  • 1. Data: 2014-02-19 21:31:06
    Temat: Magistrala CAN - ile urządzeń?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jak to właściwie jest z magistralą CAN? Ile urządzeń może jednocześnie
    być podłączonych do jednej linii? Bo spotkałem się już z kilkoma różnymi
    wersjami. Pamiętam, że kiedyś czytałem ogólny tekst, porównujący różne
    sposoby transmisji w instalacjach automatyki (RS485, CAN, 1-wire) i w
    plusach CAN wymieniona była m.in. możliwość podłączenia dużej liczby
    urządzeń.

    Tymczasem w pewnym poradniku (http://forum.atnel.pl/topic1183.html)
    natrafiłem na tabelkę (http://tinyurl.com/oncl8e6) w której maksymalna
    liczba węzłów została podana jako 32.

    Czy to podobna sytuacja jak z RS485, gdzie problem można obejść stosując
    lepszy transceiver, czy też tym razem problem jest innej natury i tego
    ograniczenia się już nie przeskoczy?

  • 2. Data: 2014-02-20 11:19:48
    Temat: Re: Magistrala CAN - ile urządzeń?
    Od: RtB <radagast.SPAMOWI.@.NIE.onet.pl>

    W dniu 2014-02-19 21:31, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Czy to podobna sytuacja jak z RS485, gdzie problem można obejść stosując
    > lepszy transceiver, czy też tym razem problem jest innej natury i tego

    W nocie aplikacyjnej TI (http://www.ti.com/lit/an/slla270/slla270.pdf)
    znalazłem informację, że standard zaleca 30, ale w rzeczywistości zależy
    to od parametrów transceiverów i kabli. Gdyby to było 32, nie działałoby
    nam pół laboratorium w pracy :-) (używamy CANa do sterowania testerami).

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 3. Data: 2014-02-21 19:12:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zajrzałem właśnie do noty katalogowej układu ISO1050DUB
    (http://www.ti.com/lit/ds/symlink/iso1050.pdf)

    Wygląda na to, że faktycznie standard mówi nawet nie o 32, ale tylko 30
    urządzeniach:

    "The ISO11898 Standard specifies a maximum bus length of 40m and maximum
    stub length of 0.3m with a maximum of 30 nodes."

    Jednak w praktyce można liczyć na więcej, jednak górna granica nie jest
    tak precyzyjnie ustalona jak w przypadku RS48:

    "However, with careful design, users can have longer cables, longer stub
    lengths, and many more nodes to a bus. A high number of nodes requires a
    transceiver with high input impedance such as the ISO1050."

    Stąd właśnie moje pytanie. Jak w praktyce należy rozumieć to "many
    more"? Jaką maksymalną ilość urządzeń na jednej magistrali udało się Wam
    uruchomić w waszych projektach?

  • 4. Data: 2014-02-21 22:34:27
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 21.02.2014 19:12, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Stąd właśnie moje pytanie. Jak w praktyce należy rozumieć to "many
    > more"? Jaką maksymalną ilość urządzeń na jednej magistrali udało się Wam

    Osobiście miałem do czynienia z instalacją z około 30 urządzeniami.
    Działało to tak średnio, czasem niektóre urządzenia "giną" z magistrali.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-02-22 01:14:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Feb 2014 19:12:35 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Stąd właśnie moje pytanie. Jak w praktyce należy rozumieć to "many
    > more"? Jaką maksymalną ilość urządzeń na jednej magistrali udało
    się Wam
    > uruchomić w waszych projektach?

    Udam trochę kogutka i zapytam: serio masz potrzebę podłączenia więcej
    niż 30 nodów?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2014-02-22 10:25:15
    Od: "Piotr (RtB)" <r...@N...onet.pl>

    W dniu 2014-02-21 19:12, Atlantis pisze:
    > Stąd właśnie moje pytanie. Jak w praktyce należy rozumieć to "many
    > more"? Jaką maksymalną ilość urządzeń na jednej magistrali udało się Wam
    > uruchomić w waszych projektach?

    Około 50. Z tym, że magistrala jest stosunkowo krótka i protokół
    komunikacyjny działa na zasadzie point-to-point zamiast rozgłaszania
    (używamy CANa jako magistrali sterującej), więc i bus load jest nikły.

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 7. Data: 2014-02-22 10:27:56
    Od: "Piotr (RtB)" <r...@N...onet.pl>

    W dniu 2014-02-22 01:14, Marek pisze:
    > się Wam
    >
    > Udam trochę kogutka i zapytam: serio masz potrzebę podłączenia więcej
    > niż 30 nodów?

    Bywa. W naszym projekcie mamy 29, żeby uzyskać podstawową funkcjonalność
    ("klepanie" przekaźnikami na liniach I/O).

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 8. Data: 2014-02-22 12:10:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 22 Feb 2014 10:27:56 +0100, "Piotr (RtB)"
    <r...@N...onet.pl> wrote:
    > Bywa. W naszym projekcie mamy 29, żeby uzyskać podstawową
    funkcjonalność
    > ("klepanie" przekaźnikami na liniach I/O).

    Z tym, że akurat jakiś tam limit nodów nie przyćmiewa innych zalet
    can, osobiście uważam, że jest to najfajniejsza magistrala do
    warunków przemysłowych gdy chcemy przesyłać dane między czujnikami
    lub z czujników. Jak się nie spieszy to zadziała na dowolnych drutach
    i sporych odległościach (u mnie ~60 m, 4 nody średnio co 20m,
    256kb/s)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-02-22 13:45:18
    Od: "Piotr (RtB)" <r...@N...onet.pl>

    W dniu 2014-02-22 12:10, Marek pisze:
> [...]
    > czujników. Jak się nie spieszy to zadziała na dowolnych drutach i
    > sporych odległościach (u mnie ~60 m, 4 nody średnio co 20m, 256kb/s)

    Przyznaję - działa na dowolnych drutach, nawet na 500kb/s (w granicach
    kilku metrów - jedna szafa 19"). Nie bawiliśmy się w skręcanie. W całym
    projekcie mamy chyba z 50 węzłów w sieci i działa bez żadnych kłopotów.
    Co ciekawe - puszczamy przez nasze urządzenie inną magistralę,
    wolniejszą (125 kbps), niby specjalizowaną do czujników. Nie skręcaliśmy
    kabli. Nie wymaga terminacji, drivery mają sporą tolerancję na
    obciążenie pojemnościowe, część komunikacji idzie prądowo... i potrafi
    się cała transmisja skaszanić przy kilku metrach kabla. A CAN działa.

    Pozdrawiam,
    Piotr

  • 10. Data: 2014-02-23 18:33:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-02-22 01:14, Marek pisze:

    > Udam trochę kogutka i zapytam: serio masz potrzebę podłączenia więcej
    > niż 30 nodów?

    To zależy od przyjętych wytycznych. Brałem pod uwagę rozwiązanie, w
    którym każdy czujnik i włącznik jest osobną "stacją" na magistrali.
    Dawałoby to pewne możliwości - zamiast zwykłych włączników w puszce
    podtynkowej można by umieścić moduły sterujące z wyświetlaczami.

    Jeśli jednak przyjmiemy inne założenia i uznamy, że na magistrali
    pracuje jedynie kilka modułów z triakami/przekaźnikami + parę czujników
    + brama magistrala-ethernet, to limit 30 nodów staje się wystarczający.
    Wówczas w ramach pomieszczenia można połączyć standardowe włączniki do
    wejść MCU, a przez magistralę realizować jedynie zdalne sterowanie.