  • 1. Data: 2023-08-12 00:28:10
    Temat: Najnowocześniejszy sprzęt
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Takie coś pokazało się na necie:

    https://tinyurl.com/228fhbzf

    Dla nieklinkajacych: rozbieranie rakiety Tornado-S wyprodukowanej w
    2023, projekt z 2007 roku ponoć.

    Pod koniec filmu ktoś zdejmuje górne płytki i ukazuje się nam jeszcze
    jedna płytka z kilkoma ... ~BC107 i rezystorami jak z Junosta.

    https://tinyurl.com/2u9nvvht

    Można się z Ruskich śmiać, ale z ciekawości: czy to jest obecnie
    stosowana technika w rakietach? Ma to jakieś zalety, czy może te ruskie
    rakiety po prostu są mieszanką nowoczesności i schyłku Breżniewa, bo jak
    działa, to po co zmieniać? A może te pozespoły przewlekane są bardzej
    odporne na drgania? No ale pozostałe wyglądały na normalny smd.

    Ciekaw jestem, najzwyczajniej.

  • 2. Data: 2023-08-12 01:48:13
    Temat: Re: Najnowocześniejszy sprzęt
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Aug 2023 00:28:10 +0200, heby wrote:
> [...]
    > działa, to po co zmieniać? A może te pozespoły przewlekane są bardzej
    > odporne na drgania? No ale pozostałe wyglądały na normalny smd.

    Moze byc tak, ze konstrukcja modułowa, i np ta stara płytka porusza
    sterami, a ta nowa mówi, dokad ma leciec, bo to odbiornik GPS/Glonass.

    I starej płytki nikt nie rusza, bo działa dobrze.

    Wibracje tam moze umiarkowane i niedługie, przyspieszenia umiarkowane,
    to ten montaz przewlekany nie przeszkadza. A moze nawet pomaga.

    Tylko ... obok tych "BC107" widze jakby po 4 pola lutownicze z dwóch
    stron. Moze to opampy są?

    Ale te pola wyglądaja jak pod SMD, THD i smd opcjonalnie?
    Dziwne troche.
    Moze to jakis radiator czy podstawka?

    J.

  • 3. Data: 2023-08-12 13:42:18
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.08.2023 01:48, J.F wrote:

    > Moze byc tak, ze konstrukcja modułowa, i np ta stara płytka porusza
    > sterami, a ta nowa mówi, dokad ma leciec, bo to odbiornik GPS/Glonass.

    Też tak myślę, a może być i mieszana sytuacja, czyli sterowanie mamy
    opracowane i do tego został jeszcze wagon części, więc robimy z tego co
    mamy.
    Płytka może być współczesna i niektóre elementy.

    Swoją drogą dziwię się, że się chwalą takimi zdobyczami - działanie
    psychologiczne na wroga?
    Działanie psychologiczne to by było jakby taką rakietę zawrócić do
    miejsca startu albo zdetonować w momencie odpalania.

    --
    Mirek.

  • 4. Data: 2023-08-12 14:11:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Aug 2023 13:42:18 +0200, Mirek wrote:

> [...]
    > mamy.
    > Płytka może być współczesna i niektóre elementy.

    Jesli sie dobrze dopatrzyle tych padow SMD, to robi sie to dla mnie
    jeszcze bardziej tajemnicze.

> [...]
    > Działanie psychologiczne to by było jakby taką rakietę zawrócić do
    > miejsca startu albo zdetonować w momencie odpalania.

    Tak jest. Albo pokazac rozwalona wyrzutnie i obsluge juz po
    wystrzeleniu rakiet - kontrrakietą.
    Niestety - mało takich filmow z Ukrainy.
    Radary artyleryjskie nie działają?

    Ale celi moze byc wiecej.
    -zdobyli, tzn trafiło im sie, to sie pochwalili, taki cel,
    -a moze i naprawde zdobyli, tzn zestrzelili, jest sie czym chwalic.

    -pokazac obywatelom, ze ich jakies prymitywy atakują.
    -pokazac Rosjanom, ze prymitywną broń maja
    -pokazac zagranicznym zainteresowanym rosyjską bronią, ze to prymityw
    nie warty zakupu.

