  • 1. Data: 2019-03-26 10:53:54
    Temat: Nowoczesne materiały na grzałki...?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Muszę zaktualizować piec do grzania przeponowego (wyrzażanie drutu)
    na nowszą wersję. Poprzedni wytrzymał 10 lat ale grzałki coraz
    częściej się przepalają a wieszaki na grzałki i ceramiczna izolacja
    już się rozpadają.
    Z jakich materiałów teraz budować? Głównie mnie interesują grzałki.
    Fachowiec instalujący grzałki podobnie jak poprzednio chce
    zainstalować grzałki w kształcie płaskownika o wymiarach ok 5x30mm.
    Tworzy meander na wewnętrznej stronie walca pieca, który się zawija
    na izolatorach robiących za wieszaki. Nie podoba mi się to w tym
    rozwiązaniu to, że taki pasek promieniuje większą powierzchnią w bok
    zamiast do środka pieca, gdzie jest retorta z wsadem. A ponieważ w
    takim piecu głównie ciepło przekazywane jest przez promieniowanie to
    na chłopski rozum duża część tego promieniowania jest skierowana w
    złą stronę, co odbija się moim zdaniem na słabej efektywności
    (długiego rozgrzewania).
    Pytanie nr 1: czy grzałka o przekroju okrągłym byłaby lepsza niż taki
    płaskownik promieniujacy węższym bokiem?
    Pytanie nr 2: jakie są teraz nowoczesne i trwałe materiały oporowe na
    grzałki elektryczne? Mówimy o grzałkach mocy rzędu 100kW. Kilka lat
    temu pamiętam ktoś (Konrad?) wspominał tutaj o jakimś super materiale
    ale niestety nie zapisałem posta...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-03-26 11:14:07
    Temat: Re: Nowoczesne materiały na grzałki...?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 18:53:24 UTC+9 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > grzałki elektryczne? Mówimy o grzałkach mocy rzędu 100kW. Kilka lat
    > temu pamiętam ktoś (Konrad?) wspominał tutaj o jakimś super materiale

    Coś tam pisałem, ale nie pamiętam konkretnie w jakim temacie. Może o tym
    http://winnertechnology.co.kr/en/mosi%E2%82%82-%EC%A
    0%9C%ED%92%88%ED%98%95%EC%83%81/

    Promieniowanie super się odbija od powierzchni metalowych, korzystnie by było żeby
    nie za bardzo skorodowanych. Co jest w Twoim piecu za grzałkami?

    Do jakiej temperatury rozgrzewasz ten drut?

  • 3. Data: 2019-03-26 14:20:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Mar 2019 03:14:07 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Co jest w Twoim piecu
    > za grzałkami?

    Izolacja z cegły ceramicznej (nazywają to klin ceramiczny) grubość
    ok 13cm a zewnętrzna warstwa to wełna ok 15cm.
    Tam nie ma za bardzo się od czego promieniowanie odbić bo ściana
    wewnątrz pieca jest ceramiczna. Retorta jest z stali żaroodpornej, to
    nie jest metaliczne raczej szare i porowate.

    > Do jakiej temperatury rozgrzewasz ten drut?

    Temp wewnątrz retorty to 700-720C w zależności materiału. Grzałki
    rozgrzewają się do max 880C (takie mają zabezpieczenie).
    Gdyby płaszczyzna płaskownika grzałki była skierowana w stronę
    retorty byłoby to by sprawniej rozgrzewała retortę? Oczywiście jest
    problem technologiczny, że w takim ułożeniu "płaskim w stronę
    retorty" nie ma jak tego płaskownika powiesić/meandrować.
    Generalnie chodzi o skrócenie czasu rozgrzewania do temp. żarzenia. W
    tej chwili jest to około 2-3 godziny dla 2t wsadu.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-03-26 14:32:02
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-03-26 o 14:20, Marek pisze:
    > że w takim ułożeniu "płaskim w stronę retorty" nie ma jak tego
    > płaskownika  powiesić/meandrować.
    Nie można tej meandry wyciąć z płyty blachy laserem/plazmą?

    Robert

  • 5. Data: 2019-03-26 21:41:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Mar 2019 14:32:02 +0100, Robert Wańkowski<r...@w...pl>
    wrote:
    > Nie można tej meandry wyciąć z płyty blachy laserem/plazmą?

    Hmm no tak ale ułożenie tak by promieniowanie było szerszą
    płaszczyzną w stronę wsadu rodzi problem w zawieszeniu takiego
    płaskiego meandra. Większość dostępnych wieszaków wraz z izolatorami
    są do typowych płaskowników owiniętych na nich bokien jak
    opisywałem na początku.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2019-03-27 02:14:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 22:20:15 UTC+9 użytkownik Marek napisał:

    > Izolacja z cegły ceramicznej (nazywają to klin ceramiczny) grubość
    > ok 13cm a zewnętrzna warstwa to wełna ok 15cm.
    > Tam nie ma za bardzo się od czego promieniowanie odbić bo ściana
    > wewnątrz pieca jest ceramiczna.

