  • 1. Data: 2013-05-22 12:32:18
    Temat: Netia- automatyczne przelłużenie umowy na czas określony
    Od: Mario <m...@...pl>

    Witam.
    Właśnie zawarłem telefonicznie nową umowę z Netią. Na 2 lata. Poprzednia
    skończyła się ze dwa 2 miesiące temu, ale długo się zastanawiałem co
    wybrać. 20Mb i telefon bez ograniczeń świat za 109,90 zł na liniach
    dzierżawionych.
    Ale na końcu rozmowy panienka trochę mnie zaskoczyła, tym że po
    zakończeniu umowy zostanie ona automatycznie zamieniona na umowę
    terminową 12 miesięczną. Dziwne, bo do tej pory umowy przechodziły na
    bezterminowe, dając klientowi możliwość rezygnacji w dowolnym momencie.
    Teraz jak się nie zdąży zrezygnować na co najmniej miesiąc wcześniej, to
    rezygnacja będzie oznaczała konieczność opłaty "karnej" równej bonusowi
    jaki się podobno dostaje przy zawarciu tej umowy.
    Panienka twierdzi, że nowe prawo telekomunikacyjne nie zezwala na
    zawieranie umów bezterminowych. Mi się wydawało, że zmiany w prawie
    miały ograniczyć możliwość uwiązania klienta umowami a nie na odwrót.

    Czy komuś coś wiadomo o zmianach na które powołuje się konsultantka. Bo
    nie wiem czy pisać do nich, że wprowadziła mnie w błąd czy od razu
    pisać, że rozwiązuję umowę z terminem 19.06.2015 :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 2. Data: 2013-05-22 14:02:11
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Mario" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    > Panienka twierdzi, że nowe prawo telekomunikacyjne nie zezwala na
    > zawieranie umów bezterminowych. Mi się wydawało, że zmiany w prawie

    IMHO, pierdoli androny... Nie zezwala na umowy terminowe, ściślej,
    lojalkowe, na dłużej, niż 2 lata. O zakazie bezterminowych nic mi się o uszy
    nie obiło. Inaczej w ofercie różnych kablówek nie było by stosownych
    pozycji... Chcesz 250/20 z UPC - voila! Bezterminowo, jak chcesz (uwaga na
    haczyk z tańszą instalacją i pierwszy kwartał za pół ceny! Lojalka wtedy na
    rok...), 200 PLN (brutto! właśnie potwierdziłem w BOK)

    > miały ograniczyć możliwość uwiązania klienta umowami a nie na odwrót.

    To niech wskaże rozdział, paragraf, punkt, podpunkt, ustęp, odpowiedniego
    aktu prawnego, na który się rzekomo powołuje. Stokrotka pewnie liczy na to,
    że pokornie uszki po sobie położysz i w niuanse zagłębiać się nie
    będziesz... :P

  • 3. Data: 2013-05-22 15:33:27
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2013-05-22 14:02, Anerys pisze:

> [...]
    > odpowiedniego aktu prawnego, na który się rzekomo powołuje. Stokrotka
    > pewnie liczy na to, że pokornie uszki po sobie położysz i w niuanse

    W regulaminie promocji mają taki zapis:
    "9.13. Po zakończeniu okresu lojalnościowego określonego w pkt 1.2.
    Umowa ulega automatycznemu przedłużeniu na warunkach z Ostatniego Okresu
    Rozliczeniowegona kolejnych 12 Okresów Rozliczeniowych, chyba że Abonent
    na co najmniej 30 dni przed datą upływu okresu obowiązywania Umowy złoży
    w siedzibie Operatoralub listownie pisemne oświadczenie o braku woli
    przedłużenia Umowy."

    Pewnie na potrzeby robienia idioty z klienta, zakaz zawierania umów
    lolajnościowych dłuższych niż 2 lata tłumaczą jako zakaz zawierania umów
    bezterminowych. Po to, żeby wprowadzić nową praktykę przy kończeniu się
    umów terminowych. Prze 10 dni nie wyjaśnię z nimi tej podstawy prawnej.
    Mogę co najwyżej zrezygnować z umowy. A dopiero co zrezygnowałem z umowy
    bo wyklikałem sobie 20Mb a przysłali mi umowę z wpisem "internet - bez
    zmian" (a miałem do tej pory 10Mb/s).
    Chyba wyślę im teraz z początkiem umowy oświadczenie o braku woli
    przedłużenia umowy :)

    Że też z tymi wszystkimi złamasami trzeba cały czas uważać żeby
    człowieka nie wydymali. Teraz byle umowę na telefon czy telewizję trzeba
    czytać pilniej niż 10 lat temu umowę na kredyt na 300 kpln.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 4. Data: 2013-05-22 17:10:13
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

