  • 1. Data: 2024-03-31 18:33:27
    Temat: Ochrona przed przepięciem i odwrotną polaryzacją
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Mam GPIO w jakimś CPU. Będzie one wyprowadzone na zewnątrz w postaci
    kilku drutów, powiedzmy jak typowy analizator stanów logicznych.

    Jak mógłbym zabezpieczyć wejścia, głównie w sensie przepięcia,
    wyładowania statycznego i odwrócenia polaryzacji?

    Rozmawiamy o częstotliwościach ~10Mhz max, więc nie mam wielkich wymogów.

    Najprościej to rezystor + dioda zenera, ale jestem pewny, że coś
    gotowego zostało wymyslone, np. większość scalaów od HDMI ma po drodze
    do złącza małe układy zabezpieczające. Co do diody, to nie wiem czy da
    radę zgasić wyładowanie statyczne, ale może się mylę.

    Nie przeszkadza mi szeregowy rezystor o małej wartości, więc to może być
    zabezpiecznie "zwierające" na stałe w razie czego.

    Mam 8 lini GPIO, znadzie się jakiś "10 nóżkowy" scalak realizujący to
    zadanie? Widzę np. TPD8E003, są jakieś inne godne polecenia? Wolałbym
    zwykłe obudowy SMD zamiast fikuśnych.

    To jest jednak zabezpieczenie tylko przed statyka, jak podepnę tam 12V
    to pewnie pójdzie z dymem, to zwykład dioda jest.

    Interesuje mnie wobec tgego coś może bardziej wypasionego, np scalak
    "przelotowy", który w momencie za dużejgo napięcia na jakiejś nodze
    zamiast iść z dymem, rozepnie połaczenie. Jest coś takiego?

    GPIO nie ma okreslonego we/wy, więc musi działać podczas normalnej pracy
    jak kawałek drutu.

  • 2. Data: 2024-04-01 00:37:55
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:uuc38p$1t0dt$1@dont-email.me>
    user heby pisze tak:

    > Interesuje mnie wobec tgego coś może bardziej wypasionego, np scalak
    > "przelotowy", który w momencie za dużejgo napięcia na jakiejś nodze
    > zamiast iść z dymem, rozepnie połaczenie. Jest coś takiego?

    hahaha :)

    --
    Piter

    #jebac fliperów pasozytów hieny cmentarne

  • 3. Data: 2024-04-01 07:52:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 31 Mar 2024 18:33:27 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > "przelotowy", który w momencie za dużejgo napięcia na jakiejś nodze
    > zamiast iść z dymem, rozepnie połaczenie. Jest coś takiego?

    Szukaj pod hasłem "application specific port protection IC". Można
    znaleźć coś dedykowane dla HDMI lub USB co by się nadało np.
    TPD3S713A-Q1 choć ma tylko dwie linie ale oprócz ESD ma
    zebezpieczenie typu Short to Vbatt do 18V.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-04-02 00:06:08
    Od: titanus <t...@g...kom>

    W dniu 01.04.2024 o 07:52, Marek pisze:

> [...]
    > znaleźć coś dedykowane  dla HDMI lub USB co by się nadało np.
    > TPD3S713A-Q1 choć ma tylko dwie linie ale oprócz ESD ma zebezpieczenie

    ... o ile mnie pamięć nie myli na płytach PS3/PS4/PS5 są takie układy
    dla podwójnych linii sygnałowych HDMI.
    Na płytach laptopowych zdaje się też coś takiego widziałem ale już w
    formie trochę większego scalaka.
    Te z PS-x to małe piź..i wielkości tranzystorka z 4 wyprowadzeniami.
    2 lub 4 diody ESD - o ile dobrze pamiętam.

    --
    Pozdrawiam - titanus

  • 5. Data: 2024-04-02 13:31:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-31 o 18:33, heby pisze:

    > Rozmawiamy o częstotliwościach ~10Mhz max, więc nie mam wielkich wymogów.
    >
    > Najprościej to rezystor + dioda zenera,

    Wyobraź sobie ESD (z palca) jako kondensator kilkaset pF naładowany do
    5kV i podłączony do wejścia przez 1k. Czyli impuls w szczycie będzie
    miał 5A.
    Jaki dasz ten rezystor w Twoim układzie, aby biorąc pod uwagę względnie
    sporą pojemność diody Zenera nie ograniczał za bardzo tych 10MHz.
    Jak dasz 1k to z 5A zrobi się 2,5A, które trafi na równolegle połączoną
    diodę Zenera i jakieś wewnętrzne zabezpieczenie GPIO. Nie ma pewności
    jak się ten impuls rozdzieli. Dioda Zenera może mieć większą rezystancję
    szeregową niż wewnętrzne zabezpieczenie GPIO (bo tam pewnie zwykła dioda
    w kierunku przewodzenia) i większość z tych 2,5A trafi do scalaka, który
    może tego nie przetrwać.

