  • 1. Data: 2022-12-15 23:43:23
    Temat: Mostkowanie dwóch sieci za pomocą wifi dawniej a dziś
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam pewne urządzenie, z którym można się komunikować tylko poprzez
    wbudowany w urządzenie AP wifi. Działa to tak, że aplikacja w
    telefonie prosi o zestawienie połączenia z tym AP (podaje ssid i
    hasło jakie należy wybrać i wprowadzić) a po zestawieniu połączenia
    łączy się z urządzeniem na dedykowany adres IP.
    Sytuacja sieciowa wygląda tak: ten AP przydziela telefonowi adres
    192.168.8.47. A aplikacja łączy się na 192.168.8.46:8080

    Trudność polega na tym, że aby się połączyć trzeba być w pobliżu tego
    urządzenia. Chciałbym tą łączność przedłużyć dodając własny drugi AP
    połączony z lokalną siecią (z wieloma własnymi AP), by on w trybie
    bridge połączył się z tym wbudowanym AP a następnie zmostkował tego
    hosta 192.168.8.46 do lokalnej sieci, która też jest 192.168.8.0/24.
    W teorii w ten sposób (jeśli bridge eth zadziała) powinien być dostęp
    do hosta 192.168.8.46 jak z lokalnej sieci, ale za to z większego
    obszaru.
    15 lat temu robiłem coś takiego ale wtedy mostkować 2 ethernety było
    można tylko poprzez dwa takie same AP (ten sam producent).
    Czy obecnie nadal do mostkowania muszą być dwa takie same AP? Czy to
    już ustandaryzowano? Bo nie mam pojęcia co siedzi wewnątrz tego
    egzotyczego urządzenia więc jestem jedynie zdany na AP ogólnie
    dostępne na rynku, które mają opcje bridge p2p... ale czy to
    zadziała?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2022-12-16 10:49:19
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 15.12.2022 o 23:43, Marek pisze:
> [...]
    > Sytuacja sieciowa wygląda tak: ten  AP przydziela telefonowi adres
    > 192.168.8.47. A aplikacja łączy się na 192.168.8.46:8080

    Czy wiesz jak aplikacja ustala IP do którego się ma połączyć?
    Czy jest to zapytanie do DNS czy zaszyty na stałe adres IP, a może IP
    serwera DHCP?
    Trzeba by postawić sniffer na telefonie i popatrzeć łącząc się do
    różnych AP.
    Jeśli to urządzenie wystawia własny serwer DNS to nie będzie to takie
    proste, zależy na jakim poziomie możesz ingerować w infrastrukturę sieciową.
    Zobacz też co dostajesz z DHCP po połączeniu z tym urządzeniem.
    W zależności od tego jak urządzenie ustala adres IP tak trzeba będzie
    zakombinować. Natomiast co do sprzętu to nie powinno być z tym problemu.

    Zainteresował bym się jakimś Raspberry Pi z pierwszych serii, wiem, że
    ceny tego są teraz chore, ale jakaś używka może się trafi (no chyba, że
    chcesz tam GB danych przesyłać w mgnieniu oka to się nie nada).
    Wsadzasz do tego patyk z Wi-Fi, a drugi interfejs robisz po kablu.
    Z Eth robisz przekierowanie portu 8080 na to urządzenie i wszystko na RPI.
    No i musisz przekonać jeszcze apkę by się łączyła z interfejsem Eth z RPI.

    Zabawa z mostkowaniem AP jest kłopotliwa, przeważnie producenci
    przewidują tylko standardowy scenariusz i nie masz zaawansowanych opcji
    konfiguracji. Narobisz się a na końcu się okaże, że nie ma tego jednego
    checkboxa w konfiguracji bez którego to akurat nie ruszy.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2022-12-16 10:58:35
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 16.12.2022 o 10:49, Andrzej W. pisze:
    > Zainteresował bym się jakimś Raspberry Pi z pierwszych serii...

    To może być tańsze, ale nie znam tego rozwiązania, trzeba by sprawdzić:
    https://techtutorialsx.com/2021/01/04/esp32-soft-ap-
    and-station-modes/

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2022-12-16 14:10:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 16 Dec 2022 10:49:19 +0100, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
    > Czy wiesz jak aplikacja ustala IP do którego się ma połączyć?

