    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Ochrona przed przepięciem i odwrotną polaryzacją
    Date: Sun, 31 Mar 2024 18:33:27 +0200

    Cześć.

    Mam GPIO w jakimś CPU. Będzie one wyprowadzone na zewnątrz w postaci
    kilku drutów, powiedzmy jak typowy analizator stanów logicznych.

    Jak mógłbym zabezpieczyć wejścia, głównie w sensie przepięcia,
    wyładowania statycznego i odwrócenia polaryzacji?

    Rozmawiamy o częstotliwościach ~10Mhz max, więc nie mam wielkich wymogów.

    Najprościej to rezystor + dioda zenera, ale jestem pewny, że coś
    gotowego zostało wymyslone, np. większość scalaów od HDMI ma po drodze
    do złącza małe układy zabezpieczające. Co do diody, to nie wiem czy da
    radę zgasić wyładowanie statyczne, ale może się mylę.

    Nie przeszkadza mi szeregowy rezystor o małej wartości, więc to może być
    zabezpiecznie "zwierające" na stałe w razie czego.

    Mam 8 lini GPIO, znadzie się jakiś "10 nóżkowy" scalak realizujący to
    zadanie? Widzę np. TPD8E003, są jakieś inne godne polecenia? Wolałbym
    zwykłe obudowy SMD zamiast fikuśnych.

    To jest jednak zabezpieczenie tylko przed statyka, jak podepnę tam 12V
    to pewnie pójdzie z dymem, to zwykład dioda jest.

    Interesuje mnie wobec tgego coś może bardziej wypasionego, np scalak
    "przelotowy", który w momencie za dużejgo napięcia na jakiejś nodze
    zamiast iść z dymem, rozepnie połaczenie. Jest coś takiego?

    GPIO nie ma okreslonego we/wy, więc musi działać podczas normalnej pracy
    jak kawałek drutu.