  • 11. Data: 2009-04-25 20:22:30
    Temat: Re: Koszt wykonania piorunochronu
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    o pisze:

    > Czyli teren nie jest narażony na pioruny
    > Kiedy w okolicy walnął piorun i coś zniszczył ?

    Sam nie przypominam sobie takiej sytuacji, ale osoba z mojej rodziny
    zaklina się, że widziała piorun uderzający w jedno z pobliskich drzew.
    Dzisiaj już nie mogę tego w żaden sposób zweryfikować, bo nawet gdyby
    pozostał na nim jakiś ślad, to i tak zostało ścięte kilka lat temu. ;)

    > Wynalazek Frankina ma skuteczność <100%

    Zawsze to większa pewność... Lepiej przecież, żeby był niż go nie było...

    > Pioruny nie zawsze walą w najwyższe miejsca, ale dobrze zjonizowane,
    > często w mokradła.

    Nie wiem co rozumiesz przez mokradła, ale trochę na południe płynie
    sobie niewielki strumyk, można wręcz powiedzieć, że jest "sezonowy"
    (wysycha w lecie i całkowicie zamarza w zimie). ;) Całkiem możliwe, że
    nieużytki dookoła niego trochę podmakają, kiedy jednak woda płynie...

    > Może się okazać, ze wydatek na piorunochron, to wyrzucony pieniądz,
    > jeśli nie mieszkasz na wzgórzu pozbawionym drzew.

    Hmm... A co jeśli w planach na trochę dalszą przyszłość mam
    zainstalowanie anteny, po zrobieniu licencji krótkofalarskiej? ;) Czy
    przypadkiem w takiej sytuacji piorunochron jednak nie jest wskazany? No
    i jak wygląda sytuacja w przypadku blaszanego dachu?

  • 12. Data: 2009-04-25 20:44:58
    Od: "o" <...@p...st>

> [...]
    > anteny, po zrobieniu licencji krótkofalarskiej? ;) Czy przypadkiem w
    > takiej sytuacji piorunochron jednak nie jest wskazany? No i jak wygląda

    Uziem sobie ten dach. Piorunochron i tak jest jednorazowego użytku. Zwód ma
    się spalić, on ma zainicjować kanał jonizacji.

    Nie będę wymieniał z nazwiska kolegi, który przestał wierzyć w piorunochron,
    jak mu piorun furtkę od płota upalił. Obok domu stał potężny kratownicowy
    maszt z obrotowymi antenami.

    Pomyśl, jaki kształt ma piorun, czemu nigdy nie jest prosty ?
    Pomyśl jak wygląda długa iskra, choćby w szkolnym doświadczeniu na fizyce,
    czemu jest krzywa?
    I teraz pomyśl, ze do chmur jest ponad kilometr, czyli twoja chata ma mniej
    niż 1% długości pioruna, a on taki krzywy. Gdzie walnie ?
    Jaki wystawisz szpikulec ? 100m jak Franklin latawiec?
    Typowy piorunochron na domku jednorodzinnym to stalowy drut na szczycie i
    kilkunastocentymetrowe szpice.Sztuka dla sztuki, lub "jakotaka" ochrona
    słomianego dachu.
    Jak jest burza kabel antenowy się odkręca i wyrzuca przez okno. Gdy piorun
    walnie w antenę nie ma anteny.
    Zobacz fotografie piorunów, przypomnij sobie przypadek warszawskiego pałacu
    Stalina sprzed kilku lat.
    Jest wiele firm instalujących piorunochrony. Niektórzy mają ciekawe reklamy
    tzw. piorunochronów aktywnych.

