  • 1. Data: 2010-06-09 20:35:36
    Temat: Nowy dziwny dźwięk po naciągnięciu łańcucha
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Niedawno w moim Fazerze 600 pojawiły się dziwne chroboty od czasu do czasu.
    Przyjrzałem się motocyklowi i wyszło mi, że czas naciągnąć łańcuch. Miał luz
    około 5 cm.

    Zabrałem się więc do dzieła. Chroboty zniknęły, za to pojawił się nowy
    dźwięk.

    Coś jak "uuuuuuu", coraz wyższym tonem im szybciej jadę. Dźwięk taki, jak
    przy mocno zniszczonym łożysku w kole. Po wciśnięciu sprzęgła dźwięk nie
    znika. Po wrzuceniu luzu w czasie jazdy też nie.

    Czy to możliwe, że za mocno naciągnąłem łańcuch i coś nie gra? Sprawdziłem
    po przejechaniu 20 km - rzeczywiście łańcuch stał się bardziej napięty niż
    dopuszczalne 2 cm. Poluzowałem go więc odrobinę. Jeszcze nie przetestowałem,
    czy to pomoże.

    A może to faktycznie łożysko?

  • 2. Data: 2010-06-09 20:52:15
    Temat: Re: Nowy dziwny dźwięk po naciągnięciu łańcucha
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 9 Cze, 22:35, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:

    > Coś jak "uuuuuuu", coraz wyższym tonem im szybciej jadę. Dźwięk taki, jak
    > przy mocno zniszczonym łożysku w kole. Po wciśnięciu sprzęgła dźwięk nie
    > znika. Po wrzuceniu luzu w czasie jazdy też nie.

    Za mocno naciągnąłeś łańcuch. Nie wiem jak jest w Fazerze - ustawia
    sie jak motocykl stoi na kołach czy na stopce?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 3. Data: 2010-06-09 20:57:05
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:huotu9$93n$...@n...onet.pl...
    > Niedawno w moim Fazerze 600 pojawiły się dziwne chroboty od czasu do
    > czasu. Przyjrzałem się motocyklowi i wyszło mi, że czas naciągnąć łańcuch.
    > Miał luz około 5 cm.

    W sumie 5cm? W sensie, ze suma ruchu w gore i w dol? Moze sie nie znam, ale
    ksiazka mowi 3-4cm, wiec 5 nie jest tak wielka tragedia tym bardziej, ze
    piszesz "okolo 5cm". IMHO szykuj pieniazki na komplet napedowy - do fazera
    niestety tanio nie jest (od razu lancuch polece DID'a - na 100% nie regine i
    inne irysy i wynalzki).

    > łańcuch stał się bardziej napięty niż dopuszczalne 2 cm

    Dopuszczalne sa 3 cm i nie okolo tylko minimum 3, a maksimum 4. Mozesz
    przylozyc zwykly budowlany metr do wahacza i dosc dokladnie bedzie widac.

    > A może to faktycznie łożysko?

    Mozliwe, ale raczej bym wyeliminowal. Wez postaw na centralke i krec kolem
    reka - moze sie okazac, ze lancuch sie wyciagnal w jajo (stad to
    chrobotanie) i kilka ogniwek nie wchodzi prawidlowo w zebatke.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 4. Data: 2010-06-09 21:15:11
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:4c100025$0$19175$6...@n...neostrad
    a.pl...
> [...]
    > reka - moze sie okazac, ze lancuch sie wyciagnal w jajo (stad to
    > chrobotanie) i kilka ogniwek nie wchodzi prawidlowo w zebatke.

    Chrobotanie wynikało chyba stąd, że luźny łańcuch czasem dotykał
    ochraniacza, albo błotnika tylnego koła - mam taki błotnik tuż nad oponą,
    który jest zamocowany tylko z jednej strony i... no mniejsza. Po
    naciągnięciu łańcucha chrobotów nie ma więc to był powód. Ostatni raz
    naciągałem łańcuch przed wiosną, czyli około 3 tys km temu.

    Mówisz, że łańcuch ma mieć minimum 3 cm luzu? To miał dzisiaj zdecydowanie
    mniej. Z trudem przekroczył 1 cm. Dziwne, bo przy nastawianiu śrubą
    regulacyjną ustawiłem ponad 2. Widocznie przy dokręcaniu koła musiało coś
    sie przestawić.
    Nie robię takich rzeczy na co dzień (to był drugi raz w moim życiu) i nie
    mam wprawy.

    Co do wymiany - zębatka jest w dobrym stanie, łańcuch też ma dużo miejsca do
    naciągania. Chyba więc się nie pali. Motocykl ma zrobione 20 tys km (to
    pewny przebieg).

    Jak na centralce sprawdzić łożysko przedniego koła w pojedynkę? Macie jakieś
    sposoby?

  • 5. Data: 2010-06-09 21:16:37
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "AZ" <a...@g...com> napisał w wiadomości grup
    9g2000yqb.googlegroups.com...

    > Za mocno naciągnąłeś łańcuch. Nie wiem jak jest w Fazerze - ustawia
    > sie jak motocykl stoi na kołach czy na stopce?