> [...]
    > na co najmniej 30 dni przed datą upływu okresu obowiązywania Umowy złoży w
    > siedzibie Operatoralub listownie pisemne oświadczenie o braku woli

    Nie o to mi chodzi, tę figurę znam i mnie nie dziwi.
    Piję do tego, ze pani powiedziała, że "prawo nie zezwala na zawieranie umów
    bezterminowych".
    Niczym innym, jak taką umową jest sytuacja, gdy za każdą część pakietu płaci
    się pełną sumę, nie ma więc wtedy żadnych upustów, zatem nic nie wiąże,
    ponad standardowy okres wypowiedzenia, a jeśli z jakiegoś powodu umowa jest
    terminowa, to nie obejmuje jej cyrograf. Pani pewnie chciała, abyś mimo to
    się związał, co rodzi np. takie skutki, że nawet, jak coś się lepszego
    pokaże, możesz mieć problem z przejściem na to, płacąc tyle, ile dotąd. A to
    nowe może być tańsze, lub w inny sposób korzystne. Ja np. czekam tylko, aż
    250/20 z UPC wejdzie do pakietu, jeśli finansowo nie zrujnuje, to wezmę. Na
    razie mówią, że nie...

    > Pewnie na potrzeby robienia idioty z klienta, zakaz zawierania umów
    > lolajnościowych dłuższych niż 2 lata tłumaczą jako zakaz zawierania umów
    > bezterminowych. Po to, żeby wprowadzić nową praktykę przy kończeniu się

    Zapewne tak... Sferię jak brałem Nomada, to związek miałem na 3 lata. Ale
    się skończył, skorzystałem i dwa nomady wypisałem z pakietu, zostawiłem
    jeden, płacę ile płaciłem za lojalki (pewnie upustem były zakupione
    telefony - płaciłem po zylu za sztukę), a w każdej chwili mogę "obrazić się"
    (a mam o co...) i rozwiązać umowę.

> [...]
    > zmian" (a miałem do tej pory 10Mb/s).
    > Chyba wyślę im teraz z początkiem umowy oświadczenie o braku woli

    Hmm... kto wie, czy nie zyskasz na tym więcej, niż być "nie zagłosował"...?

    > Że też z tymi wszystkimi złamasami trzeba cały czas uważać żeby człowieka
    > nie wydymali. Teraz byle umowę na telefon czy telewizję trzeba czytać
    > pilniej niż 10 lat temu umowę na kredyt na 300 kpln.

    Chcieliśmy drapieżnego kapitalizmu, to mamy :)) Oj, potrafią wydymać,
    potrafią, banki też ich mać, trzeba bardzo uważać... Dlatego, jeśli można,
    to brać na kartę (fak-faka chyba nie wygadam do końca okresu ważności, a
    włożyłem w to 25 zyla, w bonusie mi się jeszcze podwoiło...), tylko kontakty
    mnie trzymają przy numerze stacjonarnym. Może kiedyś da się normalnie na
    komórczaka przenieść? (bo sraka jest waściwie chyba tylko formalna, jak z
    nomadem, uważanym za nie-komórkę...?)

  • 5. Data: 2013-05-22 18:33:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Anerys" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Nie o to mi chodzi, tę figurę znam i mnie nie dziwi.

    A troche powinno, bo jest lekko bezczelna z tymi 12 miesiacami ..

    >Piję do tego, ze pani powiedziała, że "prawo nie zezwala na
    >zawieranie umów bezterminowych".

    Jest w tym taki drobny myk - w KC sa pewne zapisy o umowach
    terminowych i bezterminowych.
    Przy odpowiedniej interpretacji niezbyt korzystne. Ale jest niby
    swoboda (z niektorymi ograniczeniami) zawierania umow, wiec nie
    wiadomo czy co tu obowiazuje.

    Niektorzy prawnicy moga stwierdzic ze lepiej zawrzec umowe terminowa
    z opcja wczesniejszego wypowiedzenia, niz babrac sie w bezterminowe.

    Co jeszcze ciekawiej - analizujac takie umowy z cyrografem, sad w
    zasadzie powinien stwierdzic ze one sa od poczatku bezterminowe (bo
    nie ma daty konca swiadczenia uslug). A to moze grozic dalszymi
    skutkami prawnymi.

    No i np Era tak to formulowala - umowa bezterminowa w taryfie X, przez
    24m obowiazuje taryfa promocyjna Y, abonent zobowiazuje sie utrzymac
    przez 24m, pod grozba kary umownej w wysokosci ...

