  • 1. Data: 2020-03-01 14:33:01
    Temat: [OT] Pi4 i wydajność
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest sobie Pi4. Podpinam do niego sieć 1Gb oraz dysk przez USB3 o
    szybkosci większej niż 100MB/s.

    Spodziewam się że przerzucanie pliku przez sambę mozliwe jest na
    maksymalnej prędkości sieci ethernet, czyli około 100MB/s. Tak nie jest,
    osiąga około 38MB/s (podjrzanie blisko USB2!).

    Zarówno sieć wyciąga 1GB/s jak i dysk włozony w normalnego PC z USB3
    wyciąga ponad 100MB/s.

    Czy ja mam coś źle czy to jest spodziewana wydajnośc R-Pi 4?

    dmesg twierdzi że wykryto urządzenie USB3 więc to nie wina pomylenia
    dziurek czy czegoś z tej okolicy.

  • 2. Data: 2020-03-01 16:16:09
    Temat: Re: [OT] Pi4 i wydajność
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-03-01 o 14:33, heby pisze:

> [...]
    >
    > Czy ja mam coś źle czy to jest spodziewana wydajnośc R-Pi 4?
    >
    > dmesg twierdzi że wykryto urządzenie USB3 więc to nie wina pomylenia

    Samba jest najwolniejszym popularnym protokołem.
    Jak kilkanaście lat temu robiłem testy to wychodziło
    nawet do dwu razy wolniej od FTP.
    Jak możesz to wybierz inny.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2020-03-01 18:57:52
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2020 16:16, RadoslawF wrote:
    > Samba jest najwolniejszym popularnym protokołem.

    Niestety nie mam wyboru, tam musi być samba. Zastanawiałem się czy Pi4
    nie zastąpił by mi NASa. No i chyba nie zastapi.

  • 4. Data: 2020-03-01 19:05:29
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-03-01 o 18:57 +0100, heby napisał:

    > Niestety nie mam wyboru, tam musi być samba. Zastanawiałem się czy
    > Pi4 nie zastąpił by mi NASa. No i chyba nie zastapi.

    Niezależnie od potencjalnych ograniczeń Samby, warto byłoby zmierzyć
    oba komponenty rozdzielnie:
    - prędkość zapisu/odczytu na dysk (dd if=/dev/zero of=...)
    - przepustowość ethernetu (iperf3)

    Jeśli wyniki obu testów okażą się satysfakcjonujące, to być może da się
    pogmerać w ustawieniach Samby i/lub filesystemu by wydębić jakieś
    dodatkowe Mbpsy...

    Mateusz

  • 5. Data: 2020-03-01 19:51:49
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 1 Mar 2020 14:33:01 +0100, heby pisze:
> [...]
    > maksymalnej prędkości sieci ethernet, czyli około 100MB/s. Tak nie jest,
    > osiąga około 38MB/s (podjrzanie blisko USB2!).

    Sprawdziłem w podobnych warunkach. Pi4/SMB/1000baseT-FD/dysk HDD USB3 (o
    nieustalonej wydajności): osiągam +/- 75 MB/s.

    k.

  • 6. Data: 2020-03-01 19:54:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/03/2020 19:51, Krzysztof Gajdemski wrote:
    > Sprawdziłem w podobnych warunkach. Pi4/SMB/1000baseT-FD/dysk HDD USB3 (o
    > nieustalonej wydajności): osiągam +/- 75 MB/s.

    To dalej 75% teoretycznego.

    Zastanawia mnie czy pasmo USB3 nie jest dzielone *jakoś* z ethernetem.

  • 7. Data: 2020-03-01 20:52:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > To dalej 75% teoretycznego.
    > Zastanawia mnie czy pasmo USB3 nie jest dzielone *jakoś* z ethernetem.

    Nie jest. Tak było w starych Malinach.

    Tak jak koledzy pisali, sprawdź oddzielnie przepustowość Ethernetu i dysku.
    Napisałeś, że sieć wyciąga 1 GB/s. Pomijając, że miało być pewnie 1 Gb/s, to
    jak mierzyłeś? Zmierz też dysk. Na pewno podłączasz go do portu USB3 a nie
    2?

    Zostaje jeszcze sprawa SMB, które występuje w różnych wersjach. Korzystasz z
    CIFS?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 8. Data: 2020-03-01 20:52:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    heby wrote on 01.03.2020 19:54:

    > To dalej 75% teoretycznego.
    >
    > Zastanawia mnie czy pasmo USB3 nie jest dzielone *jakoś* z ethernetem.

    Jakoś na pewno jest dzielone, bo na końcu trafia na magistralę
    wewnętrzną procka. Ale fizycznie kontroler USB3 jest podłączony do PCI-E
    a PHY ethernetowy do wbudowanego MAC w BCM2711.

  • 9. Data: 2020-03-01 20:52:58
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Niestety nie mam wyboru, tam musi być samba. Zastanawiałem się czy Pi4 nie
    > zastąpił by mi NASa. No i chyba nie zastapi.

    Innym działa, więc to nie problem z Pi4 jako takim.
    https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/comments/c9xhn
    1/pi_4b_nas_running_samba_80mbs_read_and_110mbs/

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2020-03-01 21:05:12
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 1 Mar 2020 19:54:12 +0100, heby pisze:
    > To dalej 75% teoretycznego.

    W moim przypadku obstawiam akurat paskudny adapter USB w kieszeni.
    Niestety, chwilowo nie mam czasu, żeby to sprawdzić dokładniej.

    > Zastanawia mnie czy pasmo USB3 nie jest dzielone *jakoś* z ethernetem.

    Raczej nie. To w Pi3 gigaethernet był podpięty via USB 2.0:
    #v+
    Ethernet throughput

    While Raspberry Pi 3 Model B+ added Gigabit Ethernet connectivity,
    throughput on Raspberry Pi 4 is free from the single shared USB 2.0
    channel to the SoC. The throughput of all Raspberry Pi models with
    a built-in Ethernet port is measured using the iperf3 tool, showing the
    average network throughput (in megabits per second) over several runs.
    #v-
    https://magpi.raspberrypi.org/articles/raspberry-pi-
    4-specs-benchmarks

    k.