    J.

  • 5. Data: 2023-08-12 21:05:17
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.08.2023 14:11, J.F wrote:

    > Jesli sie dobrze dopatrzyle tych padow SMD, to robi sie to dla mnie
    > jeszcze bardziej tajemnicze.

    Płytka wygląda jak chińska. Elementy wyglądają jak ruskie - przynajmniej
    niektóre. Tu masz podobne:
    https://youtu.be/JBIhzEZkWEA?t=646

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2023-08-12 22:31:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Aug 2023 21:05:17 +0200, Mirek wrote:

    > Płytka wygląda jak chińska. Elementy wyglądają jak ruskie - przynajmniej
    > niektóre. Tu masz podobne:
    > https://youtu.be/JBIhzEZkWEA?t=646

    Moment ... pierwsza plytka, z pakietu 3 - od 0:30 na filmie
    https://tinyurl.com/228fhbzf

    Najpierw pomyslalem - duzo nowoczesnych ukladow SMD, to pewnie
    zachodnie, ale teraz widze, ze one maja jakies 14-20 nozek ... moze i
    ruskie.
    Podziwiac Chinczyków, ze im geste płytki zrobili, bo uklady bym rzekl,
    ze "upchane", a scieżek nie widac ...

    Ale potem jest ta druga plytka, z okrąglymi elementami,
    przy ktorych tak jakbym widział po 4 pola lutownicze z kazdej strony.

    Plytka przygotowana pod SMD?
    Ale te okrągle to chyba THD?
    Mieli plytke na dwie wersje i były tam tez otwory pod THD?
    Normalnie bym rzekł, ze wielkosc nie pasuje, ale moze ruskie SMD
    wieksze.
    Bo jeszcze mozna nózki w thd tak powyginac, zeby do padow smd
    pasowały, i wlutowac. Jak w magazynie smd zabraklo to moze ma to sens
    ... ale chyba nie w sprzecie wojskowym ... choc tu krotko musi przeżyć
    :-)

    A w Twoim filmie z sojuza - elementy okragle, ale otwory na plytce
    ustawili w kwadrat ... i moze by nawet w widoku z gory wystawaly
    kawalki sugerujac pady SMD.

    J.

  • 7. Data: 2023-08-12 23:37:25
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.08.2023 22:31, J.F wrote:

> [...]
    >
    > Najpierw pomyslalem - duzo nowoczesnych ukladow SMD, to pewnie
    > zachodnie, ale teraz widze, ze one maja jakies 14-20 nozek ... moze i

    One wyglądają właśnie na tht rozpłaszczone i przylutowane jako smd.
    Pady jakby specjalnie do tego.

    > A w Twoim filmie z sojuza - elementy okragle, ale otwory na plytce
    > ustawili w kwadrat ... i moze by nawet w widoku z gory wystawaly
    > kawalki sugerujac pady SMD.

    No ale te elementy wyglądają podobnie jak na tych ostatnich płytkach i
    pady podobne. (heby wziął je za BC107)

    Ciekawe co to jest - ewidentnie dwie są identyczne naprzeciw siebie,
    trzecia nieco inna... być może jest czwarta przykryta tym czymś - jakiś
    nastawnik? złącza?

    I jeszcze jedna ciekawostka: złącze podobne do PCI na jednej płytce z
    tego pakietu.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2023-08-13 00:29:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Aug 2023 23:37:25 +0200, Mirek wrote:

    > One wyglądają właśnie na tht rozpłaszczone i przylutowane jako smd.

    Raczej nie. To nie sa typowe obudowy DIP.

    I bałbym sie tego "rozplaszczania". nie wiadomo kiedy taka przegięta
    nózka pęknie.

    > Pady jakby specjalnie do tego.

    > No ale te elementy wyglądają podobnie jak na tych ostatnich płytkach i
    > pady podobne. (heby wziął je za BC107)

    Na BC107 to na oko mają za duzą srednicę.
    Ale juz BC211 to chyba móglby byc.

    no i było troche zachodnich elementow w takich obudowach - wczesne
    opampy np. A z ruskimi to juz trudno sie doliczyc.