    A tak swoja droga to trzeba by sprawdzic w UOKiK, czy taki zapis jak
    Netii nie jest zakazana klauzua.

    >Chcieliśmy drapieżnego kapitalizmu, to mamy :)) Oj, potrafią wydymać,
    >potrafią, banki też ich mać, trzeba bardzo uważać...

    Oj tam zaraz wydymac, nawet jak przez rok bedziesz placil 50zl zamiast
    40, to znow nie takie wielkie pieniadze :-)
    No i zawsze mozna przestac placic, a korzystac dalej :-P

    J.

  • 6. Data: 2013-05-22 19:03:07
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > A troche powinno, bo jest lekko bezczelna z tymi 12 miesiacami ..

    Nie całkiem tak - nie dziwi mnie, bo niestety, to raczej powszechna
    praktyka... może by warto UOKiK zainteresować?
    Brak zdziwienia nie oznacza braku zniesmaczenia, dezaprobaty.

> [...]
    > (z niektorymi ograniczeniami) zawierania umow, wiec nie wiadomo czy co tu

    "Kto chce psa uderzyć, kij znajdzie".

    > Niektorzy prawnicy moga stwierdzic ze lepiej zawrzec umowe terminowa z
    > opcja wczesniejszego wypowiedzenia, niz babrac sie w bezterminowe.

    To trzeba by przeliczyć, czy się opłaca...?

    > Co jeszcze ciekawiej - analizujac takie umowy z cyrografem, sad w zasadzie
    > powinien stwierdzic ze one sa od poczatku bezterminowe (bo nie ma daty
    > konca swiadczenia uslug). A to moze grozic dalszymi skutkami prawnymi.

    Dobry papuga mógłby trochę naskrzeczeć, to prawda.

    > No i np Era tak to formulowala - umowa bezterminowa w taryfie X, przez 24m
    > obowiazuje taryfa promocyjna Y, abonent zobowiazuje sie utrzymac przez
    > 24m, pod grozba kary umownej w wysokosci ...

    IMO kwalifikuje się do udupienia przez UOKiK. Albo umowa terminowa, albo
    pardon le mot, spierdalać.

    > A tak swoja droga to trzeba by sprawdzic w UOKiK, czy taki zapis jak Netii
    > nie jest zakazana klauzua.

    Sprawdziłbym, ale jakoś nie mam dziś weny do poważniejszych działań...
    Przypuszczam, że mogą grzebać w niuansach, np. wykorzystają to, że UOKiK
    zakazał wiązania umową o sumę np. 20 PLN, a oni upuszczą 19 PLN i będą
    czyści, a w razie jakiejś sprawy wykażą, że UOKiK zakazał 20 zyla, ale nie
    zakazywał 19 (czy innej sumy, różnej od 20). Bezsens, ale zdarzało mi się
    poczytać ukazy UOKiK-u i Urząd ścigał o naprawdę "balszoje Pikasso", jak
    mawiał jeden z moich kumpli (Skoczek - odezwij się!! (przepraszam za
    prywatę)), czyli za chuj^Hdego wieprza nie wiadomo o co chodzi.

    > Oj tam zaraz wydymac, nawet jak przez rok bedziesz placil 50zl zamiast 40,
    > to znow nie takie wielkie pieniadze :-)

    3 piwa miesięcznie różnicy, albo po szczeniaczku spirytu... :)

    > No i zawsze mozna przestac placic, a korzystac dalej :-P

    Aż ścigną o bezumowne... (chyba, że w całym tym "burdlu" nawet się nie
    skapują)

  • 7. Data: 2013-05-22 21:01:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    >Nie całkiem tak - nie dziwi mnie, bo niestety, to raczej powszechna
    >praktyka...

    Wsrod kablowek ? Byc moze, bo wsrod innych to raczej nie :-)

    >może by warto UOKiK zainteresować?

    Chodzi mi po glowie ze juz sie zainteresowal.

    >To trzeba by przeliczyć, czy się opłaca...?

    A co sie ma nie oplacac - wpisujesz "Umowa ulega automatycznemu
    przedłużeniu na kolejnych 12(24,60) Okresów z mozliwoscia
    wypowiedzenia w terminie 30 dni", nikomu to nie przeszkadza, a spisz
    (tzn operator spi) spokojnie, bo ma formalnie umowe terminowa bez
    zarzutu.

    >IMO kwalifikuje się do udupienia przez UOKiK. Albo umowa terminowa,
    >albo pardon le mot, spierdalać.

