  • 1. Data: 2009-06-26 13:35:34
    Temat: PCB - luz pomiędzy nóżką elementu, a średnicą otworu
    Od: Przemysław Mańkowski <p...@m...pl>

    Witajcie Panowie :)
    Projektuję sobie płyteczkę i tak się zastanawiam czy są jakieś wytyczne co
    to luzu montażowego - nóżka elementu - otwór ?
    Ile dajecie ? - tak sobię myślę, że 0,1mm i zaokrąglenie do fi wiertła ?

    pozdrawiam
    Przemek

  • 2. Data: 2009-06-26 13:59:53
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-06-26 15:35:34 +0200, =?iso-8859-2?Q?Przemys=B3aw_Ma=F1kowski?=

> [...]
    > co to luzu montażowego - nóżka elementu - otwór ?
    > Ile dajecie ? - tak sobię myślę, że 0,1mm i zaokrąglenie do fi wiertła ?

    Jeszcze pomyśl o kwestii ewentualnej metalizacji otworów, przy płytce
    dwustronnej.

    --
    DJ

  • 3. Data: 2009-06-26 14:05:44
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    DJ pisze:
    > On 2009-06-26 15:35:34 +0200, =?iso-8859-2?Q?Przemys=B3aw_Ma=F1kowski?=

    > Jeszcze pomyśl o kwestii ewentualnej metalizacji otworów, przy płytce
    > dwustronnej.

    ZTCP w plikach do owiertu średnice otworów oznaczają średnice po
    metalizacji.

    MD

  • 4. Data: 2009-06-26 15:37:52
    Od: Przemysław Mańkowski <p...@m...pl>

    > Jeszcze pomyśl o kwestii ewentualnej metalizacji otworów, przy płytce
    > dwustronnej.

    producent obiecuje, ze pod metalizacje sam powieksza :)

  • 5. Data: 2009-06-26 20:59:43
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Przemysław Mańkowski pisze:

    > producent obiecuje, ze pod metalizacje sam powieksza :)

    A to zależy która płytkarnia. Zwykle jeżeli trzeba powiększyć otwory
    metalizowane to przyjmuje się 0,1mm (około 4 mils).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2009-06-29 15:01:11
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Fri, 26 Jun 2009 15:35:34 +0200 Przemysław Mańkowski

> [...]
    >to luzu montażowego - nóżka elementu - otwór ?
    >Ile dajecie ? - tak sobię myślę, że 0,1mm i zaokrąglenie do fi wiertła ?

    Przede wszystkim nie za mało! Jeżeli dasz za mały odstęp to ewentualny
    demontaż - odessanie cyny za pomocą odsysarki będzie bardzo
    utrudniony. Ja używam głównie dwóch średnic otworów - 30mils (0,8mm)
    do większości małych elementów z nóżkami o średnicy do ok. 0,6mm
    (rezystory 0,125W i 0,25W, diody 1N4148 itp.), co prawda obecnie
    stosuję raczej elementy powierzchniowe a otwory wiercę w zasadzie
    tylko pod złącza i elektrolity.
    Do elementów wymagających większych otworów (np. goldpiny, diody
    prostownicze, rezystory większej mocy) - średnica nóżek do ok. 0,8mm,
    daję otwory 40mils (1mm) i to w zasadzie wszystko.

    Do otworów 30mils stosuję pady 60-65 mils a do otworów 40mils - pady
    70-75 mils. Przelotki- otwór 20mils (0,5mm), przelotka 40-45mils (daję
    45 jeżeli nie musi być bardzo gęsto).

    Zdarza mi się też czasem używać średnic 1,2mm (50mils) i 1,5mm
    (60mils).
    Możesz z grubsza przyjąć że fi otworu to fi nóżki+0,2mm.

    Otwory mocujące pod zatrzaski złącz D-sub daję 120mils (3mm), otwory
    pod śruby mocujące płytkę - 126mils (3,2mm).

    Jak już zwrócili uwagę koledzy, dowiedz się czy płytkarnia w której
    będziesz robił płytkę sama powiększa otwory pod metalizację, czy też
    trzeba to robić samemu.

    --
    I really hate this damn machine,
    I wish that they would sell it.

  • 7. Data: 2009-06-29 20:20:46
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@o...eu>

    ja się naciąłem przy wykonaniu płytki, wytwórca powiększył sobie otwory na
    metalizację i pady poznikały...

  • 8. Data: 2009-06-30 11:07:01
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Mon, 29 Jun 2009 22:20:46 +0200 "identyfikator: 20040501"
    <N...@o...eu> napisał:

    >ja się naciąłem przy wykonaniu płytki, wytwórca powiększył sobie otwory na
    >metalizację i pady poznikały...

    Dlatego nie daje się ich nigdy "na styk" W miarę możliwości pad
    powinien mieć średnicę ok. 1,8 - 2,2 razy większą od średnicy otworu.