przez wodę będzie minimalny. Woda ma niewielkie przewodnictwo.

    > Można by tez użyć
    > grzałki do gotowania, ale są dwa problemy. Energia zgromadzona w
    > kondensatorach to przy 300 V jakieś 1kJ, o ile nie zrobiłem jakiegoś
    > kretyńskiego błędu.

    Przy 50 ml wody temperatura wzrośnie o 5 stopni. Bez problemu do
    zmierzenia. Nie chodzi o tu pomiar temperatury, a o pomiar różnicy
    temperatur.

> [...]
    > Znacznie większą dokładność uzyska się ładując do 300V, a następnie
    > rozładowując przez rezystor rzędu 3 k? i mierząc prąd np co 5 sekund.

    A jeszcze lepiej tak, jak zaproponował Jarek.

    P.P.

  • 6. Data: 2017-07-26 11:11:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 26.07.2017 o 00:05, Mario pisze:
    [...]

    >Niekoniecznie, jeśli weźmie czystą wodę, nawet tylko przegotowaną, to
    >prąd przez wodę będzie minimalny. Woda ma niewielkie przewodnictwo.

    Przegotowana to ma wielkie - nie pamietasz "buzały" ?

    destylowana to ma male. Najlpiej jak po destylacji dodatkow
    dejonizowana.

    >Przy 50 ml wody temperatura wzrośnie o 5 stopni. Bez problemu do
    >zmierzenia. Nie chodzi o tu pomiar temperatury, a o pomiar różnicy
    >temperatur.

    1kJ swieci 40W zarowke przez 25s.
    Tylko poczatek bedzie kiepski, bo zarowka zimna duzy prad bierze :-)

    J.

  • 7. Data: 2017-07-26 12:26:44
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 26.07.2017 o 10:06, Paweł Pawłowicz pisze:
    > W dniu 26.07.2017 o 00:05, Mario pisze:
    > [...]
    >
    > Niekoniecznie, jeśli weźmie czystą wodę, nawet tylko przegotowaną, to
    > prąd przez wodę będzie minimalny. Woda ma niewielkie przewodnictwo.

    Używałem swego czasu grzałki z dwóch żyletek.

    > Przy 50 ml wody temperatura wzrośnie o 5 stopni. Bez problemu do
    > zmierzenia. Nie chodzi o tu pomiar temperatury, a o pomiar różnicy
    > temperatur.

    Czyli mały rezystor/grzałka umieszczony w małej ilości wody, a przy ty,
    ten rezystor miałby pojemność cieplną pomijalną z pojemnością cieplną
    wody. Do zrealizowania aczkolwiek ktoś kto to źle przygotuje może mieć
    wynik dość mocno oderwany od rzeczywistości.

    > A jeszcze lepiej tak, jak zaproponował Jarek.

    Owszem pomysł zacny, tylko wymaga zastosowania komparatora. Ja zamiast
    robić taki układ to bym po prostu zmierzył brymenem podłączonym do
    komputera. Ale nawet odczytując ręcznie to jest jakieś 2-3 minuty
    pomiaru i potem wklepać do excela. Dokładność oznaczenia energii by
    wyszła rzędu 2%.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2017-07-26 12:35:03
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 26.07.2017 o 11:11, J.F. pisze:

    > 1kJ swieci 40W zarowke przez 25s.
    > Tylko poczatek bedzie kiepski, bo zarowka zimna duzy prad bierze :-)

    No właśnie z żarówką problem bo zmienia sie jej rezystancja i trzeba by
    mierzyć prąd i napięcie. Trzy rezystory 1 kom/10W to razem koszt około
    12 zł, a zapewniają stabilną rezystancję.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2017-07-26 13:41:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >No właśnie z żarówką problem bo zmienia sie jej rezystancja i trzeba
    >by mierzyć prąd i napięcie.

    Ale o tyle fajna, ze prad troche stabilizuje.
    Nawet przy polowie napiecia jeszcze w miare jasno swieci, a
    kondensator w 3/4 wyladowany, to oszacowac zdolnosc do gromadzenia
    energii mozna calkiem dobrze :-)

    J.

  • 10. Data: 2017-07-26 15:42:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mario napisał:

    > Owszem pomysł zacny, tylko wymaga zastosowania komparatora.

    Co w praktyce oznacza opornik, tranzystor, bateryjkę i led -- jeśli kto
    chce oldskulowo mierzyć stoperem. Albo transoptor czy cóś, gdy kto sobie
    obmysli system pomiarowy z raspberrey, orange czy innego arduino.

    > Ja zamiast robić taki układ to bym po prostu zmierzył brymenem
    > podłączonym do komputera.

    O, brymen podłączony do komputera też może robic za komparator. Z tym że
    nie każdy musi mieć.

    > Ale nawet odczytując ręcznie to jest jakieś 2-3 minuty pomiaru i potem
    > wklepać do excela. Dokładność oznaczenia energii by wyszła rzędu 2%.

    Jest pewnien problem przy mierzeniu domowymi środkami wartości, które się
    zmieniaja w czasie. Ja na przykład nie wiem jak długo trwa pomiar chińskim
    multimetrem i kiedy mogę być (w miarę) pewny wyniku.

    --
    Jarek