  • 1. Data: 2012-05-12 18:56:23
    Temat: LCD w niskich temperaturach...
    Od: sundayman <s...@g...pl>

    No więc właśnie zrobiłem sobie test takiego oto wyświetlacza:

    http://www.kamami.pl/index.php?ukey=product&productI
    D=179308

    no i dramat jest. W temperaturze minus 17.6 toto już praktycznie nie
    nadaje się do niczego.
    Znaczy, niby widać (jakieś lekkie smugi się pojawiły) - ale tempo
    jakiejkolwiek reakcji to wieki całe. Znaczy, na nową zawartość trzeba
    poczekać z 5 sekund minimum...Albo i lepiej.

    Czy z FSTN będzie lepiej (bo to jest STN).?

    A jak się mają do niskich temperatur wyświetlacze COG (np. takie coś
    http://www.artronic.pl/o_produkcie.php?id=1219?) ?

    Troszkę jestem w kropce... Podgrzewać to ? Ale jak ? Coś tam LCEL pisze
    o foliach do podgrzewania, ale na razie nic nie wiem...

    W przyszłości to przejdę na OLED, ale to kwestia czasu.

    Powinien mi ten LCD jako tako pracować przy -20 st.
    Żadnych animacji na nim nie ma (znaczy coś tam jest ale w tempie 0.5
    sek....)

    Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?

  • 2. Data: 2012-05-12 21:30:52
    Temat: Re: LCD w niskich temperaturach...
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    sundayman wrote:
> [...]
    D=179308

    > no i dramat jest. W temperaturze minus 17.6 toto już praktycznie nie
    (ciap)

    > Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?
    Nie mam.
    Mam za to pomysł, podnieść napięcie zas. podswietlenie wraz ze spadkiem
    temp. otoczenia.

    --
    Włodek

  • 3. Data: 2012-05-12 22:14:41
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Mam za to pomysł, podnieść napięcie zas. podswietlenie wraz ze spadkiem
    > temp. otoczenia.

    A diód nie poupalasz? Jeżeli ograniczenie prądu jest zrobione na rezystorze,
    to wraz ze wzrostem napięcia bedzie wzrastał prąd.
    Co prawda wraz ze spadkiem temperatury rozpraszanie ciepła będzie coraz
    lepsze, ale zapewne podświetlanie nie było projektowane do podgrzewania
    struktury LCD, więc można sobie wyobrazić sytuację, że struktura LCD będzie
    dalej zimna, a złącza diód się odlutują, gdyż temp. punktowa diody będzie za
    wysoka.

  • 4. Data: 2012-05-12 22:38:22
    Od: sundayman <s...@g...pl>

> [...]
    > struktury LCD, więc można sobie wyobrazić sytuację, że struktura LCD
    > będzie dalej zimna, a złącza diód się odlutują, gdyż temp. punktowa

    obawiam się, że dokładnie tak to by wyglądała. Z tym, że diody szlag
    trafi zanim się zdążą odlutować.
    Poza tym, one mają te diody z boku, więc nie ma to sensu żadnego...

    Ogrzewanie musi być albo na powierzchni LCD, albo ew. pod nim, wtedy
    ciepłe powietrze unosząc się mogłoby ogrzewać ekran.

  • 5. Data: 2012-05-12 23:24:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 12.05.2012 18:56, sundayman wrote:
> [...]
    > sek....)
    >
    > Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?

    Michoo

  • 6. Data: 2012-05-12 23:34:42
    Od: Michoo <m...@v...pl>

> [...]
    > jakiejkolwiek reakcji to wieki całe. Znaczy, na nową zawartość trzeba
    > poczekać z 5 sekund minimum...Albo i lepiej.
    LCD tak mają.

    > Czy z FSTN będzie lepiej (bo to jest STN).?
    To chyba jest +- to samo.

    Afaik stare TN może by działały trochę lepiej - (F)STN mają bardziej
    czarną czerń przez duże skręcenie płaszczyzny polaryzacji, więc
    naturalne, że w niskiej temperaturze, gdy ruchliwość jest mniejsza to
    taki wyświetlacz będzie potrzebował więcej czasu na reakcję.

    Ewentualnie można by spróbować podnieść napięcie sterujące?

> [...]
    >
    > Troszkę jestem w kropce... Podgrzewać to ? Ale jak ? Coś tam LCEL pisze
    > o foliach do podgrzewania, ale na razie nic nie wiem...
    Może wystarczy zaizolować dobrze(podświetlanie trochę jednak grzeje)?

    > W przyszłości to przejdę na OLED, ale to kwestia czasu.
    Oledy mają tę wadę, że rozdzielczości są całkiem fajne, ale albo są
    bardzo małe, albo bardzo drogie.

    > Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?
    W takich nie mam - przy -10 już nie działały w sensowny sposób.(dlatego
    m.i. do magisterki wybrałem OLED)

    Michoo

  • 7. Data: 2012-05-13 00:09:20
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "sundayman" <s...@g...pl> wrote in message
    > Macie jakieś doświadczenie z LCD w takich warunkach ?

    Tak, trzeba podgrzewać, i to równomiernie - cudów nie ma.

  • 8. Data: 2012-05-13 00:10:48
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    sundayman wrote:
> [...]

    Teraz nie pomyslałem że to białe, zielone może byłyby lepsze (mniejszy
    spadek na diodzie, większy na rezystorze).

> [...]
    >
    > Ogrzewanie musi być albo na powierzchni LCD, albo ew. pod nim, wtedy
    > ciepłe powietrze unosząc się mogłoby ogrzewać ekran.

    Tak jak pisze Michoo zaizolować, wtedy jakiś tam sen może i ma.

    --
    Włodek

  • 9. Data: 2012-05-13 12:03:52
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    > struktury LCD, więc można sobie wyobrazić sytuację, że struktura LCD
    > będzie dalej zimna, a złącza diód się odlutują, gdyż temp. punktowa diody

    mozna pomyslec nad tym, by przezroczysta termoprzedzaca zalewe silikonowa
    wstrzyknac pomiedzy wyswietlacz, a podswietlenie. jesli cieplo
    z podswietlania nie wystarczy, to mozna zatopic obok jakis grzejniczek.

  • 10. Data: 2012-05-13 14:19:57
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "sundayman" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Troszkę jestem w kropce... Podgrzewać to ? Ale jak ? Coś tam LCEL pisze o
    > foliach do podgrzewania, ale na razie nic nie wiem...

    Podgrzewać. Najlepiej od +10*C żeby się nie skraplało. Mam tak od kilku lat
    i nie było reklamacji. Czytałem że ktoś wsadził termistor w napięcie
    kontrastu i to pomogło w dość szerokim zakresie temperatur.
    Wojtek

    --
    Taaa... Oczywiście, są lekarze, którzy
    poświęcają cały swój czas i wiedzę