  • 1. Data: 2009-10-27 23:14:41
    Temat: PETMAN
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Garść akcelerometrów, garść silniczków, jakiś AVRek ;) i można zrobić
    coś takiego:
    http://www.youtube.com/watch?v=67CUudkjEG4

    Wow. Jaki będzie kolejny krok ludzkości?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 2. Data: 2009-10-28 08:14:39
    Temat: Re: PETMAN
    Od: robmac <r...@k...pl>

    On 28 Paź, 00:14, Adam Dybkowski <a...@4...pl> wrote:
    > Garść akcelerometrów, garść silniczków, jakiś AVRek ;) i można zrobić
    > coś takiego:http://www.youtube.com/watch?v=67CUudkjEG4

    ciekawe ile pali na km :)
    A na poważnie - ciekawe jak się zdobywa kasę na taką zabawę.
    Domyślam się, że większość tych zabawek jest robiona dla US Army.

    > Wow. Jaki będzie kolejny krok ludzkości?

    ...Terminator?

    pozdrawiam
    Robert
    --
    www.robmac.pl - obudowy dla elektroniki, frezowanie CNC.

  • 3. Data: 2009-10-28 12:12:54
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A na poważnie - ciekawe jak się zdobywa kasę na taką zabawę.
    > Domyślam się, że większość tych zabawek jest robiona dla US Army.

    Dokładnie... przecież to Boston Dynamics - mają trochę takich fajnych
    robocików... zwłaszcza Big Dog, który miał być w przyszłości takim
    "tragarzem" dla US Army ;)... to pewnie też robią na ich potrzeby...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 4. Data: 2009-10-29 22:42:39
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

    > Dokładnie... przecież to Boston Dynamics - mają trochę takich fajnych
    > robocików... zwłaszcza Big Dog, który miał być w przyszłości takim
    > "tragarzem" dla US Army ;)... to pewnie też robią na ich potrzeby...

    Ale BigDog chodził bardzo przymulasto. Natomiast na Petmana strach
    patrzeć, płynność ruchów idealna. A nuż taki zza rogu zaraz wybiegnie, w
    wersji bez głowy oczywiście...

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-10-29 22:46:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 29 Oct 2009 23:42:39 +0100, Adam Dybkowski wrote:
    >Ale BigDog chodził bardzo przymulasto.

    Imo dobrze chodzil

    >Natomiast na Petmana strach
    >patrzeć, płynność ruchów idealna. A nuż taki zza rogu zaraz wybiegnie, w
    >wersji bez głowy oczywiście...

    No wlasnie .. ja juz je gdzies widzialem .. drugi [tzn 5] odcinek
    Gwiezdnych wojen ?

    J.

  • 6. Data: 2009-10-30 23:38:16
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Ale BigDog chodził bardzo przymulasto. Natomiast na Petmana strach
    > patrzeć, płynność ruchów idealna. A nuż taki zza rogu zaraz wybiegnie, w
    > wersji bez głowy oczywiście...

    BigDog sprineterem nie był.. choć gdzieś biegł nawet i małą przeszkodę
    przeskoczył! Jego siła to przede wszystkim utrzymanie równowagi! Nie
    wiem, czy widziałeś filmik BigDoga na lodzie??!! Jeśli nie - polecam!!
    http://www.youtube.com/watch?v=cHJJQ0zNNOM
    (link był kiedyś na grupie...)
    W okolicach 1:10 jest fragment na śniegu, potem na lodzie... ale polecam
    obejrzeć całość... w sumie nie chodzi aż tak wolno...

    Co do płynności ruchów - wiesz, to raczej konieczność przy chodzie
    dwunożnym... jak ktoś ma kłopoty z płynnością i koordynacją ruchów, to
    raczej dobrze nie chodzi :/... w przypadku chodu czteronożnego tego
    problemu nie ma...

    Wydaje mi się, że BigDog był tworem eksperymentalnym, spece z B.D.
    opracowali pewnie jakieś algorytmy utrzymywania równowagi i teraz je
    przenieśli na istoty dwunożne... sądzę, że problem utrzymania tak
    płynnych ruchów w chodzie dwunożnym po płaskiej powierzchni jest
    porównywalny z problemem "tańczenia na lodzie" w wykonaniu robota
    czteronożnego..

