  • 1. Data: 2012-08-28 10:29:43
    Temat: Kto skalibruje metrahit?
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Witajcie,

    Znacie może kogoś kto skalibruje mój prywatny multimetr Metrahit 23?
    Popłynął na napięciu jakieś -0,2%. R jest dobrze, więc musiała mu popłynąć
    referencja. Teraz kurcze to już ani jednego PR w środku :-(

    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 2. Data: 2012-08-28 19:56:52
    Temat: Re: Kto skalibruje metrahit?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 28 Sie, 10:29, "Ukaniu" <l...@g...pl> wrote:
> [...]
    > Popłynął na napięciu jakieś -0,2%. R  jest dobrze, więc musiała mu popłynąć
    > referencja. Teraz kurcze to już ani jednego PR w środku :-(

    Zapytaj w Meraserwie, może ogarną. A jak nie to chyba producent, jak
    coś mogę zaszwargotać do nich, mamy kilka metrahitów :>

    L.

  • 3. Data: 2012-08-29 08:43:29
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]

    Zapytaj w Meraserwie, może ogarną. A jak nie to chyba producent, jak
    coś mogę zaszwargotać do nich, mamy kilka metrahitów :>

    ///
    Gadałem z Astatem ale oni ślą do producenta. Cennik producenta znalazłem na
    stronie. Coś ok 100 EUR z certyfikatem (nie ma bez certyfikatu). Więc sprawa
    pewnie nie zamknęła by się w 500 PLN netto.
    Nie powiem, że mnie nie stać ale to ciut za dużo na tą chwile i do tych
    potrzeb.
    Szukam jakiegoś alternatywnego miejsca, bez certyfikatu.
    Swoją drogą ciekawe, że on tyle popłynął, mam wiele starszych i zdecydowanie
    mocniej używanych multimetrów w firmie i w zasadzie nadal mieszczą się w
    tolerancji producenta.
    Z Merserwisem gadałem, nie mają w ofercie nie kalibrują, poczekam jeszcze na
    naszego byłego grupowego kolegę Andrzeja od Tektronixów może on coś poradzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2012-08-29 09:12:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On Aug 29, 8:43 am, "Ukaniu" <l...@g...pl> wrote:
    > Z Merserwisem gadałem, nie mają w ofercie nie kalibrują, poczekam jeszcze na
    > naszego byłego grupowego kolegę Andrzeja od Tektronixów może on coś poradzi.

    Nie Merserwis, ino Meraserw :P

    Pzdr.
    L.

  • 5. Data: 2012-08-29 09:45:48
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...
> [...]
    > na
    > naszego byłego grupowego kolegę Andrzeja od Tektronixów może on coś

    Po kilku telefonach dowiedziałem się, że chyba jednak wszyscy ślą do
    producenta albo wolą nie dotykać.
    Pozostaje podłączyć jakiś układ węszący na szynkę do eepromu (93c66) i
    zobaczyć co tam gada przy przełączeniu zakresów, przy włączeniu. Może by w
    ten sposób dojśc jak zapisują zmienne kalibracyjne?

  • 6. Data: 2012-08-29 09:58:37
    Od: a...@w...pl

    > On 28 Sie, 10:29, "Ukaniu" <l...@g...pl> wrote:

    [ciap]
    > poczekam jeszcze na
    >
    > naszego byłego grupowego kolegę Andrzeja od Tektronixów może on coś poradzi.

    :-) niestety niewiele poradzi. Prawie w ogóle tu nie zaglądam, akurat przypadek.
    Kalibracja jednej sztuki multimetru to problem taki, że w Polsce GUMy, IŁy i
    pomniejsi to najwyżej zrobią sprawdzenie czy trzyma parametry, a jak nie trzyma to
    niestety nie podkręcą bo współcześnie to jak zauważyłeś już nie epoka peerków. Z
    kolei poza Polską dojdą koszty transportu kurierem tu i tam, co w przypadku jednego
    multimetru może być rzędu jego wartości. Do tego cena samej kalibracji. Pięć stówek
    to będzie lekko za transport. W dodatku jeszcze jedna pułapka. Gość obsługujący
    automat od kalibracji może powiedzieć, że nie kończy się ona sukcesem i trzeba coś
    wymienić, czyli tłumacząc na polski włożyć nowy multimetr w starą obudowę. Wtedy
    koszty mogą być nawet większe niż nowego przyrządu. Powiesz mu, że w takim razie pies
    was drapał, nie chcę żadnej kalibracji. Tylko niestety pozostanie do zapłaty kurier i
    ta tzw. ekspertyza mówiąca żeby zamienić jeden multimetr na drugi. W najgorszym
    przypadku zapłacisz tyle co za nowy i zostaniesz w punkcie wyjścia, czyli z
    niedokładnym multimetrem bez żadnego certyfikatu. Ale to tylko najgorszy wariant :-)

