  • 1. Data: 2011-04-05 16:32:20
    Temat: Lutowanie LGA
    Od: "Piotrek_P" <p...@o...pl>

    Witam,
    Czy któryś z kolegów ma jakieś doświadczenia z lutowaniem elementów w
    obudowach LGA i mógł by coś podpowiedzieć? Chodzi o lutowanie w warunkach
    domowych. Mam do polutowania obudowę LGA 8 pin tylko nie bardzo wiem jak się
    do tego zabrać bo tam nie ma "wystających" nóżek. Znalazłem conieco na
    googlach o lutowaniu na pastę, ale nie wiem jakiej by użyć. Dysponuję stacją
    PT968 z Hot Air, ale wiadomo że sprzęt to nie wszystko. Trzeba wiedzieć jak
    się zabrać za lutowanie żeby nie zniszczyć układu lub płytki.
    Do polutowania jest taki pacjent:
    http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_shee
    t/MPL115A1.pdf

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2011-04-05 17:08:43
    Temat: Re: Lutowanie LGA
    Od: Zakarm <t...@s...com>

    http://www.youtube.com/watch?v=n3gVtzeLNWk

  • 3. Data: 2011-04-05 19:01:05
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Zakarm" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    > http://www.youtube.com/watch?v=n3gVtzeLNWk

    http://www.youtube.com/watch?v=Ql6Vkw5wswU

    A powiedzcie mi, proszę, co to jest za substancja
    nakładana na nóżki układu scalonego w 0.26?
    Kalafonia w żelu?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 4. Data: 2011-04-05 19:08:02
    Od: "Piotrek_P" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Zakarm" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    > http://www.youtube.com/watch?v=n3gVtzeLNWk

    Dzięki za zainteresowanie, ale znalezienie filmu na YT nie jest wielkim
    wyzwaniem, widziałem ten i inne. Chodzi mi bardziej o podpowiedź w kierunku,
    na jakiej paście i jak grzać żeby to polutować. Widziałem filmik gdzie na
    pady SMD chyba SOIC ktoś nakładał taką szarą/siwą pastę i potraktrował
    HotAir'em. Układ ładnie osiadł na padach a pasta zamieniła się w cynę. Może
    taką metodą dało by radę? Tylko jaka to pasta?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 5. Data: 2011-04-05 19:08:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 05.04.2011 21:01, Krzysztof Tabaczyński pisze:

    > A powiedzcie mi, proszę, co to jest za substancja
    > nakładana na nóżki układu scalonego w 0.26?
    > Kalafonia w żelu?
    Topnik w żelu. Po kolorze patrząc - raczej nic związanego z kalafonią.

    Michoo

  • 6. Data: 2011-04-05 19:23:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 05.04.2011 21:08, Piotrek_P pisze:
    > Użytkownik "Zakarm"<t...@s...com> napisał w wiadomości
    >
    > Dzięki za zainteresowanie, ale znalezienie filmu na YT nie jest wielkim
    > wyzwaniem, widziałem ten i inne.
    Ja lutuję mniej-więcej wg tego
    http://www.youtube.com/watch?v=c_Qt5CtUlqY
    tylko grzeję na oko, bez termopary.

> [...]
    > pady SMD chyba SOIC ktoś nakładał taką szarą/siwą pastę i potraktrował
    > HotAir'em. Układ ładnie osiadł na padach a pasta zamieniła się w cynę.
    Lutowanie na kulki stawiane lutownicą grzałkową jest na początku szybsze
    i łatwiejsze niż na pastę. Pasta ma też kilka wad:
    - dobre pasty są drogie
    - tanie pasty są zniechęcające (szczerze odradzam produkty producenta
    "termopasty")
    - okres przydatności jest relatywnie krótki, trzeba trzymać w lodówce
    - trzeba polutować kilka razy, żeby "poczuć" daną pastę

    Ale jak się trafi dobrą pastę to lutowanie to bajka. Zwłaszcza drobnicy
    typu rezystory, kondensatory, dławiki.

    Michoo

  • 7. Data: 2011-04-05 19:47:16
    Od: "Piotrek_P" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > - trzeba polutować kilka razy, żeby "poczuć" daną pastę
    >
    > Ale jak się trafi dobrą pastę to lutowanie to bajka. Zwłaszcza drobnicy

    Dzięki, świetny filmik. Że tak ignorancko jeszcze zapytam. Jak nazywa się
    ten przeźroczysty żel, który robi za kalafonię?

    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 8. Data: 2011-04-05 20:05:12
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 05.04.2011 21:47, Piotrek_P pisze:
    > Dzięki, świetny filmik. Że tak ignorancko jeszcze zapytam. Jak nazywa się
    > ten przeźroczysty żel, który robi za kalafonię?
    Topnik żelowy, albo topnik w żelu. Ja używam "223", bo jest jednym z
    najtańszych ;) a ja jestem hobbistą, Pro może Ci podpowiedzą coś lepszego.

    Michoo

  • 9. Data: 2011-04-05 20:08:07
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Piotrek_P" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki, świetny filmik. Że tak ignorancko jeszcze zapytam. Jak nazywa się
    > ten przeźroczysty żel, który robi za kalafonię?

    No właśnie, o co mam spytać w sklepie?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 10. Data: 2011-04-05 20:10:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-04-05 21:08, Michoo pisze:

    > Topnik w żelu. Po kolorze patrząc - raczej nic związanego z kalafonią.

    A jednak: Kester RMA, a więc kalafoniowy.

    Pozdrawiam,
    Paweł