    Alez ona jest jak najbardziej bezterminowa. Obie strony wyrazaja wole
    swiadczenia uslug dlugo i szczesliwie, nie krocej jednak niz ..., i
    powyzszy zapis jak najbardziej oddaje wole obu stron.
    No moze z tym ze Abonent wcale nie chce placic w taryfie X, bo jest
    ona bardzo niekorzystna :-)
    Ale T-mobile juz od tego zapisu odchodzi i wszyscy sa zadowoleni.

    J.

  • 8. Data: 2013-05-22 23:30:41
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    news:519d160e$0$1227>>Nie całkiem tak - nie dziwi mnie, bo niestety, to
    raczej powszechna

    > Wsrod kablowek ? Byc moze, bo wsrod innych to raczej nie :-)

    Trudno mi każdego przewiskać, ale, jeśli op. może zyskać więcej kasy, to
    wręcz dziwiłbym się, gdyby tego nie robił, mając choć cień okazji.

    > Chodzi mi po glowie ze juz sie zainteresowal.

    Tym lepiej :)

    > A co sie ma nie oplacac - wpisujesz "Umowa ulega automatycznemu
    > przedłużeniu na kolejnych 12(24,60) Okresów z mozliwoscia

    No, na 60 to chyba nie... Chyba, że tygodniowych...

    > wypowiedzenia w terminie 30 dni", nikomu to nie przeszkadza, a spisz (tzn
    > operator spi) spokojnie, bo ma formalnie umowe terminowa bez zarzutu.

    Jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach, więc tak tworząc kontrakt, z
    pewnością coś przyszykowali. Bo raczej żaden operator nie jest dobrym
    wujkiem, chcącym swym klientom wyącznie nieba przychylić...?

    > Alez ona jest jak najbardziej bezterminowa. Obie strony wyrazaja wole
    > swiadczenia uslug dlugo i szczesliwie, nie krocej jednak niz ..., i
    > powyzszy zapis jak najbardziej oddaje wole obu stron.

    Dla mnie to jest jak najbardziej terminówka. Inna sprawa, gdyby było tak, że
    umowa jest skonstruowana następująco:\
    "op i klient zawiązują umowę terminową na 24 miesiące, z taryfą "małą",
    jeśli abonent przed upływem umowy terminowej nie rozwiąże jej z końcem
    okrezu zawiązania, oznacza to automatyczne jej bezterminowe przedłużenie z
    taryfą "nieco większą", z możliwością rozwiązania w dowolnym momencie bez
    ponoszenia przez klienta dodatkowych kosztów. To byłby w miarę czysty i
    jasny układ, gdzie przez najbliższe dwa lata wiadome jest, że trzeba się
    trzymać zobowiazania, a potem można bezkarnie spylić.

    > No moze z tym ze Abonent wcale nie chce placic w taryfie X, bo jest ona
    > bardzo niekorzystna :-)

    Więc w tym, co ja widzę, była by możliwość w części bezterminowej umowy,
    dowolnej zmiany taryfy na możliwą lojalką, jak i bez lojalki. A jak abonent
    nic nie postanowi, to operator przed upłynięciem okresu z lojalką pisemnie
    powiadamia abonenta, że następna taryfa będzie, jak ustalono wcześniej,
    chyba, że abonent wybierze co innego.
    Kurde, nie umiem tego tak łądnie powiedzieć, jak to widzę...

    > Ale T-mobile juz od tego zapisu odchodzi i wszyscy sa zadowoleni.

    W sumie chyba lepiej, że już nie cudują. Ale uważać nadal trzeba.

  • 9. Data: 2013-05-23 18:41:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Anerys napisał:

    > IMHO, pierdoli androny... Nie zezwala na umowy terminowe, ściślej,
    > lojalkowe, na dłużej, niż 2 lata. O zakazie bezterminowych nic mi
    > się o uszy nie obiło.

    Z tego co pamiętam, jest jeszcze inaczej. Prawo stanowi, że JEŚLI
    oferowane są umowy na czas określony, to w ofercie MUSI być umowa
    na 12 miesięcy. Przepis obmyślony jest bardzo marnie, bo nie jest
    zabronione, by usługa oferowana w ofercie dwuletniej za cenę 40 zł
    miesięcznie, w ofercie rocznej miała cenę 120 zł -- co powoduje, że
    mało kto zainteresowany jest umową inną niż dwuletnia.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2013-05-23 18:54:48
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    /.../
> [...]
    > miesięcznie, w ofercie rocznej miała cenę 120 zł -- co powoduje, że
    > mało kto zainteresowany jest umową inną niż dwuletnia.

    Teraz wszedł tez obowiązek półroczny.