    Ustawiałem na stopce, pojęcia nie miałem, że to robi różnicę.

    Przy okazji: jakoś dziwnie się czuję, gdy odpisujesz na mojego posta i nie
    dodajesz jakichś uszczypliwości. ;)

  • 6. Data: 2010-06-09 21:37:24
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hup08f$g9q$...@n...onet.pl...
    > Chrobotanie wynikało chyba stąd, że luźny łańcuch czasem dotykał
    > ochraniacza, albo błotnika tylnego koła - mam taki błotnik tuż nad oponą,

    To by byly uderzenia i to tylko podczas jazdy po wertepach, albo cos. Na
    100% nie caly czas. U mnie (mam starego fazera - fzs'a, Ty nie napisales czy
    masz fzs'a czy fz'ta) 6cm luzu nie robi halasu, a tez mam blotnik. Tyle
    tylko, ze on nie ma nic wspolnego z ochraniaczem - na wahaczu jest sliz
    lancucha i tyle.

    > Mówisz, że łańcuch ma mieć minimum 3 cm luzu? To miał dzisiaj zdecydowanie
    > mniej. Z trudem przekroczył 1 cm.

    Duzo za malo. Ma byc sprawdzane na podstawce centralnej.

    > Dziwne, bo przy nastawianiu śrubą regulacyjną ustawiłem ponad 2. Widocznie
    > przy dokręcaniu koła musiało coś sie przestawić.

    Zawsze jak mocno popuscisz srube kola to przy dokrecaniu sie luz troszeczke
    zmniejszy. Dlatego nalezy sprawdzic jeszcze raz wszystko po skreceniu,
    obroceniu kola pare razy i znalezieniu momentu w ktorym lancuch ma
    najmniejszy luz (tak podaje instrukcja obslugi).

    > Co do wymiany - zębatka jest w dobrym stanie, łańcuch też ma dużo miejsca
    > do naciągania.

    Moj byl w polowie (troszeczke przed polowa) naciagu jak byl do wymiany.
    Niesmarowany, zuzyte o-ringi itd. poskutkowaly tym, ze byl wyciagniety w
    jajo i 5 ogniwek nie wchodzilo w ogole w zebatke.

    > Chyba więc się nie pali. Motocykl ma zrobione 20 tys km (to pewny
    > przebieg).

    Acha, czyli mowimy o FZ'cie. To nie wiem ile mam miec luzu i czy sprawdzac
    na centralce - sprawdz sobie instrukcje obslugi, albo serwisowke. Ja
    podawalem informacje do fzs'a (do 2003 roku).

    > Jak na centralce sprawdzić łożysko przedniego koła w pojedynkę? Macie
    > jakieś sposoby?

    Zaprosic kolege na piwo, niech dociazy tyl, a Ty szarp za przod, ew. polozyc
    cos ciezkiego na koncu siedzenia. Zeby sobie ulatwic to zamknij blokade
    kierownicy.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 7. Data: 2010-06-09 21:50:47
    Od: "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl>

    Użytkownik "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:4c100998$0$19161$6...@n...neostrad
    a.pl...

    > Acha, czyli mowimy o FZ'cie. To nie wiem ile mam miec luzu i czy sprawdzac
    > na centralce - sprawdz sobie instrukcje obslugi, albo serwisowke. Ja
    > podawalem informacje do fzs'a (do 2003 roku).

    Mówimy o FZS-600 2002. Po liftingu.

  • 8. Data: 2010-06-09 22:15:23
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 9 Cze, 23:16, "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> wrote:

    > Ustawiałem na stopce, pojęcia nie miałem, że to robi różnicę.

    Sprawdź service/owner manuala - tam będzie napisane jak to robić. Tak
    jak wspomniał Ivam, jest też opcja taka że naciągnąłeś go w
    najluźniejszym miejscu. Przed naciągiem obraca się kołem i wyszukuje
    najluźniejszego odcinka ponieważ łańcuch nie wyciąga się równomiernie.
    > Przy okazji: jakoś dziwnie się czuję, gdy odpisujesz na mojego posta i nie
    > dodajesz jakichś uszczypliwości. ;)

    Bo nie jest to rozstrząsanie błachego problemu na atomy ;-)

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 9. Data: 2010-06-10 03:45:36
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>

    Użytkownik "Marcin N" <marcin5_usun@wykasuj_onet.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:hup2b7$m6o$...@n...onet.pl...
    > Mówimy o FZS-600 2002. Po liftingu.

    Czyli to co ja pisalem - 6cm nie robi halasu. Ma byc minimum 3. Popraw i jak
    bedzie dalej "chrobotac" to wymien lancuch.

    Zalecane minimum do DID 50(530)VM... chyba, ze nie zmieniasz zebatek to wez
    cokolwiek - i tak zaraz zdechnie.

    --
    pzdr:
    Ivam

  • 10. Data: 2010-06-10 10:43:40
    Od: Atlobek <a...@d...pl>

> [...]
    > dopuszczalne 2 cm. Poluzowałem go więc odrobinę. Jeszcze nie przetestowałem,

    na 100% za mocno naciagnales lancuch. mialem tak samo w fazerze :)

    atlobek fazer