  • 13. Data: 2009-04-26 03:11:57
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@m...ip.tpnet.pl>

    o wrote:

> [...]
    > mniej niż 1% długości pioruna, a on taki krzywy. Gdzie walnie ?
    > Jaki wystawisz szpikulec ? 100m jak Franklin latawiec?

    erm. juz od dawna wiadomo ze pojedyncze szpikulce nie chronia, i jest cos
    takiego jak 'klatka faradaya w ktroa zamyka sie to co chce sie chronic.
    nie musisz miec szpikulcow na dachu nawet (po co diabla kusic ;) , wazne ze
    dom jest 'obudowany' klatka - nazywa sie to instalacja odgromowa.

    jesli piorun walnie gdziekolwiek w budynek (to jednak duzy obiekt i moze sie
    zdarzyc) to jesli jest zainstalowana taka klatka jaka szansa jest ze
    wyladowanie wywola pozar (zabezpieczenie przed nim jest glownym celem
    instalacji odgromowej) lub ze piorun 'wejdzie' do budynku ?

    dalej, dobrze wykonana klatka faradaya przetrwa kilka mniejszych wyladowan
    ujemnych , i przy odrobinie szczescia wyladowanie dodatnie.

    widziales kiedys konsekwencje uderzenia wyladowania dodatniego? chcialbys
    zeby takie wyladowanie 'przeszlo' choc przez 1/3 twojego budynku ?
    jako ciekawostke dorzuce ze wyladowanie dodatnie 'rozpoczyna' sie
    wyladowaniem ujemnym, i po 'sciezce' tego wyladowania przebiega wyladowanie
    jonowe. osobiscie wolalbym zabezpieczyc sie 'klatka' zlozona nawet z
    cienkiego drucika ktory 'wyparuje' i zostawi sciezke dla wyladowania
    dodatniego _na zewnatrz_ budynku niz ryzykowac eksplozje _wewnatrz_
    budynku .

  • 14. Data: 2009-04-26 06:50:51
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    Wrzucie linki do jakis ciekawych efektow przejscia 'pieruna'.Np po stacji
    antenowej. Ciekawe jak wyglada krajobraz po burzy :) W sumie to tylko widzialem
    przeciete, rozlupane raczej, drzewo. Ale sprzetu telekomunikacyjnego nie.

  • 15. Data: 2009-04-26 08:27:21
    Od: j...@p...onet.pl

    > Uziem sobie ten dach.  Piorunochron i tak jest jednorazowego użytku. Zwód ma
    > się spalić, on ma zainicjować kanał jonizacji.

    Myślę, że nie powinieneś zabierać się za doradzanie w dziedzinach, w których,
    łagodnie mówiąc, nie poruszasz się zbyt swobodnie. Skąd pomysł, że "zwód ma się
    spalić"? Czy zadałeś sobie trud policzenia energii, która wydziela się np. w
    lince miedzianej 35 mm2 podczas przepływu prądu piorunowego? Spróbuj to zrobić,
    albo odszukać wynik w internecie.

    > Nie będę wymieniał z nazwiska kolegi, który przestał wierzyć w piorunochron,
    > jak mu piorun furtkę od płota upalił. Obok domu stał potężny kratownicowy
    > maszt z obrotowymi antenami.

    To dowodzi tylko, że obecnie używany model elektromagnetyczny (czyli tzw metoda
    toczącej się sfery) jest wiarygodną metodą wyznaczania stref chronionych. Nawet
    wysoki maszt nie chroni pobliskich obiektów, jeśli znajdują się poza zasięgiem
    owej sfery.

    Otóż to: POMYŚL

    Pozdrawiam
    Jarek Kordalewski

  • 16. Data: 2009-04-26 16:31:16
    Od: "o" <...@p...st>

    Użytkownik "Piotr Curious Gluszenia Slawinski" <c...@m...ip.tpnet.pl>
    napisał w wiadomości news:gt0k6f$lib$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > erm. juz od dawna wiadomo ze pojedyncze szpikulce nie chronia, i jest cos
    > takiego jak 'klatka faradaya w ktroa zamyka sie to co chce sie chronic.

    Piorunochron aktywny to jest wysoki szpikulec
    Klatki Faradaya na żadnym domu nie widzialem, te kilka drutów na domu trudno
    nazwac klatką.

    cytat:
    "O tym, w jakich przypadkach konieczna jest ochrona odgromowa, informują
    odpowiednie przepisy zawarte m.in. w Prawie budowlanym oraz Rozporządzeniu
    Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków
    technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zmiana
    tego rozporządzenia wydana 7 kwietnia 2004 zawiera wykaz norm. Odnoszą się
    one do tzw. obiektów zwykłych o wysokości do 60 metrów, do których zaliczane
    są także domy jednorodzinne.