    Andrzej Kamieniecki

  • 7. Data: 2012-08-29 11:57:35
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Znacie może kogoś kto skalibruje mój prywatny multimetr Metrahit 23?
    > Popłynął na napięciu jakieś -0,2%. R jest dobrze, więc musiała mu
    > popłynąć referencja. Teraz kurcze to już ani jednego PR w środku :-(

    Sam (precyzyjny) scalak od referencji, to mało prawdopodobne aby
    "popłynął". Nie pamiętam takiego przypadku. W pierwszym roku po
    produkcji, to i owszem, 50 nawet 150ppm mogą zejść, ale nie więcej. Mam
    miernik Metexa co kalibrację trzyma po 25 latach (mało używany) od zakupu.
    Bardziej prawdopodobne jest uszkodzenie w obwodach wejściowych, np. w
    dzielniku wejściowym. Jeżeli napięcie mierzone przechodzi przez zestyki,
    nawet złocone, to radzę je przeczyścić czymś, co nie zedrze warstwy
    złota. Papier ścierny odpada. Ja używam flaneli ze spirytusem.
    Pasożytnicze termopary mogą się robić na zanieczyszczonym, bądź zdartym
    zestyku.
    K.

  • 8. Data: 2012-08-29 12:13:05
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > to i owszem, 50 nawet 150ppm mogą zejść, ale nie więcej. Mam miernik
    > Metexa co kalibrację trzyma po 25 latach (mało używany) od zakupu.

    Tak właśnie też sądzę bo mam identyczne doświadczenia. Na stole sporo
    starego sprzętu kalibrowanego ostatni raz w fabryce, w szczególności
    HP3455A, który mimo wieku emerytalnego pracuje praktycznie "w punkt"

> [...]
    > Papier ścierny odpada. Ja używam flaneli ze spirytusem.
    > Pasożytnicze termopary mogą się robić na zanieczyszczonym, bądź zdartym

    Nie grzebałem w nim tyle co zerknąłem z wierzchu, szkoda go porzucić bo jest
    w doskonałym stanie, jeśli się zdecyduję go zostawić (bo to w sumie zakup
    ostatnich dni) to go pomęczę troche. Mam słabość do porządnych mierników ;-)
    Dziś przedzwonię wszystkie zakresy - jeśli na wszystkich trzyma odchyłkę to
    będzie jakis trop.
    Wtedy albo można by próbować dobrać się do eepromu albo prześledzić który
    dzielnik popłynął i go wyprostować.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 9. Data: 2012-08-29 12:22:17
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > W najgorszym przypadku zapłacisz tyle co za nowy i zostaniesz w punkcie

    OO hohoh, kupę lat! Cieszę się, że zaglądasz jeszcze czasem na PME :-)

    Co do efektu kalibracji u producenta to właśnie boję się takiego jaki
    opisałeś. Wszyscy ślą - tak mi wychodzi z dochodzenia więc nie ma z kim
    pogadać od serca o sprawach technicznych. Ten kierunek chyba odpuszczam
    zobaczę co sam mogę zdziałać w ramach relaksu jak dziecko już zaśnie ;-)

    PS.
    Ja cały czas drążę temat wzm. X do Tektronixa 2465, są pozytywne efekty, ale
    nie trzyma kalibracji na najwyższej szybkości - do ogarnięcia, problem tylko
    z moim czasem.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 10. Data: 2012-08-29 18:44:31
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Pozostaje podłączyć jakiś układ węszący na szynkę do eepromu (93c66)

    W razie czego sluze Zeroplusem, I2C/SPI i inne takie rozkoduje, pokaze i
    objasni.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa