  • 1. Data: 2012-03-05 15:01:32
    Temat: maszyna a urządzenie
    Od: Marcin <1...@w...pl>

    Gdzie znajdę oficjalne definicje maszyny i urządzenia?
    Czy jakieś przepisy dokładnie to regulują?

    Do tej pory znalazłem wiele sprzecznych ze sobą definicji i nie mogę
    dotrzeć do źródła.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2012-03-05 18:08:07
    Temat: Re: maszyna a urządzenie
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Witam
    http://sjp.pwn.pl/szukaj_poczatek/maszy
    i analogicznie dla "urządzenie"
    Przepisy - sensu stricto - raczej nie istnieją.
    PP

  • 3. Data: 2012-03-05 18:48:19
    Od: Marcin <1...@w...pl>

    W dniu 05.03.2012 19:08, PL(N)umber_One pisze:
    > Witam
    > http://sjp.pwn.pl/szukaj_poczatek/maszy
    > i analogicznie dla "urządzenie"
    > Przepisy - sensu stricto - raczej nie istnieją.
    > PP

    Dzięki za odzew, to co podaje SJP jest "masłem maślanym" i nie jest prawdą.
    Wg. SJP "urządzenie jest to mechanizm", a "maszyna jest to urządzenie
    zawierające mechanizm". A przecież nie każde urządzenie zawiera
    mechanizm (np. urządzenie elektryczne).

    W przepisach BHP jest mowa o "maszynach i urządzeniach" i za chiny nie
    wiem co jest co.
    W Prawie Ochrony Środowiska jest definicja urządzenia: "Urządzenie -
    niestacjonarne urządzenie techniczne, w tym środki transportu".
    W dyrektywie maszynowej jest definicja maszyny, ale nic z tego nie
    wynika. Wszystko co do tej pory znalazłem nie jest spójne ze sobą.

    No cóż może kiedyś się to wyjaśni.

  • 4. Data: 2012-03-05 20:27:57
    Od: Padre <P...@n...net>

    > W przepisach BHP jest mowa o "maszynach i urządzeniach" i za chiny nie
    > wiem co jest co.

    Może dla tego żeby nie było wątpliwości interpretacyjnych że czegoś
    przepis nie dotyczy bo to urządzenie nie maszyna?
    Problem byłby jakby były odrębne przepisy odnoszące się do maszyn i do
    urządzeń.

  • 5. Data: 2012-03-05 22:23:12
    Od: "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl>

    Może jest tak, że w przemyśle - maszyną jest wyłącznie takie urządzenie, które
    służy bezpośrednio wytwarzaniu, czyli - każda maszyna jest urządzeniem, a nie
    każde urządzenie jest maszyną. W przemyśle, bo ogólnie mamy na przykład: maszyny
    matematyczne, itp.
    PP

  • 6. Data: 2012-03-06 08:16:20
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "PL(N)umber_One " <p...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie
    > każde urządzenie jest maszyną. W przemyśle, bo ogólnie mamy na przykład:

    mnie dawno temu uczono na technologii, że maszyna posiada elementy
    wykonujące ruch a urządzenie nie

  • 7. Data: 2012-03-06 08:24:27
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > No cóż może kiedyś się to wyjaśni.

    Najczęścięj to się wyjaśnia podczas jakichś "kontroli" i żądania "papierów".
    Nie muszę dodawać, że z zazwyczaj się wyjaśnia na niekorzyść kontrolowanego...

  • 8. Data: 2012-03-06 13:07:34
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Mar 5, 3:01 pm, Marcin <1...@w...pl> wrote:
    > Gdzie znajdę oficjalne definicje maszyny i urządzenia?
    > Czy jakieś przepisy dokładnie to regulują?
    >
    > Do tej pory znalazłem wiele sprzecznych ze sobą definicji i nie mogę
    > dotrzeć do źródła.

    Nie mam czasu szukać, ale spodziewałbym się że tego typu nomenklatura
    jest zdefiniowana w jakiejś starej PN. A jak nie- to w jakimś ISO
    (machine-device).
    Konrad
    PS na mój rozum maszyna wykonuje pracę pobierając energię. Ciekawostką
    jest że wymiennik ciepła mieści się w tej definicji. Urządzenie to
    niewątpliwie szersze pojęcie.