    > Ciekawe co to jest - ewidentnie dwie są identyczne naprzeciw siebie,
    > trzecia nieco inna... być może jest czwarta przykryta tym czymś - jakiś
    > nastawnik? złącza?

    Te duze okrągle masz na mysli?
    Cholera wie.
    Jak to rakieta, to gdzies powinny byc żyroskopy i akcelerometry.

    Ciekawi mnie jeszcze wtyczka ponizej - to cos jakby w stylu DB.
    Jakis radziecki wyrób i ciągle go robią?

    > I jeszcze jedna ciekawostka: złącze podobne do PCI na jednej płytce z
    > tego pakietu.

    Krawedziowe były i w ZSRR znane.

    Za to na innych bokach pakietu ... jakies połączenia między płytkami?

    J.

  • 9. Data: 2023-08-13 01:15:18
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > Raczej nie. To nie sa typowe obudowy DIP.

    Zerknąłem. Ceramika + ekranowanie, trop prowadzi do ruskich norm
    wojskowych. Teraz możemy sobie filozofować czemu tak?
    Ekranowane układy ADXL wytrzymują do 175*C.
    Nie chłoną wilgoci jak zwykłe układy z taśmy, pewnie są trwalsze.
    Rakieta droga rzecz, ma przeleżeć w magazynie 20-30 lat.
    A ekranowanie struktury? W l. 50-60 bali się impulsu EM z grzybka?
    Wcześniejsze rakiety były na lamach, im impuls EM nie szkodzi.

    Dziś chyba się nie boją, wstawiają podzespoły zachdkowe:

    https://tinyurl.com/mw64nws7
    https://www.heise.de/select/ct/2022/19/2222413115690
    186757/rusi_2_zarya.png
    https://gdb.voanews.com/01630000-0aff-0242-364c-08da
    81af888e_w1597_n_r1_st_s.jpg
    https://www.reuters.com/investigates/special-report/
    assets/ukraine-crisis-russia-missiles-chips/maxim.jp
    etc. etc

    Zachodkowy też robią takie fikuśne:)
    https://www.microchip.com/en-us/solutions/aerospace-
    and-defense/products/memory
    https://www.renesas.com/us/en/document/bro/intersil-
    space-products-brochure
    https://www.eenewseurope.com/en/radiation-tolerant-s
    erial-nor-flash-memory-for-space-grade-fpgas/

  • 10. Data: 2023-08-13 02:03:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 12 Aug 2023 16:15:18 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

    > Zerknąłem. Ceramika + ekranowanie, trop prowadzi do ruskich norm

    Ale to chyba o tym z sojuza piszesz ?
    Bo tych z pierszego filmu to trudno rozpoznac.

> [...]
    > Wcześniejsze rakiety były na lamach, im impuls EM nie szkodzi.
    >

    > Dziś chyba się nie boją, wstawiają podzespoły zachdkowe:

    Technologia jak widac z 1988, one dzis odporniejsze :-)
    A dookoła same ruskie, wojskowe?

    > https://www.heise.de/select/ct/2022/19/2222413115690
    186757/rusi_2_zarya.png

    seria 1533 ... TTL ?

    > https://gdb.voanews.com/01630000-0aff-0242-364c-08da
    81af888e_w1597_n_r1_st_s.jpg

    zaawansowanych sami nie potrafia zrobic.

    > https://www.reuters.com/investigates/special-report/
    assets/ukraine-crisis-russia-missiles-chips/maxim.jp

    To akurat drobiazg ... moze sie nie opłaca robic malej partii.
    Albo znalezli w amerykanskiej rakiecie :-)

    > Zachodkowy też robią takie fikuśne:)

    Tak w ogole, to pewnie sie od zachodnich nauczyli :-)

    Chociaz ... u nich moze byc latwiej o ceramikę niz o dobry epoksyd :-)

    Kosmos ma swoje wymagania ...

    J.