  • 1. Data: 2009-02-03 21:29:15
    Temat: [Objective-C] Enkapsulacja
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    Witam

    Od jakiego czasu przyszlo mi pisac aplikacje w jezyku dosc mocno
    promowanym przez Apple'a - mam tutaj na mysli jezyk Objective-C.
    Przyznam, ze wiele rzeczy zwiazanych z tym jezykiem dziala mi na nerwy.

    Zalozmy, ze mam taki kod:

    @interface A: NSObject
    {
    }
    -(id) metodaInicjalizujaca;
    -(void) metoda;
    @end

    Chcialbym przerobic powyzszy interfejs w taki sposob aby ukryc wszystkie
    metody interfejsu NSObject. Przede wszystkim nie chce dopuscic do tego,
    aby dozwolony byl zapis:

    A* obj = [[A alloc] init];

    tylko

    A* obj = [[A alloc] metodaInicjalizujaca];

    Bylbym wdzieczny za jakiekolwiek wskazowki.

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 2. Data: 2009-02-03 23:39:41
    Temat: Re: [Objective-C] Enkapsulacja
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Tue, 03 Feb 2009 21:29:15 -0000, Tomek[TK] <t...@n...pl> wrote:

> [...]
    >
    > tylko
    >
    > A* obj = [[A alloc] metodaInicjalizujaca];
    >

    > Bylbym wdzieczny za jakiekolwiek wskazowki.

    Nadpisz init. Jeśli nie potrzebujesz parametrów, to sprawa załatwiona.

    Jeśli parametry są niezbędne, to dobrze by było dopuścić ustawienie ich potem:
    x = [[A alloc] init]
    [x setFoo:foo]

    W ostateczności możesz nadpisać init tak, żeby zwracał nil albo wyrzucał wyjątek,
    jeżeli nie został wywołany z twojej alternatywy, ale to jest wbrew nieformalnemu
    protokołowi nakazującemu, że wszystkie konstruktory mają odpalać self = [super init]
    oraz wbrew relacji is-a, ponieważ z obiektem klasy NSObject nie będzie można robić
    wszytkiego tego, co z NSObject (coś a'la circle-ellipse problem).

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 3. Data: 2009-02-04 08:22:26
    Od: Tomasz Krzos <t...@w...pl>

    porneL pisze:
    > Nadpisz init. Jeśli nie potrzebujesz parametrów, to sprawa załatwiona.

    Niestety, ale potrzebuje.

    > Jeśli parametry są niezbędne, to dobrze by było dopuścić ustawienie ich
    > potem:
    > x = [[A alloc] init]
    > [x setFoo:foo]

    Jest to jakies rozwiazanie, ale myslalem, ze da sie to zrobic bardziej
    elegancko.

    > W ostateczności możesz nadpisać init tak, żeby zwracał nil albo wyrzucał
    > wyjątek,

    Myslalem o tym, ale ostatecznie zrezygnowalem z tego rozwiazania. Mimo
    wszystko dziekuje za odpowiedz.

    --
    Tomasz Krzos
    http://tkrzos.com