  • 1. Data: 2012-03-04 19:17:49
    Temat: Obrabiarki z recznym, lub noznym napedem
    Od: "WM " <c...@W...gazeta.pl>

    http://www.youtube.com/watch?v=u3AQk5dlJFU&feature=r
    elated
    To nie zart, tak kiedys wygladaly tokarki:
    http://www.historicgames.com/lathes/ancientlathes.ht
    ml

    Tokarka z wyzynarka:
    http://oldtoolheaven.com/history/historyimg/lester-s
    aw.jpg
    Troche dziwnie wygladaly te tokarki z noznym napedem :)
    http://www.lathes.co.uk/barnes/

    http://shestero.for-leader.info/Off-the-Grid-Texts/S
    imple%20working%20models%
    20of%20historic%20machines.pdf

    Mamy na stronie 38 odpowiedz jak kiedys nacinano gwinty:
    http://tiny.pl/hpx15

    Teraz to tokarze maja dobrze.

    WM

  • 2. Data: 2012-03-05 22:29:54
    Temat: Re: Obrabiarki z recznym, lub noznym napedem
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    Mój znajomy, w czasie praktyk podczas studiów na politechnice, pracował na
    szlifierce do wałków - z napędem nożnym. Przełom lat 60 i 70-tych. Uratowało go
    to, że jako junior - trenował kolarstwo:)). Głowy sobie uciąć nie dam, ale to
    było w ZM Ursus.
    PP

  • 3. Data: 2012-03-06 04:02:44
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

    PL(N)umber_One <p...@N...gazeta.pl> napisał(a):

    Ciekawe jak sie pracowalo na takiej tokarce?
    http://www.lathes.co.uk/barnes/img9.gif
    Mysle, ze trzeba bylo najpierw mocno rozkrecic kolo zamachowe,
    aby zakumulowac energie do przetoczenia malego odcinka.

> [...]
    Uratowało go

    > to, że jako junior - trenował kolarstwo:)). Głowy sobie uciąć nie dam, ale

    Dentystka w mojej szkole miala nozna wiertarke tego typu :)
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/D
    entalDrillFootPowered.jpg

    Pozdrawiam WM

  • 4. Data: 2012-03-06 13:08:05
    Od: mirek <m...@v...pl>

    Witam
    W użyciu jest jeszcze mnóstwo maszyn do szycia napędzanych pedałowo.
    Moja mama ma takiego "Łucznika". Sprawny od hm, późnych lat 60.
    Pozdrawiam Mirek

  • 5. Data: 2012-03-06 17:38:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 6 Mar 2012 05:08:05 -0800 (PST), mirek napisał(a):
    > W użyciu jest jeszcze mnóstwo maszyn do szycia napędzanych pedałowo.
    > Moja mama ma takiego "Łucznika". Sprawny od hm, późnych lat 60.

    Hm, od poznych lat 60 tych to lucznik co prawda mial pedal, ale do
    sterowania napedem elektrycznym.

    J.

  • 6. Data: 2012-03-06 19:43:21
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Hm, od poznych lat 60 tych to lucznik co prawda mial pedal, ale do
    > sterowania napedem elektrycznym.

    Jestes pewien?
    Facet sprzedaje taka maszyne z 1964 roku na Gumtree.

    Instrukcja obslugi tokarki z 1866 roku pokazuje jak wytoczyc bryle w bryle.
    Kolczasta bryła w dwunastoscianie foremnym :)
    http://www.archive.org/stream/amanualhandlath01watsg
    oog#page/n72/mode/2up

    WM

  • 7. Data: 2012-03-06 22:35:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "WM "
    > Instrukcja obslugi tokarki z 1866 roku pokazuje jak wytoczyc bryle w
    > bryle.

    Ale perspektywa się rozjechała.

    Robert

  • 8. Data: 2012-03-06 22:37:03
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    mirek <m...@v...pl> napisał(a):

    > Witam
    > W u=BFyciu jest jeszcze mn=F3stwo maszyn do szycia nap=EAdzanych peda=B3owo=
    > ..
    > Moja mama ma takiego "=A3ucznika". Sprawny od hm, p=F3=BCnych lat 60.
    > Pozdrawiam Mirek

    Osobiście nie widziałem takiej maszyny w akcji, ale w domu znajomych, w latach
    60-tych, była maszyna do szycia z napędem ręcznym - na korbę. Zastanawiam się
    czy to były modele często spotykane, bo mechanizm niewiele prostszy, niż przy
    napędzie nożnym, a krawiec miał jedną rękę stale zajętą - na kręcenie.
    PP

  • 9. Data: 2012-03-07 04:27:26
    Od: "WM " <c...@N...gazeta.pl>

> [...]
    przy
    > napędzie nożnym, a krawiec miał jedną rękę stale zajętą - na kręcenie.

    Mielismy w domu maszyne Singer z napedem noznym.
    Maszyna z boku miala skladana korbke do napedu recznego.
    Korbka przydawala sie do precyzyjnego, wolnego szycia np. grubego materialu.

    Reczny naped byl stosowany do napedu tokarek
    w tradycyjnym rzemiosle np. w Tunezji jeszcze w 1967.

    Okolo 7 minuty tego filmu widac tokarke z napedem recznym w akcji.
    Jedna reka napedza tokarke, przy pomocy luku,
    druga trzyma noz tokarski :)
    http://www.archive.org/details/upenn-f16-0304_1967_1
    3_Tunisia

    Caly filmik jest interesujacy.
    Pokazuje tradycyjne rzemioslo w Tunezji.

    WM

  • 10. Data: 2012-03-07 10:16:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " napisał w wiadomości
> [...]
    >niż przy
    >napędzie nożnym, a krawiec miał jedną rękę stale zajętą - na

    Bo to nie dla zawodowych krawcow, ale dla domowych gospodyn.

    Dzieki temu nie trzeba bylo calego stolika, nie zabieral miejsca w
    ciasnych gomulkowskich mieszkaniach.

    J.