    Zawarte są w nich m.in. wskazania, które części budynku można wykorzystać
    jako elementy urządzeń odgromowych. Taką częścią może więc być metalowe
    pokrycie dachu, wykorzystane jako zwód. Z kolei instalacją odgromową na
    zewnątrz obiektu może być np. wolno stojący maszt chroniący niższy budynek,
    albo instalacja piorunochronna zwykle montowana bezpośrednio na chronionym
    budynku.

    O konieczności stosowania instalacji odgromowej decyduje zależność pomiędzy
    spodziewaną częstotliwością bezpośrednich wyładowań trafiających w obiekt
    (Nd; zależy od usytuowania budynku) a średnią roczną częstotliwością
    wyładowań (Nc), które mogą trafić w dany budynek. Jeżeli: Nd< Nc to
    urządzenie piorunochronne nie jest potrzebne, natomiast gdy: Nd>Nc to
    urządzenie piorunochronne jest niezbędne

    Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami wykonanie instalacji odgromowej
    w budynku jednorodzinnym nie jest konieczne. To czy będzie wykonana zależy
    tylko i wyłącznie od inwestora. Znając niebezpieczeństwa opisane powyżej sam
    bierze odpowiedzialność za podjętą decyzję. "

  • 17. Data: 2009-04-26 16:41:24
    Od: "o" <...@p...st>

    Konkurencja: http://www.instalacje-odgromowe.biz/ ?
    Bzdury piszą ?

  • 18. Data: 2009-04-26 16:48:14
    Od: "o" <...@p...st>

> [...]
    > metoda
    > toczącej się sfery) jest wiarygodną metodą wyznaczania stref chronionych.

    Może i wiarygodną, niemniej ja nadal uważam, że ochrona przed piorunami jest
    na początku rozwoju.
    Fachowcy od lat się sprzeczają co do skuteczności różnych rozwiązań vide
    "piorunochron aktywny".
    Do mnie przemawia, ze piorunochron stosowany współcześnie nie chroni
    wszystkiego, ilekroć media donoszą o awarii linii WN (te są doskonale ?)
    chronione, zabiciu człowieka stojącego pod drzewem - przy nieuszkodzonym
    drzewie, czy walnięcia pioruna w namiot na polanie, itp.

  • 19. Data: 2009-04-26 18:49:31
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik j...@p...onet.pl napisał:
> [...]
    > lince miedzianej 35 mm2 podczas przepływu prądu piorunowego? Spróbuj to zrobić,

    Cześć!
    Zawsze przy okazji dyskusji o piorunach przytaczam stronę:
    http://www.ochrona.net.pl/
    Nowości / artykuły / Zmiany w podejściu do oceny zagrożenia piorunowego
    obiektów budowlanych
    http://www.ochrona.net.pl/pdf/Odgromowa_44.pdf
    I cała reszta. Warto poczytać, również małe co nieco o aktywnych
    piorunochronach.
    To jest o wiele bardziej wiarygodne źródło, niż teksty, typu "wyrzuć
    antenę za okno".
    Maciek

  • 20. Data: 2009-04-26 19:36:53
    Od: "o" <...@p...st>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości
    > To jest o wiele bardziej wiarygodne źródło, niż teksty, typu "wyrzuć
    > antenę za okno".

    Ty się Maciek śmiej.
    "Prawie jak żywiec", nie antenę, a kabel antenowy od radiostacji, i
    potwierdzone doświadczeniami różnych ludzi..
    W prezentowanych przez Ciebie zaleceniach jest o tym mowa, jeno prześmiewcy
    skojarzyć za trudno przeskoki iskrowe do instalacji wewnątrz obiektu z
    kablem od radiostacji amatorskiej. Jak wygląda antena KF i dlaczego nie ma
    koło niej piorunochrona ?