    Rozumiem ze cegła szamotowa, o taka: bit.do/eMRGq

    Od tego promieniowanie odbija się słabo. Znacznie lepiej odbija się od kocyków z
    Al2O3+SiO2.

    > Retorta jest z stali żaroodpornej, to
    > nie jest metaliczne raczej szare i porowate.

    Co to u Ciebie jest ta retorta i po której stronie grzałki on a jest? Co to jest stal
    żaroodporna? Czy drut jest w retorcie, a grzałka poza?

> [...]
    > Generalnie chodzi o skrócenie czasu rozgrzewania do temp. żarzenia. W
    > tej chwili jest to około 2-3 godziny dla 2t wsadu.

    W jakiej atmosferze jest drut a w jakiej jest grzałka? Powietrze? jakiś gaz obojętny?

    Jaki kształt ma ta ceglana konstrukcja? Okrągła? Półokrągła? Oś pionowa/pozioma?

  • 7. Data: 2019-03-27 04:31:10
    Od: 4...@g...com

    Skrecic plaskownik o 90° w miejscu gdzie ma byc podwieszony i potem odkrecic o 90°. Z
    drugiej strony logika wskazuje ze jesli drut jest w kregu to powinin byc ladowany do
    pieca od gory i piec powinien miec komore w formie walca. W takim przypadku
    plaskownik po lini srubowej bylby ulozony i zadnego problemu nie ma zeby plaskownik
    ulozyc jak chcesz.

  • 8. Data: 2019-03-27 22:30:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Mar 2019 18:14:53 -0700 (PDT), Konrad Anikiel
    <a...@g...com> wrote:
    > Rozumiem ze cegła szamotowa, o taka: bit.do/eMRGq

    Hmm na fakturze nie ma precyzyjnie opisane, sprawdzę co to.

    > Co to u Ciebie jest ta retorta i po której stronie grzałki on a j
    > est?

    To jest taki cylinder z pokrywą, w którym umieszcza się kręgi
    drutu do żarzenia. Pokrywa ma przyłącza do doprowadzenia gazów do
    żarzenia (jeśli to konieczne), najczęściej jest po prostu powietrze.

    > Co to jest stal żaroodporna?

    Hmm, dzwonię do hurtowni, zamawiam blachę ze stali żaroodpornej i
    tyle, wiedzą o co chodzi. Są jakieś różne?

    > Czy drut jest w retorcie, a grzałka poza?

    Tak.

    > W jakiej atmosferze jest drut a w jakiej jest grzałka? Powietrze?
    > jaki
    > ś gaz obojętny?

    Wszystko powietrze.

    > Jaki kształt ma ta ceglana konstrukcja? Okrągła?

    Tak, okrągła dziura w ziemi, wymurowana ta cegłą (kliny) +ocieplenie.
    W cegłach wieszaki ze stali żaroodpornej na których są nawleczone
    izolatory a na nich wiszą grzałki.

    > Oś pionowa/pozioma?

    Pionowa.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-03-28 14:28:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 28 marca 2019 06:29:31 UTC+9 użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > drutu do żarzenia. Pokrywa ma przyłącza do doprowadzenia gazów do
    > żarzenia (jeśli to konieczne), najczęściej jest po prostu powietrze.

    Więc pełni funkcję reflektora który odbija promieniowanie z grzałek w te cegły. Do
    drutu przejdzie tylko to co ta beczka przeniesie przewodnością.

    > Hmm, dzwonię do hurtowni, zamawiam blachę ze stali żaroodpornej i
    > tyle, wiedzą o co chodzi. Są jakieś różne?

    Patrzę co jest w Polsce domyślną blachą żaroodporną. Okazuje się że ferrytyczna
    nierdzewka z 0.9% aluminium. To dobra stal, w sensi eże powierzchnia jest wciąż
    dobrym reflektorem, mimo że jest gorąco walcowana (chropowata) i nawet pokryta
    warstwą tlenków.

> [...]
    >
    > Tak, okrągła dziura w ziemi, wymurowana ta cegłą (kliny) +ocieplenie.
    > W cegłach wieszaki ze stali żaroodpornej na których są nawleczone

    To po kiego grzyba grzejesz to prądem a nie gazem?

    Jak już musisz prądem, to uszczelnij tą przestrzeń gdzie są grzałki i puść tam
    troszkę argonu, przeżyje to 10 razy dłużej. Grzałki przymocuj do tej blaszanej
    retorty na spawanych kołkach, a nie do cegieł. Orientacja tego płaskownika jest bez
    znaczenia, ale pomaluj cegły czymś jasnym, spróbuj azotek boru, choć może się osypać
    po jakimś czasie to zawsze coś zostanie.

  • 10. Data: 2019-03-28 23:25:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-28, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > Orientacja tego płaskownika jest bez znaczenia, ale pomaluj cegły
    > czymś jasnym, spróbuj azotek boru, choć może się osypać po jakimś

    Nie pójdzie to z dwutlenkiem węgla? Ma większą pojemność cieplną i chyba
    powinien być w tych warunkach oboojętny, a jest dużo tańszy.

    --
    Marcin