    Kluczem jest zabezpieczenie 2 stopniowe.
    Zewnętrzny stopień ma przyciąć przepięcie. Jak to będzie (bez rezystora
    przed nią) dioda Zenera 6V2 (aby przy 5V jej 'prawie nie było' -
    zakładam wejście 5V) to przy 5A ona być może obetnie impuls do 16V
    (strzelam, nie szukałem takich info i nie wiem, czy dla zwykłych diod
    jest to w katalogach, dla transili są tego typu informacje).
    Jeśli teraz dasz opornik (np. 1k) za tą diodą to wewnętrzne
    zabezpieczenie GPIO (jeśli jest) oberwie prądem (16V-6V)/1k = 10mA.
    Zupełnie inna skala..

    Jak chcesz, aby wejście przetrwało przypadkowe dotknięcie kabelka 12V
    (bo w okolicy jest zasilanie 12V) to albo przed pierwszą diodą trzeba
    dać opornik (najlepiej tak aby i opornik i dioda wytrzymały wieczyście
    te 12V) albo pierwsza dioda powinna być 15V i drugie zabezpieczenie musi
    wtedy wytrzymać więcej.

    Najpewniejsze zabezpieczenie wejścia GPIO jest jeśli na zewnątrz dasz
    tranzystor i do wejścia podasz napięcie z jego kolektora podwieszonego
    do VCC. Na pewno nie dostaniesz na wejście GPIO ani za dużego napięcia,
    ani napięcia o odwrotnej polaryzacji. Pewnym problemem niestety staje
    się wtedy 10MHz :)
    P.G.

  • 6. Data: 2024-04-02 13:41:01
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2.04.2024 o 13:31, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > Jeśli teraz dasz opornik (np. 1k) za tą diodą to wewnętrzne
    > zabezpieczenie GPIO (jeśli jest) oberwie prądem (16V-6V)/1k = 10mA.
    Dokładnie, za tym bym dał bramki dwukierunkowe na podstawce, traci się
    co prawda nogę do sterowania kierunkiem ale za to jest to dość dobre
    zabezpieczenie procka.
    Oczywiście dla podanego przykładu wejścia analizatora 8 bit gdzie cały
    port jest wejściem lub wyjściem.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2024-04-02 18:48:12
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2024 13:31, Piotr Gałka wrote:
    > Kluczem jest zabezpieczenie 2 stopniowe.
    > Zewnętrzny stopień ma przyciąć przepięcie.

    Ok, czaję koncept, zastanowie się nad tym rozwiązaniem. Jednak jestem
    prawie pewny, że dokładnieto mają za zadanie gotowce do gaszenia
    przepięc statycznych i pewnie robią to lepiej niż randomowa dioda. Pełno
    tego stosuje się w sprzęcie RTV, wręcz widzę dedykowane "bufory" do
    HDMI, często większe od samego źrodła sygnału.

    Swoją drogą wiem, że jeden ze scalaków zamiast diod zenera ma
    tranzystory i "komparator", oba jakieś hiper szybkie. Jak napiecie
    podskoczy za wysoko lub odwrócone, to zwiera tranzystor i przytrzymuje
    przez chwilę w tym stanie. Niestety nie zapisałem co to było konkretnie
    i pamiętam tylko zasadę działania.

  • 8. Data: 2024-04-02 22:30:24
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.04.2024 o 18:48, heby pisze:

> [...]
    > podskoczy za wysoko lub odwrócone, to zwiera tranzystor i przytrzymuje
    > przez chwilę w tym stanie. Niestety nie zapisałem co to było konkretnie

    A jak się ogarniasz z transoptorem? Nie pasi? Ile masz tych GPIO?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 9. Data: 2024-04-02 23:39:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/04/2024 22:30, LordBluzg(R)?? wrote:
    > A jak się ogarniasz z transoptorem?

    Znasz jakieś dwukierunkowe bez kontroli kierunku?

    > Ile masz tych GPIO?

    32.

  • 10. Data: 2024-04-03 00:35:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 02.04.2024 o 23:39, heby pisze:

    > Znasz jakieś dwukierunkowe bez kontroli kierunku?

    > 32.

    Ohuj. No to masz przejebane :) Nie wiem jak bym miał to na sobie.
    Transile przede wszystkim...Nahuj Ci 32 GPIO z piorunami? Kontrolujesz
    panele PV podczas burzy?
    Zawsze się zastanawiam, dlaczego wątkotówórca utajnia projekt piwniczny
    bez podania podstawy problemu. OK, ogarniam problem w sensie
    systemu...ale źródło mnie ciekawi :)

    Może opisz całość :)

    --
    LordBluzg(R)??