    Pozdrawiam
    Konop

  • 7. Data: 2009-10-31 18:15:34
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Konop pisze:

    > BigDog sprineterem nie był.. choć gdzieś biegł nawet i małą przeszkodę
    > przeskoczył! Jego siła to przede wszystkim utrzymanie równowagi!

    Główna różnica to chyba waga i nośność - BigDog nadawałby się raczej
    jako muł do noszenia plecaka czy pudełka amunicji. A Petman to już
    wersja wstępna terminatora. Dołożyć takiemu zestaw kamer i broń - i może
    skutecznie być zdalnie sterowany z oddalonego stanowiska dowodzenia.
    Oczywiście gdy uda się wyeliminować obecne problemy z zasilaniem. BigDog
    AFAIR miał własny silnik spalinowy?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-11-01 22:44:33
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > skutecznie być zdalnie sterowany z oddalonego stanowiska dowodzenia.
    > Oczywiście gdy uda się wyeliminować obecne problemy z zasilaniem. BigDog

    Nie wiem, nie wgłębiałem się w ten temat, ale nawet oglądając film widać
    było, że chodzi "sam" - bez żadnych przewodów itp. Natomiast słychać
    było ciągłe bzyczenie. W testach na hali miał coś podłączone, ale to
    pewnie była tylko alternatywa...
    Niewykluczone, że Petman zasilany będzie podobnie jak dog ;)...

    Pozdrawiam
    Konop

  • 9. Data: 2009-11-02 12:21:34
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Główna różnica to chyba waga i nośność - BigDog nadawałby się raczej
    > jako muł do noszenia plecaka czy pudełka amunicji.

    a czemu nie widzisz mozliwości zamontowania obrotowej wieżyczki strzelniczej
    na jego "grzbiecie"?

    > A Petman to już
    > wersja wstępna terminatora. Dołożyć takiemu zestaw kamer i broń - i może
    > skutecznie być zdalnie sterowany z oddalonego stanowiska dowodzenia.

    a czemu sądzisz że dwunożny robot bedzie lepszy na polu walki?
    wieksza powierzchnia czołowa, to nie jest zaleta...
    chciałbym też zobaczyc jak się oba zachowują po odstrzeleniu jednej kończyny

    sadzę, że lepszym niz człowiek wzorem do nasladowania są niektóre owady
    wyobraź sobie coś takiego http://www.youtube.com/watch?v=xeXYG1gDSdQ
    złożonego z dowolnej liczby modułów o różnym przeznaczeniu
    od transportowych "foteli" dla żołniezy po moduły bojowe z wyposażeniem,
    przciwpiechotnym,
    przeciwlotniczym, przeciwpancernym.
    co któryś moduł mógłby mieć koła, ułatwiające poruszanie się po drogach

    samo składanie robala oczywiscie, też samodzielne - każdy moduł (w pełni
    autonomiczny)
    sam zajmowałby miejsce w szyku, lub sam dołączał sobie odpowiednie
    podzespoły (np. typ zasilania, rodzaj uzbrojenia) wg zapotrzebowania na
    konkretna akcję

    wersja medyczna, mogłaby samodzielnie pobierać rannego czlowieka (tylko skąd
    on tam ?)
    do opancerzonego zasobnika z noszami i w drodze do szpitala prowadzic
    telemetrię
    a może nawet pewne zabiegi

    no dobra, dosyc tego, to przecież nie ta grupa ;-D

    > Oczywiście gdy uda się wyeliminować obecne problemy z zasilaniem. BigDog
    > AFAIR miał własny silnik spalinowy?

    problemy z zasilaniem oba mają takie same.
    w wersji militarnej dostaną jakąś bardzo drogą "baterię"
    o której naukowcy zajmujący się tylko "podwoziem" mogliby pomarzyć

    inni naukowcy w innych firmach, cięzko nad tym juz pracują