  • 1. Data: 2022-01-12 17:42:58
    Temat: Możliwości CitizenLab
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Właśnie w Senacie padła informacja że citizen nie potrafi przebadać na
    obecność "pegasusa" telefonów z Androidem.

    Trochę jestem załamany. Prawda to?

  • 2. Data: 2022-01-13 01:17:17
    Temat: Re: Możliwości CitizenLab
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "_Master_" 61df0512$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > Trochę jestem załamany. Prawda to?

    Ktoś miałby kwestionować Twe słowa? -- na
    pewno jesteś załamany, skoro tak twierdzisz...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 3. Data: 2022-01-13 09:58:29
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu czwartek-13-stycznia-2022 o 01:17, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "_Master_" 61df0512$0$542$6...@n...neostrada.pl

    > Ktoś miałby kwestionować Twe słowa? -- na
    > pewno jesteś załamany, skoro tak twierdzisz...

    Bo jak zapowiadają senatorowie przed komisję postawią pracowników
    citizen i będą przesłuchiwać ;)

    I wtedy się okaże czym grzebią i dlaczego tylko w japkach ;-)

    To może w niekorzystnym świetle postawić cały koncept tej komisji co
    chciałaby być ŚLEDCZĄ ;-)

  • 4. Data: 2022-04-11 15:41:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 12 Jan 2022 17:42:58 +0100, _Master_ <M...@...pl> wrote:
    > Właśnie w Senacie padła informacja że citizen nie potrafi przebadać
    > na
    > obecność "pegasusa" telefonów z Androidem.
    > Trochę jestem załamany. Prawda to?

    Myślę, że nastąpił tutaj jakiś skrót myślowy.
    Celem głównym pegazusa był/jest iPhone. Jest najbardziej
    "dopracowany" na tą paltformę, ponieważ ta platforma ma duży
    współczynnik skali popularności do jej spójności i jednorodności
    systemu urządzeń. Co w efekcie prowadzi do tego, że jeden znaleziony
    błąd daje duży zakres celów (urządzeń) i użytkowników (wiadomo,
    każdy polityk/celebryta musi mieć iPhona).
    Z Androidem jest ten "problem", że na rynku jest sporo wersji
    systenu, dodatkowo każdy producent wprowadza swoje zamiany co w
    efekcie powoduje, że znaleziony błąd często można wykorzystać tylko w
    pewnym zakresie wersji/modelu/telefonu. Poszukiwanie "explojtów"
    dedykowanych pod konkretne wersje softu i modele jest trochę
    nieekonomiczne i da słaby zasięg. Zatem pewna "niszowość" Androida (w
    tej kwestii) nie skłoniła badaczy Citizen Lab do analizy jeśli
    chodzi o Androida (co nie oznacza, że inni tego nie zrobili).

    Analiza (z 2017 przez Lookout) znalezionej wersji Pegasusa na
    Androida wykazała, że instalacja nieinteraktywna (bez większej
    "pomocy" użytkownika jak zainstalowanie aplikacji) bazuje na dość
    starym błędzie, który już w 2017 był dawno załatany, stąd już wtedy
    skuteczna instalacja musiała przebiegać poprzez namówienie
    użytkownika na instalację (socjotechnikę, linki w SMS itp.) albo
    fizyczny dostęp do urządzenia (np. pod pretekstem serwisu albo "daj
    potrzymać telefon" itp.). W przypadku IOS wystarczyło kliknąć w link,
    bez procesu instalacji "aplikacji".
    Narzędzie ma kod autousuwania siebie, jeśli spełniane zostaną pewne
    warunki m.in. jeśli na karcie SD istnieje plik o nazwie MemosForNotes
    (nie ma znaczenia rozmiar).
    Oczywiście powyższe nie oznacza, że obecnie nie ma jakiś błędów "0
    day" na Androida, które nie są ujawnione (by nie zostały załatane) i
    są wykorzystywane przez kolejne wersje narzędzia.
    Ale jak widać w ogromnej większości przypadków problem Pegasusa
    (przynajmnien medialnie) dotknął użytkowników iPhone.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2022-04-11 15:55:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 11 Apr 2022 15:41:55 +0200, Marek wrote:

> [...]
    > tej kwestii) nie skłoniła badaczy Citizen Lab do analizy jeśli
    > chodzi o Androida (co nie oznacza, że inni tego nie zrobili).

    No wlasnie troche Cie nie rozumiem - CL wymaga jakiegos exploita,
    czy np na iphone Pegassus zostawia jakies slady, a na Androidzie nie?

> [...]
    > skuteczna instalacja musiała przebiegać poprzez namówienie
    > użytkownika na instalację (socjotechnikę, linki w SMS itp.) albo

    Wlasnie dostalem "na 10.04 zaplanowano wylaczenie pradu, zaplac
    4.87 aby nie wylaczyc"

    Troche lepszej socjotechniki, i klient kliknie w link.

    > fizyczny dostęp do urządzenia (np. pod pretekstem serwisu albo "daj
    > potrzymać telefon" itp.).

    Na wodke zaprosic :-)

> [...]

    > Ale jak widać w ogromnej większości przypadków problem Pegasusa
    > (przynajmnien medialnie) dotknął użytkowników iPhone.

    Ale Pegassus sie chyba chwali, ze i Androida szpieguje.

    A tymczasem
    https://www.rmf24.pl/fakty/swiat/news-inwigilowano-u
    rzednikow-komisji-europejskiej-ustalenia-medio,nId,5
    952963#crp_state=1

    No i kto ich szpiegowal - Amerykanie, Żydzi, Rosjanie, Polacy ?

    J.

  • 6. Data: 2022-04-11 20:57:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Apr 2022 15:55:34 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > No wlasnie troche Cie nie rozumiem - CL wymaga jakiegos exploita,
    > czy np na iphone Pegassus zostawia jakies slady, a na Androidzie
    > nie?

    Nie wiem jak na iPhonie ale na Androidzie zostawia ślady (jeśli
    działa) w kilku miejscach, przede wszystkim w
    /data/data/com.network.android/
    (namespace pakietu z pegasusem to dla niepoznaki com.network.android)
    gdzie umieszcza swoje pliki.

    > Ale Pegassus sie chyba chwali, ze i Androida szpieguje.

    Tak, jeśli zostanie zainstalowany i uzyska roota "wbudowanymi"
    ekslplojtami to bardzo dużo może, lista aplikacji jak je wykryje to
    spróbuje ukrasc im pliki:
    -whatsup
    -facebook
    -skype
    -viber
    -kakao
    -twitter
    -gmail
    -chrome
    -natywny klient maila
    -kalendarz

    Podłącza się pod audio, by nasłuchiwać otoczenie. Podłącza się pod
    kamerę i robi zdjęcia. Podrzuca też keylogger do aktualnie aktywnej
    klawiatury wirtualnej.
    Oczywiście oprócz tego jest cały proces przyjmujący polecenia z CC
    (command center) do "sterownia" pegasusem (aktualizacja, robienie
    zdjęć, samousuwanie, nagrywanie dźwięków otoczenia itp). Co ciekawe
    ma też zapasowy kanał komunikacyjny przez sms, smsy do pegasusa udaja
    sms od Google i zaczynają się od "Your Google verification code is:"
    Po czym jest kilkucyfrowy kod oraz link do gmail.com, który w get ma
    token i kod polecenia.

    --
    Marek