    Ma IP ustawione na stałe. Robiłem test z drugim AP w połączonym z tym
    pierwotnym w "client mode" i połączenie jest z hostem. Natomiast ten
    client mode w tym AP dwl2100 now robi rozgłaszania ARP na zewnątrz
    więc musiałbym doklejać jakieś raspi mostkujace obie sieci. Ale
    właśnie chce uniknąć raspi i zrobić to tylko na AP I mostkowaniu
    dwóch sieci. Na razie czekam na zamówiony AP który podobno umie e
    tryb mostka bo ten co mam umie tylko z takim samym.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-12-18 02:39:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    <a...@w...pl> wrote:
> [...]
    > jednego
    > checkboxa w konfiguracji bez którego to akurat nie ruszy.

    W końcu AP dotarł (CPE210, taki nietypowy AP zewnętrzny do dalekich
    zasięgów z wąską wiązką) i ruszyło. W trybie bridge udało się
    zintegrować obie sieci. Jedynie na switchu na porcie, na którym wisi
    AP musiałem zablokować DHCP bo się okazuje, że w tym urządzeniu jest
    serwer DHCP i zaczął rozgłaszać w obu odnogach sieci.

    Z ciekawostek dot. CPE210 to producent w konfiguracji optymistycznie
    zakłada zasięg do 30km (!) w trybie widoczności optycznej. Gdzieś mi
    mignęła w konfiguracji taką opcja podania zasięgu drugiego punktu.
    Ale czułość faktycznie ma niezłą bo wykrył sieci u sąsiadów odległe o
    100m.
    Minus ma natomiast taki, że ma passive PoE niekompatybilne z
    większością budżetowych switch'y, które mają active PoE....

    --
    Marek

  • 6. Data: 2022-12-19 10:31:56
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 18 grudnia 2022 o 02:39:44 UTC+1 Marek napisał(a):
> [...]
    > AP musiałem zablokować DHCP bo się okazuje, że w tym urządzeniu jest
    > serwer DHCP i zaczął rozgłaszać w obu odnogach sieci.

    Do takich rzeczy często sprawdza się MikroTik - w razie niekompatybilności trybu
    bridge (który nadal nie jest oficjalnie standardem WiFi, a szkoda) można użyć tego MT
    jako router i podłączyć się jako stacja z jednym adresem MAC bez komplikacji w
    rodzaju "NAT w warstwie 2.5". Najtańszy hAP mini powinien dać radę.

    > Z ciekawostek dot. CPE210 to producent w konfiguracji optymistycznie
    > zakłada zasięg do 30km (!) w trybie widoczności optycznej. Gdzieś mi

    Marketing poszedł jeszcze dalej, UBNT deklarowało zasięg 15 km i przepustowość 150
    Mb/s w LocoM5 z portami 10/100 ;)

    > Minus ma natomiast taki, że ma passive PoE niekompatybilne z
    > większością budżetowych switch'y, które mają active PoE....

    Bo passive PoE można zrobic o około dolara taniej - często spotykane w urządzeniach
    MikroTik (w tym switche), UBNT, Cambium (tu uwaga na odwrotną biegunowość).
    Choć powinni tego zabronić bo "oszczędność" jest zjadana wielokrotnie po jednym
    spalonym porcie (laptop nie spodziewający się PoE, z aktywnym PoE nic się nie stanie
    bo nie poda zasilania, a pasywne z gigabitowego zwykle robi na stałe 10/100). Active
    PoE do niedawna było raczej wysokobudżetowe - chyba że tanie stare używane switche
    ale wtedy resztę szybko zapłacimy w rachunkach za energię...

  • 7. Data: 2022-12-19 13:56:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 19 Dec 2022 01:31:56 -0800 (PST), M M <m...@g...com>
    wrote:
    > ączyć się jako stacja z jednym adresem MAC bez komplikacji w
    > rodzaju "NAT w warstwie 2.5". Najtańszy hAP mini powinien dać r
    > adę.

    Ale ja nie robię żadnego NATu, nie ma potrzeby. Sam bridge daje radę.

    > Bo passive PoE można zrobic o około dolara taniej - często s

    Tylko teraz ja muszę wydać prawie 100PLN za przejściówkę
    active->passive by nie dodawać injektora skoro switch daje mi PoE.
    A np. EAP225-outdoor jest uniwersalny passive/active. Można? Można!
    Jak się chce to wszystko można.

    --
    Marek